2 tabellen dmv query in 1 form weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

LtPayback

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2007
Ik ben bezig met een database als stageopdracht. Nu moet ik ervoor zorgen dat ik bepaalde gegevens uit de ene tabel haal, en de rest uit een andere, en dat dan weergeven in 1 form. Nu dacht ik, ik gebruik een query die bijde tabellen samenvoegt. Alleen nu krijg ik van de ene tabel wel gegevens, en van de andere niet. Ligt er maar net aan wat het jointype is.

Hoe is dit op te lossen?

Vr. Gr.

Hallo,

als je tabellen juisthebt opgezet, ervoor heb gezorgd dat de "veel" tabel een verwijzing bevat naar de "1" tabel en je gegevens juist invoert, zou dit via een query prima moeten lukken.

Groet,

Tardis

Bedoel je met verwijzing een relatie??

Ik heb nu een 3 relaties tussen 2 tabellen, zal dat het probleem zijn??

Tussen 2 tabellen heb je hooguit 1 relatie.
Of bedoel je te zeggen dat je 1 relatie hebt die samengesteld is uit 3 sleutels ("kolommen")?

Voeg anders even je toepassing bij, gewinzipt, in Access 2000 formaat, dat praat wat makkelijker ;)

Groet,

Tardis

Database is te groot om hier toe te voegen.

Maar het is idd een samengestelde relatie...

Gebruik enkelvoudige sleutels.

Database is te groot om hier toe te voegen

Zonder voorbeeldbestand wordt eea erg lastig ;)
Comprimeer anders je database, verwijder afbeeldingen, en haal alles weg wat niet nodig is.

Groet,

Tardis

ik krijg hem echt niet kleiner. Er zitten kilometers vb code achter...

Wat dacht je ervan om een nieuwe database maken en te importeren wat voor jouw vraag van belang is ;)
Of komprimeer je database.

Groet,

Tardis

Hallo LtPayback,

in je voorbeeldbestand wordt niet aan de kondities voldaan waaronder je de tabellen koppelt in je query.
Als je wat anders verwacht, zul je ervoor moeten zorgen dat beide tabellen met de juiste gegevens worden gevuld.
Tip, vermijd samengestelde sleutels en gebruik autonummer kolommen.

Voorbeeldje, stel je hebt orders orderregels.
Orders sla je op in een tblOrder.
Als primaire sleutel gebruik je een kolom OrderID, gegevenstype Autonummering.
Orderregels zet je in een tabel tblOrderregel, primaire sleutel is OrderregelID, gegevenstype Autonummering.
Vewrwijzing vanuit orderegels naar orders regel je door een kolom OrderID in tblOrderregel op te nemen, gegevenstype Numeriek.

Tenslotte stel je een relatie op in het Relatievenster over de kolommen OrderID.

Kijk anders hier eens

www.softwijs.nl

of kijk eens naar de Noordenwind voorbeelddatabase.

Groet,

Tardis

Dank je wel, dat punt heb ik nu opgelost. Maar meteen loop ik tegen het volgende probleem.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat als ik een nieuw record wilt toevoegen, en ik selecteer 1 gegeven uit een keuzelijst, dat twee andere velden de bijbehorende gegevens uit de bijbehorende tabel haal EN dat deze in de query worden opgeslagen? Volgens mij is dit met VB-Code op te lossen, toch?

Laatst bewerkt:
Als je een autonummer kolom gebruikt als primaire sleutel, loopt dat allemaal vanzelf.
Stel, je hebt werknemers.
Per werknemer wil je bijhouden op welke afdeling die werkt.
Je maakt dan een tblWerknemer en een tblAfdeling.
In tabel tblWerknemer neem je een kolom AfdelingID op (numeriek).
Werknemergegevens onderhoud je via een formulier.
Formulier baseer je op tblWerknemer.
In dat formulier zet je een keuzelijst.
Die baseer je op tblAfdeling.
Keuzelijst maak je afhankelijk (recordbesturingselementbron = AfdelingID).
Als je nu een afdeling kiest, wordt de bijbehorende waarde voor AfdelingID weggeschreven naar tblWerknemer.

Oftewel, enige dat je moet opslaan is een verwijzing naar je autonummer kolom van je keuzelijst.
Verdiep je ook eens in de voorbeelden die je op de link die ik al eerder doorgaf kunt vinden.

Groet,

Tardis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan