2 velden aan elkaar koppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ambulance23

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2011
in acces 2010is het mogelijk om gegevens uit tabel 1 in tabel 2 terug te zetten. (Bv. een naam die in tabel 1 staat op laten zoeken en die in tabel 2 weer gebruiken.)
Nu wil ik graag uit tabel 1 de naam en nog 2 andere velden die los van elkaar moeten komen te staan in 1 tabel zetten. (De naam uit tabel 1, het loon en de eenheid waarin het loon wordt gegeven. (Per dag of uur))
Met die gegevens wil ik dan een simpel rekensommetje laten doen door de optie berekend veld te gebruiken, en daar het loon met het aantal keren dat het versterkt moet worden te laten vermenigvuldigen. (het veld totaal)

Nu lukt het mij om alle gegevens los van elkaar op te laten zoeken en in de velden te plaatsen, maar niet dat als ik de naam ingeef dat er dan meteen het loon en de juiste eenheid bij komt te staan.
Hoe zou ik dit kunnen doen?

Ik snap niet helemaal wat je wilt, maar als ik het maar enigszins snap, dan is er maar één antwoord: NIET DOEN!
Een tabel koppelen doe je door het sleutelveld van tabel 1 als veld op te nemen in Tabel 2. In het scherm Relaties koppel je de tabellen aan elkaar op basis van een één-op-veel relatie. Berekende velden? Stuur Microsoft een bedankbriefje voor deze totaal onzinnige 'verbetering' van het programma, en verzoek ze beleefd doch zeer dringend om de ootie er in een volgnde versie weer uit te slopen. Berekeningen maak je namelijk in queries, niet in tabellen.

Lees de Access cursus uit de Handleidingen sectie er nog eens op na, of google op de term 'normaliseren' om te lezen wat je wél, en vooral wat je niet moet doen in een tabel.
Oh ja: keuzelijsten in tabellen? Zie de eerste zin :).

Hartelijk dank voor de reactie. Nu ik deze reactie lees is dit volkomen waar, en had ik dit niet eens moeten willen.
Echter zit ik nu met hetzelfde probleem, maar dan bij een formulier.
In 1 formulier wil ik graag met een selectie met keuzevak gebruiken om gegevens op te halen, en daarna 1 veld met een ander keuzevak te veranderen.
Dus ik heb een opdracht (de op te halen gegevens). Die heeft een bepaalde status, maar die status die veranderd naar verloop van tijd. Die zou ik dan graag willen veranderen met een keuzevak.
Alleen kom ik er niet uit hoe ik deze kan veranderen. Het veld Status heeft als waarde een Catergorie.

Misschien is het handiger als je een voorbeeldje post, want ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Keuzelijsten horen inderdaad op formulieren thuis, en je kunt er ook een hoop mee doen. Meestal gebruik je ze als bron voor een in te vullen veld. Voorbeeldje: bij bestellingen heb je een aantal gegevens die je kunt opzoeken: de leverancier (je wilt tenslotte weten bij welke leverancier je iets bestelt) en de artikelen (die gegevens komen uit je Artikelen tabel). Voor je LeverancierID maak je dus een keuzelijst die je baseert op de tabel Leveranciers. De keuzelijst cboArtikelen voor het (sub)formulier BesteldeArtikelen baseer je op de tabel Artikelen, maar je wilt natuurlijk alleen artikelen zien die door de gekozen leverancier geleverd worden. Je filtert dus de keuzelijst cboArtikelen op het gekozen LeverancierID uit de eerste keuzelijst (uit het hoofdformulier). Is dit wat je bedoelt?

Dat is inderdaad zo ongeveer wat ik bedoel.
Wat ik in een formulier wil doen, is het ophalen van een gekregen opdracht.
Deze opdracht krijgt bij het invoeren een status.(Meestal aangevraagd).
Op dat moment wordt er een offerte uitgestuurd.
Op het moment dat ik akkoord ontvang voor de offerte dan wil ik de status van die opdracht kunnen aanpassen.

De kolom van status heeft als type een categorie. Er kunnen namelijk maar 4 soorten categorieën erkent worden in mijn database. Namelijk 1- aangevraagd, 2- Bevestigd, 3- betaald, 4- geannuleerd. Deze 4 statussen wil ik in het 2de keuze menu hebben, zodat ik de status kan aanpassen.

Nu weet ik wel hoe ik de status kan ophalen, maar niet kan veranderen naar een van de 4 gegeven categorieën.

Vb acces.jpg

Waarom doe je dat niet allemaal op het formulier Offerte? Lijkt mij daar thuis te horen.

Het probleem is nu opgelost. Ik heb i.p.v een keuze lijst met selectievak een gewone keuze lijst gebruikt. Op het moment dat ik namelijk een keuzelijst met selectievak gebruik komt er een waarde van een getal in, wat in dit geval niet wenselijk is omdat de gegevens uit de tabel later weer in een rapport komen. Waarom ik het niet bij het formulier offerte zet is omdat ik geen formulier met offerte heb. Wat ik wel heb is een mogelijk tot het maken van een rekening of een offerte. Er rolt dan een rapport uit en geen formulier meer. Maar hartelijk dank voor de reactie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan