2 vragen: 1) 52 X speed "gevaarlijk"? | 2) CD slipt in 48 X speed CD speler

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Vriend van mij heeft een 48X CD-rom speler en een 52X brander.
1) Is het niet "gevaarlijk" om op de volle 52 keer te branden? Ik hoor/zie regelmatig mensen waarbij hun CD in de speler is ontploft (ja, met CD-rommetjes voor 52X).

2) Hij heeft ook een 48X speler en na een tijdje gaan de cd'tjes daar in slippen (dus sneller ronddraaien in het station). Vervolgens kan Windows er uiteraard geen gegevens meer af halen. Moet de CD er weer uit en er weer in. Vooral bij spelletjes is dit erg irritant. Hij had als methode om dat het midden even wat nat te maken, nadeel daarvan was weer dat de CD te snel ging draaien. Beide veroorzaken krassen.
Is hier een oplossing voor?

52x branden? Zet gewoon op een langzamere brandsnelheid, opgelost...

Dat van de CD-rom is een bekend probleem, het vilten schijfje dat de CD naar beneden drukt is dan te glad geworden, vocht doet het vilt uitzetten waardoor er weer meer druk ontstaat. Oplossing is het vilt vervangen door rubber, dit moet je echter wel kunnen.

1) Ja, dat snap ik ook wel :p;). Maar is het veilig om dat gewoon wel te doen? Of gewoon altijd maar op save, 48X of lager?

2) Zal ik even doorgeven, ik weet niet of dat kan. Niet bekeken. (in mijn CD-spelers bijvoorbeeld zit geeneens vilt || correctie: ik snap wat je bedoelt, zal ik ook wel hebben. Zijn PC openmaken is errug moeilijk)

Laatst bewerkt:
Geplaatst door XP_PC
1) Ja, dat snap ik ook wel :p;). Maar is het veilig om dat gewoon wel te doen? Of gewoon altijd maar op save, 48X of lager?

2) Zal ik even doorgeven, ik weet niet of dat kan. Niet bekeken. (in mijn CD-spelers bijvoorbeeld zit geeneens vilt)

1: ik brand nooit op full-speed, beter safe than sorry...
2: "Betere" CD-romspelers hebben rubber/siliconen, de goedkopere gebruiken vilt.

Zou kunnen, ik heb rubber ja.
Ik zal het doorgeven, bedankt :thumb:.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan