2 vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjobbels

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2008
Goedemorgen,

Ik heb voor de afronding van mijn database nog 2 vragen:

1) Ik heb een tabel + formulier voor het toevoegen van contactpersonen. Op basis van deze tabel kunnen gebruikers een mailmerge en een emailmerge draaien.
Nu kwam er een vraag vanuit de gebruikers om de optie hobby's & interesses toe te voegen, zodat op basis hiervan ook selecties gemaakt kunnen worden.

Ik dacht om hiervoor 3 dropdown menuutjes te maken, maar ik weet niet of dit het slimste is? Wat raden jullie mij aan (multiple listbox?, etc)

2) Ik heb mijn database laatst in de testfase gesplitst, werkt prima, maar af en toe ook wel langzaam. Waar kan ik het beste de bestanden plaatsen?

Op dit moment heb ik het zo:
L:\Database\Backend\Sales_Be.accdb
L:\Database\Sales_Jan.accdb
L:\Database\Sales_Menno.accdb
en zo nog 10 gebruikers!

Ik hoor graag van jullie!

grt juul

Voor de eerste vraag zul je iets duidelijker moeten zijn. Waar haal je namelijk de Hobby en Interesse gegevens vandaan? Eén veld, of zijn het twee velden? En wil je dan meer dan één parameter meegeven, of meerdere? In het laatste geval is een Lijstbox inderdaad handiger.
Voor wat betreft je tweede vraag: waaruit blijkt dat de db's langzamer worden? Bij uitvoeren van queries, of bij formulieren? Het snelst werkt de frontend als hij op de pc van de gebruikers staat, dus niet via het netwerk hoeft te lopen. Dus daar kun je waarschijnlijk al winst mee halen.

1) Hobby's/Interesses is 1 veld met meerdere opties: Golfen, Tennis, Voetbal Cultuur, Rondetafels, Discussiepanels etc. Ik wil dan een selectie kunnen maken op alle contactpersonen die graag naar een voetbalwedstrijd gaan, of die van golf houden.
Aangezien de contactpersonen meerdere hobby's/interesses hebben dacht ik in eerste instantie aan max 3 keuzevelden.

2) De database wordt langzamer bij het laden van formulieren. Iedereen werkt bij ons vanuit een citrix omgeving en werken gezamenlijk op dezelfde schijf.

anybody?

1) Ik wil dus selecties kunnen maken op bijvoorbeeld contactpersonen die van Tennis houden of van voetbal, zodat ik hierna een query kan draaien op alle contactpersonen met die hobby's / interesses... Maar een contactpersoon heeft meerdere hobby's / interesses hoe kan ik dit dan het beste in een formulier plaatsen? Via een listbox of via een keuzebox?

2) iedereen werkt vanaf eenzelfde schijf L:\Database\
Is het nodig om voor 10 personen dan ook 10 front ends op de schijf te zetten of is 1 ook genoeg? en is het slimmer om de backend naast de frontend te zetten ihk van snelheid v/d database?

Je kunt een keuzelijst maken voor de verschillende hobbies en de keuzes in één keer in een filterstring zetten:

Code:
Private Sub lstSpelers_AfterUpdate()
Dim Keuze As Variant
Dim strFilter As String

For Each Keuze In lstSpelers.ItemsSelected()
        If Len(strFilter) <> 0 Then strFilter = strFilter & " OR "
        strFilter = strFilter & "[Speler] Like '" & lstSpelers.Column(1, Keuze) & "'"
    Next Keuze
    MsgBox strFilter

End Sub

Voor een betere snelheid zou ik alle gebruikers een lokale front end geven, en de backend centraal laten staan. Als je alles centraal neerzet, dan moet alle dataverkeer over het netwerk, ook de niet zo zinvolle opbouw van formulieren etc. Lokaal is denk ik wel sneller. Kun je uiteraard makkelijk testen door één exemplaar lokaal te zetten, en op dezelfde pc een versie centraal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan