• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 waardes zoeken in een andere tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henk92

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 apr 2022
Berichten
3
Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Ik heb twee tabellen in Excel; de factuurtabel en de contracttabel.
In de factuurtabel zou ik graag willen bepalen of de betreffende factuur onder contract is verstuurd of niet.
Of iets onder contract is, kunnen we zien in de contracttabel, met de bijbehorende begin & einddatum.
Dat er een contract is, wilt dus niet zeggen dat iets onder contract verstuurd is, omdat er ook gekeken moeten worden naar de begin&einddatum van het contract.

Wat heb ik al geprobeerd?
x.zoeken, hiermee retourneer je altijd de eerste waarde uit de contracttabel, terwijl een leverancier meerdere contracten kan hebben. Dit gaat dus mis.


In welke richting denken jullie dat ik de oplossing moet zoeken? Is dit uberhaupt mogelijk?
alvast dank.
 

Bijlagen

  • Map2.xlsx
    10,9 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Bv.

Code:
=ALS(SOMPRODUCT((A$6:A$8=A13)*(B$6:B$8<=B13)*(C$6:C$8>=B13));"ja";"nee")
 
Dit werkt echt goed! ik heb ook wat meer opgezocht over die somproduct, mooie functie!
Ik heb de functie geprobeerd op de originele tabel (10.000 contracten), maar dan loopt hij helemaal vast. Enig idee of het nog op een andere manier kan?
 
Laatst bewerkt:
Aantallen.als misschien.

Die is wat lichter.
 
Of met Power Query als het heel veel data is. Je laadt de 2 tabellen (factuur en contract) apart in en maakt hier dan via wat tussenstappen de gewenste tabel van. Te volgen in bijgevoegde uitwerking.
 

Bijlagen

  • Map2 (AC).xlsx
    22,7 KB · Weergaven: 9
Aantallen.als misschien.

Die is wat lichter.

Aah super. Dit werkt goed. bedankt!

@ alex Ik zal later nog eens kijken naar de power query. dat is weer een hele nieuwe wereld voor mij :shocked:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan