2 WRT54 achter een Speedtouch780 (Experiabox) plaatsen

• Onderwerp starter Onderwerp starter jan16
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jan16

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 aug 2013
Ik wil/moet mn netwerk scheiden in een prive & gasten netwerk door 2 WRT54 routers te plaatsen achter een bestaande Speedtouch780 (KPN Experiabox).

Heb nu een werkend netwerk incl. Wifi dmv de Speedtouch. Heb het idee om de WRT's, die ik toch heb liggen in te zetten. De ene wil ik dan gebruiken voor prive en de ander voor gasten. Alle bestaande,ook bekabelde PC's wil ik achter WRT A zetten en WRT B gebruiken voor gasten.

Heb al wat dingen uigezocht zo blijkt dat ik DHCP van de Speedtouch niet uit kan zetten, wel het Wifi deel.
Als ik dan de WRT's mee laat liften op de DHCP vd Speedtouch heb ik dan wel een compleet gescheiden netwerk. Kortom kan ik dan niet van een PC aangesloten op WRT A browsen e.d. naar iets wat aangesloten zit WRT B ?

Wie kan er mij wat zinnigs over vertellen ?

Ik zou het zo doen:
a. Zet op WRT A eerst het draadloze gedeelte op. Zet er daarna DHCP serving, portforwarding etc. af. Zet daarna het LAN ip-adres van WRT A in het ip-netwerk van de speedtouch (met een ip-adres in de juiste reeks, eindigend op .253). Je kunt dan die WRT A nog benaderen via het .253 ip-adres om later aanpassingen te doen. Sluit een van de LAN aansluitingen van WRT A op een van de LAN aansluitingen van de Speedtouch. Hierna je pc/laptop herstarten en (bedraad of draadloos) verbinden met WRT A en je krijgt een ip-adres van de Speedtouch.
b. Zet op WRT B eerst het draadloze gedeelte op [Natuurlijk een andere draadloze netwerknaam etc. als WRT A, en kies ook een ander kanaalnummer dan A etc.]. Op WRT B moet DHCP serving wel gewoon aanblijven. Daarna het LAN ip-adres van WRT B zo zetten dat die niet valt in de reeks van de Speedtouch (als dat nu niet het geval is). Daarna de WAN/Internet aansluiting van de WRT B aansluiten op een van de LAN aansluitingen van de Speedtouch. Verbind je daarna (bedraad of draadloos) met WRT B, dan is het netwerk gescheiden van het andere netwerk.

Zo heb je 2 (ip-)netwerken: 1 van de Speedtouch en WRT A die volledig 1 geheel is en 1 van WRT B. Zover ik begrijp kan er niet vanuit B op het netwerk van A worden gekomen.

Andere tip nog: Als het goed is kun je in WRT routers de optie "AP Isolation" aanzetten. Zet dat af in WRT A en zet het aan in WRT B. Op WRT B kunnen gasten dan niet onderling elkaars gedeelde bestanden/media/printers etc. zien, dus krijgen (puur) internet-toegang.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan