2 x 2Tb in combinatie met RAID 0?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark Straatman

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2007
Hoi,

Eindelijk heb ik mn nieuwe computer en ben nu al een aantal keren gevallen en weer opgestaan ermee.
Eerst had ik nog HDCP problemen met mn TV omdat de drivers van de grafische kaart nog niet geinstalleerd was, maar daarvoor al problemen met het configureren van RAID0 en het installeren van de BIOS.

het probleem is namelijk dat ik 2 schijven heb gekocht van 2Tb elk, die ik aan wil sluiten dmv RAID 0 voor snellere dataverwerking (opslag dan)

alleen telkens als ik raid had geactiveerd in de bios, het had geconfigureerd in het raid menu (2 schijven samenvoegen) ging het tijdens de installatie al fout.

of ik kreeg een BSOD tijdens het opstarten van de setup (win7 64 bit - usb install) of tijdens het uitzoeken van de partitie waarop het OS wordt geinstalleerd splitte hij de schijf alweer in 2en.

mijn vraag is: is het uberbaupt mogelijk om win7 64 bit te installeren op "een schijf" van 4Tb? meeste schijven zijn niet zo groot en de grootste schijf die nu beschikbaar is (in een HDD) is 3Gb van Western Digital.

of doe ik iets fout tijdens het configureren van RAID/installatie?

kheb nu win7 maar op een schijf geinstalleerd zodat ik iig vooruit kan, want op het moment dat ik mn laptop oppakte om ruimte te maken voor mn desktop ging dat ding kapot (voeding loopt niet meer door -_-' )

anyway, iemand een idee?

Hoi !

Niet kunnen installeren van Win 7 op 'n 4Gig schijf ?
Ik zou niet weten waarom niet !

Als je de raid-0 configuratie uitvoert zoals in bijgaande tutorial: http://www.videosurf.com/video/how-2-setup-raid-0-108936640 kan het niet mis gaan.
Let wel dat er mogelijk geen HDD's gevonden worden.
Dan klik je op Options - Load Drivers en wijst het pad aan waar de raid-drivers staan.

Greetz,

Harry.

Het is een 4 terabyte schijf ;) (in totaal)

Ik ken het filmpje en heb het ook gevolgd, maar mijn bios is anders dan die gebruikt wordt in het filmpje. Ik activeer RAID, maar ik heb niet de mogelijkheid om individueel een SATA poort ervoor te activeren.

Ook in het configuratiescherm van RAID kan ik de schijven wel samenvoegen, maar ik kan hem niet als bootable instellen.

Tijdens de installatie van win7 ziet hij de schijven wel (dus drivers zijn niet nodig), maar dan alsnog geeft hij een foutmelding:

windows cannot be installed to this disk. This computer's hardware may not support booting this disk. Ensure that the disk's controller is enabled in the computer's BIOS

En dat is dus hetgene. Ik moet de schijf bootable maken, maar dat kan de inter matrix mass storage utillity niet als ik in de RAID configuratie kom.

Hoi !

Dan moet ik het antwoord schuldig blijven.

Heb meerdere malen installatie's op 'n raid-0 installatie uitgevoerd (heb er zelf 'n tijd mee gedraaid op 2 x 250 Gig), zonder problemen.
Pas nog op 2 SSD's zoals in dat filmpje staat aangegeven zonder enig probleem, alleen moest ik de Sata-drivers apart laden
Als je de raid configuratie niet als bootdisk in kunt stellen (wat ik nog niet ben tegengekomen !) moet je 'm als eerste zetten in de HDD-volgorde !

Ik zou de vraag stellen op de site van je mobo-fabrikant.

Greetz,

Harry.

ik heb een paar screenshots gemaakt van mn bios...
of ik moet er echt stomdoof, blindscheel overheen kijken...
fotos

bij de allereerste foto kan je zien dat bootable op No staat... maar ik kan nergens iets vinden waarmee ik die schijf bootable kan maken.
ik heb al geprobeerd om de schijven eerst te formatteren en dan proberen samen te voegen en windows erop te installeren, maar het meot m echt in de bios zitten, want dat is ook de melding die wordt gegeven tijdens de installatie.

@Harry Snor, just for the record: het is dus wel mogelijk om een 4Tb schijf te hebben waarop een OS is geinstalleerd? ondanks dat het nu nog geen schijven bestaan die groter zijn dan 3Tb?

Laatst bewerkt:
Hoi !

Tja, de fout zit 'm dus in het feit dat je de raid-0 configuratie niet als bootable kunt instellen !
Immers: Windows 7 kan alleen op 'n schijf geinstalleerd worden als op die schijf (of raid-configuratie) 'n 100Mb opstartpartitie te maken is.

Zie ook (uit Tom's Hardware):

Are you using onboard raid controller or an cheap ad in card. Cause it sounds like the raid array your trying to load windows to isn't bootable. This is an option you must enable in the raid bios when setting up the raid.

Oplossing heb ik niet voorhanden: nogmaals, ga naar de site van je mobo-fabrikant.

Ik kan nergens ontdekken dat er een maximale schijfcapaciteit bestaat voor 'n Win 7 installatie.
Mocht je denken dat het probleem daar ligt, maak je toch 2 partitie's van ieder 2 Gig aan ?

Greetz,

Harry.

Hoi !

Nog even wat gepuzzled: Je Intel raid-controller is inderdaad niet bootable te maken, ergo is alleen geschikt voor opslag !

Makkelijkste oplossing: Koop 'n 60- of 80 Gig SSD als opstartschijf, en je bent sneller dan met welke raid-installatie ook, of:

Koop 'n losse Adaptec Raid Controller, zet die in 'n PCi-slot, en je Raid-configuratie gaat op rolletjes verlopen.

Greetz,

Harry.

damn, das vervelend.
maar dan vraag ik me af waar de raid dan voor dient...

ik heb ook een topic gepost op msi forum, ill keep you posted ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan