20 naar 24 pin nodig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

verstraeten

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2004
hoi

ik heb zonet een nieuw moederbord in mijn pc geplaatst maar ik heb maar een 20 pin voeding en mijn moederbord heeft 24 pins.
als ik de 20 pin insteek gaan alleen maar de ventilators draaien en hoor ik mijn schijf ratelen maar daar blijft het bij, ik krijg ook geen beeld.
nu heb ik juist op internet gelezen dat een pc ook loopt op 20 pin ook al is het moederbord 24 pins.
klopt dit en heb ik dan een ander probleem met mijn pc of moet ik een verloopstekker gaan halen voor van 20 naar 24 pin te gaan?
of zou mijn voeding te licht zijn??? ik heb maar een 300 W voeding en er zit een pentium 4 3.2 Ghz in en een videokaart van Asus EN 7600GT.

Haal even een andere voeding

Voor 29 euro haal je bij Alternate een nieuwe voeding 400W met een stekker waar je de laatste 4 kan afschuiven (voor het geval dat het een 20 pins bord is.), en extra 2 sata voeding stekkers en als ik het goed heb onthouden ook een PCIe voedings stekker.

24 pins borden willen vaak niet met een 20 pin werken hoor. Let op dat moderne video kaarten ook zelf voeding willen hebben.

Eric:thumb:

maar waarom gaat de ventilator dan draaien van de cpu ook de ventilator van mijn videokaart gaat branden en ook het power lampje op het moederbord.

Haal zo'n verloopje bij de plaatselijke pc boer, dingen kosten geen drol, en mocht 300Watt te weinig zijn, merk je dat vanzelf.:eek:

Voorbeeld van een verloopje.

is het probleem dan opgelost denk je??

maar ik heb nog een vraag, ik heb ook nog een 4 pins voeding aansluiting (2 gele en 2 zwarte) als ik die aansluit gaan de fans oon draaien maar daarna blijft de pc piepen en doet nog altijd niks. en ik heb dus de 20 pin stekker op de 24 pin aangesloten.

heeft dit er mee te maken???

Een 24 polige stekker op een 20 polig mobo, geeft geen problemen, past vaak alleen niet, maar andersom krijgt het mobo te weinig sap, anders had je die verloopjes ook niet ( nodig ).:rolleyes:

ja sorry maar daar ken ik niet zoveel van maar ik steek wel een 20 pins voeding op een 24 pins mobo.
maar ik had gelezen dat zo een verloop geen enkel zin had, maar blijkbaar dus wel.

Die 4polige stekker met de zwarte en gele draden die moet je op een andere plek op je moederbord duwen dan naast de voedingsstekker, vaak is dat in de buurt van de processor

Dat is niet zo gek

Dat klopt Whittey. Zwart is massa en geel is +12V

Dat is de 12 volt voeding voor je processor. Toen de P4's ( van athlon heb ik niet zo veel verstand) meer stroom gingen gebruiken, kwam er een extra 12V voedingslijn (dubbel uitgevoerd, om verlies in de kabel te beperken) bij.

Tegenwoordig is er zelfs een PCIe voedingskabel bij gekomen, Sata voedingskabels en bovendien is dus 20 opgewaardeerd naar 24.

Maar die extra 4 zijn +12V, +5V, massa en - 5 volt. Die zaten ook al in de 20, maar ze wilden blijbaar wat meer stroom kunnen trekken. De koperbanen in je print worden nl. oneveredig breed als er meer stroom door moet kunnen vloeien.

Eric.:thumb:

Laatst bewerkt:
ja de voeing is nu het probleem niet meer, waarschijnlijk is er iets aan het ram geheugen omdat de pc 20 sec piept.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan