2008 en exchange 2010 benaderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Diniz

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2009
Ik heb een server gekocht met SBS 2008 en heb een evaluation versie van Exchange 2010 geinstalleerd om het eerst maar eens onder de knie te krijgen voordat ik het voor onze onderneming wil gaan inzetten.

Nu kan ik web app outlook op de server openen via https://localhost. Alleen ik heb geen idee hoe ik dat nu voor elkaar krijg via mijn laptop met Vista. Van alles geprobeerd om lid te worden van een domein maar krijg het niet voor elkaar. Wie wil mij de goede richting in duwen?

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik wil je even met het hart onder de riem steken, in SBS 2010 zit al exchange, plus er is geen 2010 SBS

Je hebt gelijk, er staat SBS 2008 r2 op geïnstalleerd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Daar moet standaard exchange 2007 inzitten;)

p.s. Wat is de melding die je krijgt op het moment van lid worden van het domein en welke versie van windows vista heb je op de laptop?

Dat meende ik ook, maar waar kan het het vinden?

Windows Vista Business 2007 met service pack 2

De foutmelding:

De volgende fout is opgetreden tijdens het opvragen van de SRV-bronrecord voor de servicelocatie in DNS die wordt gebruikt om een Active Directory-domeincontroller te vinden in het domein hetlcdomein:

De fout is: DNS-naam bestaat niet.
(foutcode 0x0000232B RCODE_NAME_ERROR)

De query was voor de SRV-record van _ldap._tcp.dc._msdcs.hetlcdomein.

Mogelijke oorzaken van deze fout zijn:

- De DNS SRV-records die nodig zijn voor het vinden van een AD-domeincontroller voor het domein zijn niet bij DNS geregistreerd. Deze records worden automatisch bij een DNS-server geregistreerd wanneer een AD-domeincontroller aan een domein wordt toegevoegd. Deze records worden periodiek bijgewerkt door de AD-domeincontroller. Deze computer is geconfigureerd voor gebruik van DNS-servers met de volgende IP-adressen:

212.54.40.25
212.54.35.25
192.168.178.16

- Voor één of meer van de volgende zones geldt geen overdracht naar de onderliggende zone:

hetlcdomein
. (hoofdzone)

Hallo,

Antwoord op vraag 1(omtrent DNS):

Zorg dat windows server een DNS ip heefT(zich zelf) en de vista de server.

controleer de records even.

Antwoord op vraag 2:

Start>administrative tools>dan de exchange management console

deze 2 zijn van je provider:
212.54.40.25
212.54.35.25

van wie is dit IP: 192.168.178.16?

Laatst bewerkt:
Alle servers en werkstations die je in het domein wilt gebruiken moeten gebruik maken van de DNS-server van het domein (=SBS-server, in jouw geval)
Dus de volgorde van DNS-servers moet zijn voor de server en werkstations (via DHCP of vast ingesteld).
<IP-adres SBS-server>
212.54.40.25
212.54.35.25

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Antwoord op vraag 1(omtrent DNS):

Zorg dat windows server een DNS ip heefT(zich zelf) en de vista de server.

Waar doe ik dat, Start>administrative tools>DNS ?

controleer de records even.

Antwoord op vraag 2:
deze 2 zijn van je provider:
212.54.40.25
212.54.35.25

van wie is dit IP: 192.168.178.16?

Ga ik even uitzoeken, kom ik op terug.

192.168.178.16 is onze andere server. Daar draait ook een SBS op met 2008. Daar draait onze callcenter software op geïnstalleerd, geconfigureerd door een professionele partij (ININ).

De DNS-server van het domein waar je het werkstation aan wilt koppelen moet als eerste DNS-server staan in de DNS-server configuratie van TCP/IP. Dat schreef ik zojuist al.

Tijs.

Sorry, ik had jouw reactie zo snel nog niet gezien.

Op deze manier?

DNS.png

Bijlagen

• DNS.png
    DNS.png
    59,5 KB · Weergaven: 47
Zo zou het kunnen (rechter plaatje) ALS je het werkstation wilt toevoegen aan het Windows-domein waar die callcenter software op draait. En dan moet (natuurlijk) de Windows-domein DNS gehost zijn op diezelfde SBS-server.
[Je maakt het wel verwarrend door te praten over 2 SBS-servers!]

Tijs.

Snap ik, ik maak straks wel even een schema om het te verduidelijken.

De kern blijft hetzelfde, he: De DNS-server van het Windows-domein waarmee contact gezocht wordt moet als eerste DNS-server staan aangegeven in de server zelf én op de werkstations.
Een plaatje heb ik dus (eigenlijk) niet nodig, zolang je je richt op het juist invoeren van de gegeven oplossing.

Tijs.

Ik ben maar eens even overnieuw begonnen en dit is de eerste rare melding die ik krijg:

rodc foutmelding.jpg

Wat betekent dit en als ik dit moet oplossen hoe?

Wat ben je aan het doen? Zo te zien is die server al Domain Controller én DNS server én Global Catalog server. Er valt dus niets toe te voegen, want je hebt maar 1 Domain Controller (zo te zien) in dat domein.

Tijs.

Ik wil dus via exchange met een nl domein van mij mail versturen en ontvangen. Ik heb nog weinig verstand hiervan zoals je merkt vandaar dat ik voornamelijk via video turorials probeer dit voor elkaar te krijgen alleen werkt het nog steeds niet. Vandaar dat ik het opnieuw probeer om alle stappen grondig door te lopen.

Het volgende wat opvalt is dit:

static.jpg

Ik neem aan dat ik dus statisch mijn IP die ik gekregen heb van mijn provider moet invullen en niet de interne netwerk IP?

Je moet op alle (Windows-)servers een vast ip-adres instellen. Dus (bijv.) zowel op je Domein controller server als op je Exchange server.
Ook niet vergeten om op beiden als DNS-server dan meteen het ip-adres van de Domein controller server op te geven, want die is de DNS-server van je domein.

Tijs.

Ik ga even dit proberen te begrijpen.

Je moet op alle (Windows-)servers een vast ip-adres instellen.

Welk IP kies ik, van mijn internetprovider? Of van de webhoster waar mijn domeinnaam is geregistreerd?

Dus (bijv.) zowel op je Domein controller server als op je Exchange server.

De Domein controller server draait neem ik aan net als de Exchange server op mijn SBS 2008 server? Of zit het anders?

Ook niet vergeten om op beiden als DNS-server dan meteen het ip-adres van de Domein controller server op te geven, want die is de DNS-server van je domein.

Ik denk als je mijn vraag op de eerste quote beantwoord ik dit ook begrijp.

Kijk even na welk ip-adres de server nu via DHCP gekregen heeft en meld dat terug. Meld ook het subnetmasker, standaardgateway en DHCP server die gemeld zijn.
O.b.v. daarvan kunnen we wellicht wat bepalen.
Als ik je goed begrijp is er maar 1 server waar we hier over praten, dus niet 2. Dan geldt het verhaal van vast ip-adres alleen voor die ene (SBS2008) server.

Overigens vind ik het slecht dat je alleen o.b.v. youtube filmpjes probeert een professioneel systeem op te zetten, dus zonder je te scholen in Windows server.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan