200mhz geheugen wat door de pc op 166mhz gezet wordt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Markiwi

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2007
Berichten
8
Hallo,

Ik heb :

P4 3,4 Northwood HT
ASrock p4i65G
GEIL ddr400 pc3200 512x2 dual channel kit
GforceFX 5700VE ultra
Sata WD 250

Mijn cpu draai standaard op 200MHZ en mijn Geheugen dus ook maar als ik in de bios de optimal default kies, (just to be sure) staat ie als ik weer in de bios kijk op 166MHZ? Hoe kan dat?
Mijn FX op 250MHZ trouwens. kweet niet of het uitmaakt?
Mijn moederbord zegt geen 3,3volt graphicscard aan te kunnen, hoe kan je zien of die 3,3volts is?

Ik weet het het zijn een hoop vragen maar grote uitdagingen brengen veel kennis.

Tot slot wil ik het over het BSOD fenomeen hebben.

Als ik dus mijn geheugen op de aangewezen timmings zet dan krijg ik na 10 a 15 min een blauw scherm met daarin bericht wat erop wijst dat er iets met hardware aan de hand is.
Soort van beveiling van het moederbord?

Maar microsoft zegt ook dat het of de cpu,ram,mobo,graphscard, daar ben ik wel wijzer door geworden maar niet met hun hulp.

Ik ben erg benieuwd en misschien spreek ik je.

Markiwi;)
 
heb je wel de chipset driver er op gezet .
heb je ook wel de graka drivers er op gezet .
en heb je ook op de graka de 12 volt molux er in gezet .
 
Hoi alvast bedankt voor je reactie, er is een hoop te leren voor mij op gebied van pc`s.
Maar ik ben spelender wijs en searching op het net wel wat wijzer geworden.

Wat bedoel je met driver op de chipset.
Ik heb een 856G chipset op mijn mobo, maar de driver zit er toch al vanuit de fabriek op?
Wat zijn graka drivers?
12 v molux ?

Ik weet niet waar je het precies over hebt.
Ik hoop dat je me verder kan helpen om mijn pc weer stabiel te krijgen.
 
OK, mijn gafka is geupdate, dus de driver zit op de grafka.
En de 12 V molux zat al op het moederbord aangesloten.
 
bij je bord heb je eem cdrom gekregen .
daar staan de chipset drivers op .
die chipset drivers zijn voor de ide controller en ook voor de sata controller .
om oa je hdisk goed te laten werken .
de drivers voor je videokaart zijn bedoeld om bv je beeldscherm op een andere modus te laten werken en voor 16 of 32 bit kleur diepte .
en er zit ook nog een 12 volt aansluiting op de videokaart .
en je moet zeker een psu hebben van minimaal 350 Watt.
 
cd-rom > ja
Chipset drivers al geinstaleerd, heb al op intel site gekeken voor updates, laatste driver zit erop.
ik heb geen cd-rom voor mijn grafka, maar de laatste nvidia driver zit erop.
Op mijn grafka zit geen 12 volt aansluiting, het is een agp 8x.
En ik heb een nieuwe Corsair 520W.
 
Laatst bewerkt:
Dus als ik het goed begrijp:
Op optimal settings ---> stabiel systeem.
Handmatige timings invoeren --> instabiel.

Weet je zeker dat je de goede timings ingevuld hebt.
Staat je type hier tussen?
Misschien even SPD uitzetten in het bios?
 
De bovenste op de webpagina lijkt erop maar het is de ultra serie die op 2,3,3,6 loopt.

deze http://www.geilusa.com/products/show/id/21

In de bios set ie hem dan op auto, 4,4,8.
Dan loopt ie wel stabiel maar traag.

Nu heb ik er ander geheugen in zitten wat op 3,3,3,6 loopt en dat doet ie prima, maar dat is geen dual channel setje.

Wat is spd ? in de bios
 
Laatst bewerkt:
SPD --> Klik

Waar het zit is verschillend, dus even zoeken. Probeer in ieder geval onder Advanced eens.
 
GEIL geheugen wil wel vaak wat meer spanning, dus als je die kunt verhogen, deze kan tot 2,95V hebben, maar probeer het met stapjes, indien mogelijk.

Vaak moet je ze juist niet op SPD zetten, hij wordt dan wel stabiel, maar draait dan ook vaak in een lagere frequentie.
 
Wat is spd, Mijn opties in de bios voor extra stroom is auto low of high.

?

en ik kan natuurlijk voor een lagere kloksnelheid kiezen zxoals 166mhz of 133mhz maar het zijn 200mhz modules.

Mijn cpu klokt ook op 200mhz x 17 = 3400mhz , toch?

Ik kan er maar niet achter komen wat er nou conflicten veroorzaakt.

Maar het gebeurd allen als ik speletjes speel en pc intensieve dingen.

Ik hoop dat het antwoord hier te vinden is.
 
SPD --> Klik

Waar het zit is verschillend, dus even zoeken. Probeer in ieder geval onder Advanced eens.
SPD
The new DIMM-modules include a EPROM-chip holding information about the module. This little 8-pin chip works as a SPD (Serial Presence Detect) - a unit storing information about the RAM type. The idea is that BIOS can read this information and this way tune the system bus and the timings for a perfect CPU-RAM performance.
Tja, als je iets wil weten, had je het gewoon via die link kunnen lezen.:confused:

En in de manual van dat bord, staat het gewoon in waar je moet zijn, en als je gebruik wilt maken van de hogere frequentie, ook even stoeien met de cas settings, indien het geheugen het wel kan, wil nog niet zeggen dat de controller het wel aankan, ondanks dat het opgegeven wordt, het wordt dus sowieso even alle instellingen uitproberen, want op SPD valt hij waarschijnlijk ook terug naar 166, resp. 333.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan