• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

22% of 44% geven beide formules dezelfde uitkomst

• Onderwerp starter Onderwerp starter nak
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

nak

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2007
Hallo mensen,
Ik heb een vraagje.
In exel heb ik een cel de formule gegeven
Code:
4*F2+2*F2*(1+22%)+F2*(1+44%)
een andere cel lijkt op deze formule
Code:
4.5*F2+2*F2*(1+22%)+F2*(0.5+44%)
het betreft een formule om het salaris te bereken waarbij het uurloon in cel F2 bevind.
sommige uren zitten een toeslag op van 22% en 44%
Nu is het gekke dat beide formules dezelfde uitkomst hebben, terwijl er toch verschil in zit.
Het betreft beide 7 uren maar in het eerste geval werk ik een halve uur met een toeslag van 44% en in de tweede een heel uur met 44%
Als ik het handmatig uitreken dan bedraagt de uitslag van de eerste formule meer, wat ook zo moet zijn.
Maar exel vind van niet.
Wie weet hoe ik de formule anders moet schrijven, zal wel wat met meneer van dale te maken hebben denk ik.

gr Nak

Laatst bewerkt door een moderator:
Titel aangepast, ook dit even lezen a.u.b.

Daar zit volgens mij geen fout in. Ik denk dat je formule fout is, en meerbepaald het rode deel.

Code:
4.5*F2+2*F2*(1+22%)+F2*[COLOR="Red"](0.5+44%)[/COLOR]

wat Excel in dat stukje rood eigenlijk doet is:

0,5+1*0.44=0.99 en dat is correct

waar jij op doelt denk ik is 0,5*44%

dus probeer deze formule is:

Code:
4,5*F2+2*F2*(1+22%)+F2*(0,5*44%)

Ik denk persoonlijk dat de hele insteek fout is... :rolleyes: Even resumeren... Je hebt in beide gevallen 7 uur gewerkt. Je hebt bij de 1e recht op 2x22% toeslag en 1x44 toeslag. De formule wordt dan
Code:
=(7*F2)+(2*F2*22%)+(1*F2*44%)
In het 2e geval heb je wéér recht op 2x22% toeslag en slechts 0.5x44%. In de formule wordt dat dan
Code:
=(7*F2)+(2*F2*22%)+(0,5*F2*44%)
De uitkomst van de 1e formule is: € 78,80. En van de 2e formule: € 76,60 (als voorbeeld heb ik een uurloon van € 10.00 gekozen)

De haakjes in de formule zijn eigenlijk niet nodig, maar maken het wel een heel stuk overzichtelijker.

Komt dit overeen met als je het handmatig had berekend?

Groet, Leo

EDIT: Finch, de uitkomst van 0,5+1*0.44 = 0,94... :rolleyes::thumb:

Laatst bewerkt:
Hoi,
Allereerst, Huijb bedankt voor het aanpassen, ziet er beter uit zo en heb je tips gelezen.

Hallo Ginger,
Het klopt inderdaad zo zoals je de formule hebt gemaakt, alhoewel ik de logica niet kan vinden.
Code:
=(7*F2)+(2*F2*22%)+(0,5*F2*44%)
Nu lijkt het dat ik 9.5 (7+2+0.5) uur werk i.p.v. 7 totaal, maar ik zal de formules aanpassen.
Allemaal nog bedankt

Nak,
Nak zei:
Nu lijkt het dat ik 9.5 (7+2+0.5) uur werk i.p.v. 7 totaal
Dat LIJKT misschien zo, maar is dus niet het geval!
Nak zei:
Het klopt inderdaad zo zoals je de formule hebt gemaakt, alhoewel ik de logica niet kan vinden
Dan zal ik 't uitleggen.
Kijk naar de 3 delen in de formule.
In het 1e deel (7*F2) vermenigvuldig je alle gewerkte uren met het uurloon (7x€10.00=€70.00). Dat klopt want dat is werkelijk het totaal van de uren.
In het 2e deel (2*F2*22%) ga je aan de slag met het 'lage toeslagpercentage' (22%). En aangezien je recht had op 2 van deze toeslaguren wordt het dus 2x€10.00=€20.00 en daarna €20.00x22%=€4.40
In het laatste deel (0,5*F2*44%) ga je aan de slag met het 'hoge toeslagpercentage' (44%). Hier had je recht op een half uur toeslag: 0.5x€10.00=€5.00 en daarna €5.00x44%=€2.20
En als laatste stap laat je de formule deze 3 waarden bij elkaar optellen: =€70.00+€4.40+€2.20=€76.60

Om het geheel duidelijker te maken, zou ik gaan werken met aparte cellen. Dus een cel met totaal gewerkte uren; uurloon; aantal uren toeslag laag; aantal uren toeslag hoog (en eventueel nog in losse cellen je toeslagpercentages). Je kan dan in je formule verwijzen naar deze cellen waarmee je een véél grotere flexibiliteit houdt.

Groet, Leo

Hoi Ginger,
Klopt helemaal, ik snap 'm nu.
Nak

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan