250 GB blijkt maar 130 te zijn?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ingmar

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2001
Ik had nog een (IDE-) harde schrijf liggen, van 250 GB. Eerst hing ik hem in de computer (als slave) en zag in Schijfbeheer (WinXP) dat hij inderdaad 250 GB is. Vervolgens maakte ik hem Master, om mijn WinXP op te herinstalleren [vanaf cd-rom].
De Windowsschijf zag echter nog maar 130 GB. Ik heb de installatie toch maar door laten gaan, in de hoop later in Windows Schijfbeheer méér te zien, maar het blijft 130. Heb ik iets fout gedaan?

Alvast bedankt voor je antwoord,
I.

Staan er nu mischien 2 harde-schijfen in Deze Computer?
Het kan zijn dat hij in 2en is gedeelt :)

Service packs al geinstaleerd? Daarna zou het probleem weg moeten zijn.

Ik moet dat nog doen (de Servicepacks installeren), dan komt dat vast goed.

Een andere nieuwe schijf van 500 GB wordt door mijn 'oude' WinXP wel gezien in Schijfbeheer (465 GB), maar ik kan er geen partitie op maken (die optie is grijs, bij rechtsklikken), laat staan hem formatteren.
Mijn computer is van 2002, de aansluiting is IDE. In de winkel zeiden ze al: deze schijf is ook IDE, maar dan nog is het de vraag of hij door uw pc 'gezien' wordt. Moet ik vanwege dat grijze menu (Nieuwe partitie...) nu concluderen dat deze nieuwe schijf onbruikbaar is, of kan er iets anders aan de hand zijn?

Alvast bedankt weer voor je antwoord,
I.

De schijf moet waarschijnlijk nog door Windows geïnitialiseerd worden.

Eh ... je hebt dus formatteren, partitioneren en initialiseren? Ik kende alleen de eerste twee. Kan ik in Schijfbeheer intialiseren? Hoe gaat het in zijn werk?

Dank je Crash, maar jouw link verwijst naar aanwijzingen voor Windows Server 2008 en Windows Vista, ik heb XP. Zie de afbeelding met het rechtermuisknopmenu.

Bijlagen

• Schijfbeheer.jpg
    Schijfbeheer.jpg
    34,8 KB · Weergaven: 23
Helemaal aan de linkerkant rechts op "schijf 1" vlak klikken

Nou warempel, het werkt! Ik stond al op het punt die schijf terug te brengen (dat mocht, zeiden ze in de winkel). Hartelijk dank!

Het probleem helemaal boven is ook opgelost, het was inderdaad een kwestie van SP2 installeren. Nu begrijp ik ook waarom ik vorig jaar op mijn oude schijf opeens 30 GB 'braak' zag liggen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan