250 GB HD 233 GB bruikbaar??????

Status
Niet open voor verdere reacties.

madrofiel

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2005
Hoi,

Ik heb pas een hardeschijf gekocht en hij werkt perfect maar nu zie ik tot mijn verbazing dat ik maar 233 GB kan gebruiken in plaats van 250Gb!!!!!!!!!!!!!!!:evil:

Specs:

Microsoft Windows XP
Media Center Edition
Versie 2002
Service Pack 2

AMD Athlon(tm) 64 Processor
3500+
Kloksnelheid 2.22GHz, 1,00GB

Maxtor 6L250R0 250GB

start, configuratie scherm, systeembeheer, computerbeheer, dan de 1a laatste uit het menu, schijfbeheer en dan staat daar als het goed is nog ongepartitioneerde ruimte.

Succes:thumb:

dat hebben een helehoop schijven. dan zeggen ze dat ze 250gb groot zijn maar dan zijn 250.000 MB groot dus delen door 1024 (voor gigabytes te krijgen) is 244 gb en dan hebben ze ook altijd nog een stukje wat er zo ie zo niet toegankelijk is als niet gepartioneerde ruimte ofzo. maar 17GB verschil is wel veel. kijk op de kieskeurig.nl ofzo om te kijken of meer mensen dit hebben. anders is er misschien een stukje onleesbaar of defect. als er niks boeiends opstaat kun je hem een keer formateren. maar testdisk ofzo weet het ook vast wel.

dat hebben een helehoop schijven. dan zeggen ze dat ze 250gb groot zijn maar dan zijn 250.000 MB groot dus delen door 1024 (voor gigabytes te krijgen) is 244 gb en dan hebben ze ook altijd nog een stukje wat er zo ie zo niet toegankelijk is als niet gepartioneerde ruimte ofzo. maar 17GB verschil is wel veel. kijk op de kieskeurig.nl ofzo om te kijken of meer mensen dit hebben. anders is er misschien een stukje onleesbaar of defect. als er niks boeiends opstaat kun je hem een keer formateren. maar testdisk ofzo weet het ook vast wel.

ik heb overal zo'n beetje al gekeken maar iederen heeft Windows SP1 dus komt het niet varder dan een patch....

Ik heb ook bij een vriend van me gevraagt hoeveel hij heeft en hij heeft een schijf van "300GB" maar hij heeft 276GB :confused: dat is een philips schijf....

Wat je zegt over dat 250.000 MB had ik ook al aan gedacht en 244 is niet hetzelfde als 233 :confused:

heb samsung schijf 300gb = 279GB
heb samsung schijf 250gb = 49,9 + 90,3 + 92,5=232.7gb

dus iedereen heeft die afwijking wel geloof ik. entja het verschilt per fabrikiant maar hoe grotere schijven hoe meer het scheelt.:confused:

tja maar jij gaat ook al een poosje langer mee.

maar dit is het antwoord. ik had tot mb's terrg gerekent hun doen het tot bytes.

1000 vs 1024 in Windows
Windows zal een schijf van bijvoorbeeld 250GB als 232GB aanmerken. De aanduiding van Windows is hier foutief, in feite gaat het hier om 232GiB (gibibyte in plaats van gigabyte). Waar in de wereld van bits en bytes duizendtallen (kilo, mega, giga, tera, etc) worden gebruikt, worden vaak vermenigvuldigingen van 210 (1024) bedoeld (kibi, mebi, gibi, tebi, etc). Als we dit nu gaan omrekenen, dan zien we bijvoorbeeld het volgende bij 250GB:
250.000.000.000 bytes = 244.140.625 KiB = 238.418 MiB = 232,8 GiB
Zie ook dit Wikipedia artikel: Veelvouden van bytes.

Daar wordt de beschikbare ruimte van een lege gepartitioneerde, geformateerde schijf niet minder van.:shocked:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan