25GB zomaar weg??

Status
Niet open voor verdere reacties.

hgove

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2005
Hallo,

Ik heb ongeveer 3 maanden geleden Windows XP opnieuw geinstaleert. Maar er is sinds toen een probleem ontstaan.

Ik heb als Hardeschijf een 80 GB Maxtor 7200 RPM 8 MB HDD

Als ik naar Deze Computer -> C (Eigenschappen) ga staat er:

hdd_1.jpg

Dus een HDD van 76,3GB waarvan er 58,3GB gebruikt is en nog 18,1GB beschikbaar is.

Maar al ga ik naar Deze Computer -> C -> En ik selecteer alles en druk op Eigenschappen staat er dit:

hdd_2.jpg

Dus 34,4GB en geen 58,3GB wat hij bij de Eigenschappen van de C zelf laat zien.

Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn? Want de Eigenschappen van C kloppen dus niet helemaal,
het lijkt net alsof er 25GB zomaar verdwenen is....

PS: Ik heb trouwens ook al een schijfcontrole gedaan maar hij zegt dat alles in orde is.

Laatst bewerkt:
Als je via de tweede optie alles selecteert, dan worden waarschijnlijk niet de verborgen bestanden en een eventueel wisselbestand en bestand voor 'sleepmode' meegeteld.
Dat scheelt inderdaad al heel wat GB

Geplaatst door XP_PC
Wisselbestand: 1-2 GB
Slaapstand (hyberfil): 128-1024(-2048) MB (0.8-2 GB)
Recycler: 0-10.000 MB
System Volume Information: 200-4000 MB

Download TreeSize Pro maar eens. Dan zie je waar de ruimte heen lekt.

Link: http://www.jam-software.com/treesize/

Ik heb het Proggamma gedownload en hij laat het volgende zien:

hdd_3.jpg

Hier laat hij in totaal 65GB zien en op de Eigenschappen van C maar 58.3GB verbuikt.

Hier staat dus een mapje bij genaamd (System Volume Information) van maar liefst 21GB....
Maar al ga ik naar Deze Computer -> C staat het mapje er niet bij en al typ ik het boven in de balk komt er dit te staan:

hdd_4.jpg

Ik weet niet wat dit voor een mapje is maar volgens mij is het niet echt iets belangrijks.....

PS: Het mapje RECYCLER (8GB) ik weet ook niet wat hier meer voor rotzooi in zit....

Hoe krijg ik dit mapje weg... of hoe kan ik Verborgen Bestanden laten zien

Laatst bewerkt:
De map System Volume Information bevat alle bestanden voor systeemherstel en kan dus inderdaad aardig veel gaan gebruiken. (er worden door windows regelmatig nieuwe herstelpunten gemaakt maar de oude worden niet verwijderd)

Als je de ruimte vrij wilt maken in die map, kun je (mits je pc nu goed werkt) besluiten om systeemherstel even helemaal uit te schakelen. (en meteen daarna weer in te schakelen)

Dit doe je door op Start te klikken en vervolgens met de rechtermuisknop op 'deze computer' te klikken en te kiezen voor 'eigenschappen'

Klik nu op het tabblad ' systeemherstel' en zet een vinkje bij 'systeemherstel op alle stations uitschakelen' en klik hierna op de knop 'toepassen'

Alle data uit deze map wordt dan gewist. Je kunt nu direct systeemherstel weer inschakelen en zelf een herstelpunt maken.

Hoe je een herstelpunt maakt jees je op
http://www.breekpunt.nl/artikel.asp?id=1477

Btw: de map 'recycled' bevat de bestanden die in je prullenbak staan. Even prullenbak legen en de bestanden moeten weg zijn. Zo niet dan kun je ze handmatig verwijderen

Geplaatst door buick
De map System Volume Information bevat alle bestanden voor systeemherstel en kan dus inderdaad aardig veel gaan gebruiken. (er worden door windows regelmatig nieuwe herstelpunten gemaakt maar de oude worden niet verwijderd)

Als je de ruimte vrij wilt maken in die map, kun je (mits je pc nu goed werkt) besluiten om systeemherstel even helemaal uit te schakelen. (en meteen daarna weer in te schakelen)

Dit doe je door op Start te klikken en vervolgens met de rechtermuisknop op 'deze computer' te klikken en te kiezen voor 'eigenschappen'

Klik nu op het tabblad ' systeemherstel' en zet een vinkje bij 'systeemherstel op alle stations uitschakelen' en klik hierna op de knop 'toepassen'

Alle data uit deze map wordt dan gewist. Je kunt nu direct systeemherstel weer inschakelen en zelf een herstelpunt maken.

Hoe je een herstelpunt maakt jees je op
http://www.breekpunt.nl/artikel.asp?id=1477

Btw: de map 'recycled' bevat de bestanden die in je prullenbak staan. Even prullenbak legen en de bestanden moeten weg zijn. Zo niet dan kun je ze handmatig verwijderen

Dankzij het Progje: TreeSize Professional heb ik dus ontdekt waar mijn GB's zaten in het mapje System Volume Information dus... Ik heb gedaan wat je zij en hij is inderdaad nu leeg. Ook heb ik de prullenbak via TreeSize Professional geleegt en nu heb ik al mijn GB's weer terug :)

hdd_5.jpg

buick en andere mensen die hierbij hebben gereageert erg bedankt voor jullie hulp :thumb:

Graag gedaan :thumb: :)

Ik weet niet wat dit voor een mapje is maar volgens mij is het niet echt iets belangrijks.

Het is HEEL belangrijk! Hier staan systeembestanden in!

Wellicht slimmer om system volume te legen:

Klik rechts op C
Eigenschappen
Schijfopruiming
2e tabblad
Systeemherstelpunten opruimen

Zo worden alle punten behalve de laatste weggehaald zodat je toch nog een backup hebt MOCHT er iets misgaan.

Je kan de grootte inperken van de ruimte die systeemherstel inneemt bij:
Klik rechts op deze computer
Eigenschappen
Systeemherstel

Je prullenbak zou leeg moeten zijn na cleanen. Als je Norton Systemworks hebt moet je de beveiliging even uitzetten.

Hanig programma he :thumb:

Wat is die map met al die rare cijfertjes (en paar honderd MB) trouwens?

Geplaatst door XP_PC

Het is HEEL belangrijk! Hier staan systeembestanden in!

Wellicht slimmer om system volume te legen:

Klik rechts op C
Eigenschappen
Schijfopruiming
2e tabblad
Systeemherstelpunten opruimen

Zo worden alle punten behalve de laatste weggehaald zodat je toch nog een backup hebt MOCHT er iets misgaan.

Je kan de grootte inperken van de ruimte die systeemherstel inneemt bij:
Klik rechts op deze computer
Eigenschappen
Systeemherstel

Je prullenbak zou leeg moeten zijn na cleanen. Als je Norton Systemworks hebt moet je de beveiliging even uitzetten.

Hanig programma he :thumb:

Wat is die map met al die rare cijfertjes (en paar honderd MB) trouwens?

Die kreeg ik erbij toen WIndows Updates werden gedaan...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan