2de hands server builden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eniotna44

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2012
Hallo,

Ik heb al een tijdje het idee in mijn hoofd om een NAS/Server te maken van alleen 2dehands onderdelen, alleen nu twijfel ik een beetje wat voor processor ik hiervoor zou halen. Mijn budget voor processor is ongeveer rond de 50, zou een intel core 2 quad Q8300 goed genoeg zijn of een Xeon processor toch echt beter. Verder vroeg ik me af of voor een server DDR3 en DDR2 een groot verschil zou maken of niet.

Alvast bedankt.

Bij een NAS is stroomverbruik belangrijker dan de aanschafprijs. Verder hangt het er maar vanaf hoe je de NAS wilt inzetten. Wil je bijv. werken met encryptie dan is geheugen veel belangrijker dan als je dit toch niet gaat gebruiken.

Voor een zelf build NAS, heb je een simple processor (single of dual core) nodig met ± 2Gb geheugen.
Een Quadcore is echt overkill voor wat bestanden delen.

Zoiets zal al voldoende zijn: http://tweakers.net/pricewatch/385541/asrock-q1900-itx/specificaties/
Enige wat je nog moet is wat geheugen, harde schijven (kunnen max 4 op) en kabels/voeding/kast. Videokaart is al onboard.

De Quadcore die jij aangeeft, gebruikt vele malen meer stroom dan de bovenstaande, als je hem dag en nacht aan hebt staan zul je niet blij worden van het stroomverbruik (quadcore ± 100~200 euro per jaar, de celeron ± 25 euro per jaar).

Het is bedoeld als NAS maar ook voor een teamspeak server (20-30 mensen), en misschien ooit een kleine source/MC server. Ik heb nu een Intel Xeon E5450 voor 15 euro en ik wil met een sticker hem in een 775 socket doen, op tweakers heb ik een 80+ gold PSU gekocht dus dan gaan volgens mij de stroom kosten best omlaag. Ik heb nog 4 x 500GB schijven uit een oude HP proliant en 6GB ddr2 geheugen, nu nog een ATX moederbord vinden voor in de Cooler Master N300.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan