2de lege HD met 4 partities

Status
Niet open voor verdere reacties.

theo koeten

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2001
Ik heb een 2de HD (leeg) met 4 partities onder xp. hoe kan ik daar 1 NTFS schijf van maken zonder die partities?

alvast bedankt,
theo

formateren 4 partities.

Was ik al bang voor dat antwoord.
Die 4 partities heb ik al geformateerd, maar nu nog 1 schijf van maken, dus partities verwijderen.
En als dat al kan, hoe weet ik dat ik niet de verkeerde 1ste hardeschijf (met C en windows) neem?

groeten,
theo

Was ik al bang voor dat antwoord.
Die 4 partities heb ik al geformateerd, maar nu nog 1 schijf van maken, dus partities verwijderen.
En als dat al kan, hoe weet ik dat ik niet de verkeerde 1ste hardeschijf (met C en windows) neem?

dan koppel je die los:D

groeten,
theo

lege 4partities schijf formateren.

! Da's vanzelf een optie! Ik neem aan dat je dan met de window CD moet opstarten (heb geen floppy drive) en dat je dan de keuze krijgt om de aanwezige schijf geheel te formateren?

! Da's vanzelf een optie! Ik neem aan dat je dan met de window CD moet opstarten (heb geen floppy drive) en dat je dan de keuze krijgt om de aanwezige schijf geheel te formateren?
Dan moet je eerst alle partities verwijderen,daarna een nieuwe aanmaken en dan formatteren.

Greetz

Ja dat kan,doe alsof je XP gaat installeren en je komt op een gegeven moment in een scherm,waar je de partities kunt weggooien.
Scherm 5 op deze site.

http://www.windowsxpprofessional.windowsreinstall.com/installxpcdnewhdd/part1.htm

Als je bang bent dat het verkeerd kan gaan,haal dan de schijf waar Windows op staat er even uit en sluit de bedoelde schijf tijdelijk aan als master ;)

Breek de installatie af nadat je geformatteerd hebt.

Laatst bewerkt:
partities weggooien

Bedankt, zoiets had ik al verwacht maar ben blij met de bevestiging.
Ook het aansluiten als master HD van de te bewerken schijf was nog een goede tip die ik niet wist.

groeten,
theo

Laat even weten of e.e.a. gelukt is,het afbreken van de installatie heb ik ooit lang geleden nog eens gedaan,maar weet niet meer of daar tijd genoeg voor was,of dat ik de resetknop gebruikt heb :)

Met diskmgmt.msc in uitvoeren, kun je het allemaal vanuit windows doen, hoor, maar waarom makkelijk, als het moeilijk kan.:confused:

Kan natuurlijk ook,maar formatteren duurt langer dacht ik en de vraag was of het met de XP-CD ook kan ;)

Het geeft in ieder geval ook wat meer inzicht in het gebruik van de installatie CD.

partities verwijderen.

Als dat zo zou zijn zou ik niet zo zitten martelen. Via diskmgmt.msc kom je in schijfbeheer (ook via mijn pc, beheer te bereiken), en dan kan je wel de partitieletter weghalen of de betreffende partitie formatteren, maar er 1 schijf van maken lukt me niet.

brengt me meteen bij een eerder gestelde vraag over de primaire schijf (C -met XP- -D-E en V) waar ik de V partitie wil toevoegen aan C.
En als jij me nu gaat vertellen dat dat wél kan via schijfbeheer, eet ik m'n hoed op!

groeten,
theo

Je toch alle partities weghalen, en een nieuwe aanmaken?

Je kunt met GParted, 2 naast elkaar liggende partities bij elkaar voegen, kan ook met Partition Magic en Acronis Disk Director, maar de laatste 2 zijn niet gratis, en PM is vaak niet zo lief voor de syseempartitie.

Rechtermuisklik op de partitie in de grafische weergave, en voor partitie verwijderen kiezen, en zo met al die partities.

En zo ook eentje weer aanmaken, en de groote kiezen, helemaal dus, in dit geval, en kies voor primair, in NTFS.

partitie progjes

Je kunt met GParted, 2 naast elkaar liggende partities bij elkaar voegen, kan ook met Partition Magic en Acronis Disk Director, maar de laatste 2 zijn niet gratis, en PM is vaak niet zo lief voor de syseempartitie.

ja zover was ik ook. Heb begrepen dat je het beste PM (duur) kunt gebruiken en ook dat het altijd een gok blijft of het goed gaat.
Gparted krijg ik wel uitgepakt, maar daarna zijn het voor mijn PC wél onleesbare bestanden, kom ik niet verder mee. erg vervelend wat het doet precies wat ik wil, de V bij C voegen.

groeten,
theo

Ik zie wel dat ik "Logische stations" kan verwijderen,heb dit nog nooit gedaan,maar de vraag is of je die ruimte ook weer kunt toewijzen.

ja zover was ik ook. Heb begrepen dat je het beste PM (duur) kunt gebruiken en ook dat het altijd een gok blijft of het goed gaat.
Gparted krijg ik wel uitgepakt, maar daarna zijn het voor mijn PC wél onleesbare bestanden, kom ik niet verder mee. erg vervelend wat het doet precies wat ik wil, de V bij C voegen.

groeten,
theo

GParted in een Linux programma, dan moet je de iso downloaden, op cd branden en van opstarten, helemaal grafisch met een Gnome GUI.

Enne, liggen die C en V naast elkaar? ook te zien in diskmanagement.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan