• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2e Blad vullen met zoekgegevens uit eerste blad...

Status
Niet open voor verdere reacties.

velde046

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2004
In een grijs verleden heb ik dit ooit eens gedaan, maar ik heb geen idee meer hoe ik het gedaan heb. Nu sta ik onder tijdsdruk en hebik helaas niet de luxe om het zelf uit te vogelen.

Ik heb een Excel-blad.
op Tab1 heb ik een verzameling namen met functies, bijvoorbeeld een bedrijf met een blijkbaar te zware top:

A B C
1 Jan manager 23
2 Piet werknemer 24
3 Klaas werknemer 22
4 Bert manager 21
5 Koos werknemer 22
6 Jan werknemer 30
7 Dirk directeur 34
8 Kees manager 29
9 Dick directeur 38

Nu wil ik een tweede, derde en vierde blad aanmaken met korte lijsten.

Op Tab2 wil ik bijvoorbeeld alle directeuren zien. Dus de uitvoer van het blad zou er als volgt moeten zijn:

A B
1 Dirk 34
2 Dick 38

Voor Tab3 de managers:

A B
1 Jan 23
2 Bert 21
3 Kees 29

Enzovoort. Hoe moet ik dat doen???

Heel erg mooi... Ik denk dat ik me ook hier mee kan redden, maar ik was even iets belangrijks vergeten te zeggen. In wat ik voor ogen heb zou het niet nodig moeten zijn om telkens weer te moeten filteren. Dus als ik iets aanpas/toevoeg/verwijder, dan zou ik graag zien dat de andere bladen automatisch updaten...

Is dit mogelijk? Of een macro die ik start als ik klaar ben met bijwerken, die dan de wijzigingen in alle bladen bijwerkt, eventueel nieuwe bladen bijmaakt (als ik een nieuwe functie bedenk) of verwijderd als er geen gegevens in het blad komen?

Of vraag ik nu teveel?

In ieder geval al bedankt voor deze oplossing, is totaal anders als wat ik eerder had.

velde046,

Dank voor je compliment.

Heb het programma aangepast.

Om zelf het overzicht te behouden is het naar mijn idee beter zelf functienamen en de bijbehorende tabbladen
in te vullen en te maken.

Met één druk op de knop "Update" is je werk gedaan.

Nb.: Als het aantal rijen op Blad1 boven de 200 komt moet je de Macro overeenkomstig aanpassen.

Succes.

Bijlagen

LUCB,

Netjes hoor. Is een probleem waar ik ook wel eens tegenaanloop. Maar kan dit echt niet eenvoudiger? Ben zelf geen expert in VBA en wil dingen dus zo mogelijk met formules oplossen.

Een draaitabel is natuurlijk een alternatief (heb pas sinds kort de draaitabel echt goed ontdekt en ben daar nogal fan van). Maar daarmee heb je nog geen blijvende splitsing. Iemand een andere oplossing?

Hoi Velde,

Gebruik matrix-formule:

Zet in blad2!A1 manager, weknemer of directeur.

In Blad2!K11 achterhaal je de eerste manager, werknemer of directeur:
K11: =ALS(AANTAL.ALS(Blad2!$B$1:$B$99;$A$1)<RIJEN(K$11:K11);"";100-Kleinste((Blad2!$B$1:$B$99=$A$1)*(100-RIJ(Blad2!$A$1:$A$99);RIJEN(K$11:K11)))
Invoeren als matrixformule dus Shift & Ctrl & Enter tegelijk indrukken.

De formule vanaf K11 naar beneden kopieren, maar niet over K11!

Je hebt nu het regelnummer van de manager, werknemer of directeur, de gegevens kun je terug halen met:
A11: =ALS($K11="";"";INDEX(Blad1!A$1:A$99;$K11))

Deze formule kopieer je naar de betreffende rijen en kolommen.

Jeroen

Iedereen enorm bedankt voor de fantastische reacties. Ik heb weer veel geleerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan