2e hands computer formateren

• Onderwerp starter Onderwerp starter Atx
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Atx

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2012
Ik kan aan een gebruikte computer komen, en als ik deze in mijn bezit heb wil ik deze graag volledig formateren (Dus alles eraf) hoe kan ik dit het beste doen? En dan neem ik aan dat hij weer gewoon snel is?

Alvast bedankt!

Kun je aangeven om welk besturingssyteem dit gaat? Deze vraag heeft immers niets te maken met hardwarematige aankoop nieuw systeem of een upgrade daarvan.;)

Nuance aanbrengend op het door mij geschreven woord "willekeurige....". Vanzelfsprekend moet je niet proberen een machine uit 1998 te booten met een Windows 7 DVD, dus gebruik het liefst een Windowsversie die het dichtst bij de leeftijd van de machine zit toen die machine 'geboren' werd.

Het is een originele XP pc dus er komt ook XP op, het gaat eigenlijk puur om het formateren

Maar nu toch nog een vraag, moet ik nog rekening houden met drivers welke later opnieuw geïnstalleerd moeten worden?

Jazeker! XP is een`stuk minder 'gul' met meegeleverde / juiste drivers dan Vista of 7, dus je zult handmatig het e.e.a. bij elkaar moeten zoeken op het www (er vanuit gaande dat je er geen driver CD bij hebt)
Het is daarom aan te bevelen om voor het formatteren met een tooltje als bijv. de pc Wizard de exacte namen en typen van de in de machine zittende hardware in kaart te brengen zodat je gerichter kunt gaan zoelen.

O.a. voor de videokaart, chipset, modem (?), geluidskaart, scanner en printer. Het is dan ook zéér aan te bevelen om na de installatie van Windows eerst even naar Windows update te gaan en de databases van Microsoft door Windows update óók standaard te laten doorzoeken op drivers (software) van 'derden'. Beste kans dat van een heleboel hardware middels Windows update de juiste en nieuwere drivers 'binnenlopen'.

Laatst bewerkt:
Soms is het makkelijk als het een merk pc is waarvan je de drivers van de site af kan halen dus als je het merk en type pc hier post kun je met hulp hier mss het een en ander voorbereiden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan