2e harde schijf plaatsen en warmte ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

patsneok

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2002
Hallo,

Ik wil graag een tweede harde schijf plaatsen. Dus heb ik mijn computerkast voorzichtig opengeschroefd. Nu zit er een speciale steun met daarop (van boven naar beneden) nu mijn a-drive, een lege plek en mijn huidige harde schijf.

Als ik een tweede harde schijf zou plaatsen op de lege plek, dan wordt het wel erg vol. :( Ik ben een beetje bang dat het dan heel erg warm van binnen wordt. Te warm.

Kan het kwaad om daar een tweede harde schijf te plaatsen?

Volgens mij zit het heel vaak zo dicht bij elkaar.
Een externe schijf zit ook in een hele strakke metalen hoes. Van een test weet ik nog dat het behoorlijk warm mag worden. Waarom zouden ze de schijven anders zo dicht bij elkaar zetten?
Je kunt dat ding ook gewoon op de bodem leggen :) maar daar zo ik niet voor zijn.

Geen idee waarom ze die schijven zodicht op elkaar zouden zetten...
Je krijgt dan inderdaad een heel batterij aan apperatuur boven elkaar.
1. CD-Rom
2. CD-Rom brander
3. HD 1
4. A-drive
5. HD2

Hoe blijven al die apperaten voldoende cool?
Blijkbaar zou het moeten kunnen. Dat ga ik maar eens proberen dan.

Er wordt aanbevolen om ±1 á 2 cm ruimte tussen hardeschijven te houden.
Zeker de 7200rpm schijven kunnen behoorlijk warm worden.

Ik heb zelf drie 7200rpm schijven boven elkaar zitten met 1cm ruimte ertussen.
Er draait wel een 80mm casefan op 7volt om de warmte weg te halen.
Deze zit aan de voorkant van de kast en blaast verse(koude) lucht over de schijven.

Geplaatst door crash
Er wordt aanbevolen om ±1 á 2 cm ruimte tussen hardeschijven te houden.
Zeker de 7200rpm schijven kunnen behoorlijk warm worden.

Ik heb zelf drie 7200rpm schijven boven elkaar zitten met 1cm ruimte ertussen.
Er draait wel een 80mm casefan op 7volt om de warmte weg te halen.
Deze zit aan de voorkant van de kast en blaast verse(koude) lucht over de schijven.

Hmm, het gaat om 2 harde schijven op 7200rpm. Maar of ik die 1 á 2 cm tussenruimte haal... :o Ben erg bang van niet. Enne casefans of zo heb ik ook niet. Gewoon een standaard systeempje met achterin een voeding en een fan. :(
That's it.

De temperatuur van je schijven, kan oplopen tot ruim boven de 50ºC.
Hiermee wordt dus je gehele systeemkast opgewarmt.
Er wordt ook aangeraden 7200rpm schijven te koelen.

Ik las bij een test van die externe disks dat er bij eentje de temperatuur opliep tot 90 graden.
Conclusie, daar kunnen ze dan blijkbaar tegen :cool:

Ik blijf erbij hoe kouder je hardware, hoe langer de levensduur.;)
Ze adviseren niet voor niets je (7200rpm) hardeschijven te koelen.

Geplaatst door crash
Ik blijf erbij hoe kouder je hardware, hoe langer de levensduur.;)
Ze adviseren niet voor niets je (7200rpm) hardeschijven te koelen.

Hoe kun je dan (met zo min mogelijk moeite) de zaak koelen? Ik kan die tweede HD in het rack plaatsen en dan kom ik amper aan een centimter tussenruimte. Maar ik heb ook geen zin om mijn systeemkast te gaan verbouwen. (Ik ben geen Nico..)

Ben Nico ook niet, maar heb wel m'n kast verbouwd.:p

De fan draait op een langzaam toerental en koelt zodoende wel de schijven, maar is nauwelijks hoorbaar..
Het is al voldoende, als de (warme)lucht af wordt gevoerd.

Je zal creatief moeten zijn om het simpel te houden.
Ik weet de situatie van jou kast niet, dus wordt het lastig een advies te bedenken.

Geplaatst door crash
Ben Nico ook niet, maar heb wel m'n kast verbouwd.:p

De fan draait op een langzaam toerental en koelt zodoende wel de schijven, maar is nauwelijks hoorbaar..
Het is al voldoende, als de (warme)lucht af wordt gevoerd.

Je zal creatief moeten zijn om het simpel te houden.
Ik weet de situatie van jou kast niet, dus wordt het lastig een advies te bedenken.

Toen ik, ongeveer 3 jaar terug deze computer/kast kocht, had ik mij er ook helemaal niet in verdiept. ;)

Ondertussen heb ik toch maar de tweede HD er ingeplaatst. Is inderdaad (weer) een 7200 rpm HD. In de kast zit een bracket waarin al een HD en de Floppy drive zaten. Hierbij heb ik dan maar de tweede HD gezet. Er zit bijna geen tussenruimte tussen. Alles zit behoorlijk dicht op elkaar. De 1 à 2 cm tussenruimte waar crash het over had, haal ik zeker niet.

Daarom heb ik ook maar eens goed gekeken welke koeling er nu eigenlijk in de kast zit. Zoals ik al zei, daar had ik ook nog nooit op gelet. Er zit een groot koelblok (?) op de processor. Verder heb ik niets kunnen ontdekken.

Met Aida32 heb ik de temperaturen uitgelezen.

Moederbord 32 graden
CPU 48 graden
Aux 22 graden

Koelingsventilatoren 5192 RPM

Is dat goed? Of slecht? Dit zijn de temperaturen na ongeveer 20 minuten.

Verder heb ik wel gezien dat ik in de kast een soort van uitsparing heb om een ventilator te plaatsen van ongeveer 8 bij 8 cm..
Is het handig om deze te plaatsen? Of is het overbodig?

Wat ik wel vreemd vind is dat de ruimte voor deze fan in het metalen/ijzeren frame zit. Als ik op het frontpaneel kijk, dan is er amper ruimte om de warme lucht kwijt te raken.

Ik hoop dat ik zo duidelijk ben, ander hoor ik het graag.
:o

Geplaatst door patsneok
Als ik op het frontpaneel kijk, dan is er amper ruimte om de warme lucht kwijt te raken.
Het is ook niet de bedoeling warme lucht aan de voorkant af te voeren.
Warme lucht stijgt en achter in de kast zit al een fan in je voeding, die (een beetje) warme lucht afvoerd.
Als jij er voor in je kast eentje gaat plaatsen, die de lucht gaat af voeren, krijg je een tegen werking.
Je kan dan beter daar verse(koude) lucht in laten komen.
De luchtstroom in de kast gaat van voor(onder), naar achter(boven).

Die temperaturen zijn niet overdreven warm.:)

Als die temperaturen niet te hoog zijn. Dan laat ik het lekker zo. :)

Bedankt!!

Wel, straks in de zomer, de temperaturen in de gaten houden.
De omgeving wordt warmer dus je pc ook.
Het geeft ook niet je hardeschijf temperaturen weer, die liggen waarschijnlijk hoger.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan