2e harde schijf plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

amaldo

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2000
Allereerst een goed 2005 toegewenst.
Ik ga op een XP Pro machine een 2e harde schijf bij plaatsen. Onder Xp wordt dit voor mij de 1e maal. De 2e HD wordt slave, op de 1e blijft het besturingsysteem.
Wordt door XP de 2e Hd herkend ? Moet je via msdos vervolgens fdisk draaien, partitie maken en formateren ? Of gaat dat onder XP anders ?
met een groet van Amaldo

je hoeft niet te fdisken.
als de schijf herkend wordt kun je rechtsklikken op deze computer op het buroblad, daar beheren kiezen en dan schijfbeheer.
Daar kan je dan je 2de schijf gebruiksklaar maken.

Bedankt gamemaster111,

Ga ik mee aan de slag. De HD heb ik net gekocht, maar zal morgen wel worden voor ik tijd heb.
Ik laat je de goede afloop weten.

groeten van Amaldo

In grote lijnen volgens mij alles goed gegaan.
Toch nog enkele vragen.
1° De 1e HD zit samen met een DVD op een lintkabel. De 2e Hd heb ik op de kabel gezet van de DVD brander.
De jumpers van de HD staan Cable select en van de DVD brander ook Cable select. Is dit goed ? Ik dacht zelf dat de HD master moet ivm de brander, veel bestanden die ingebrand worden komen van de 2e HD.

2° Voor het formateren van de schijf via Schijfbeheer, nieuw volume, miste ik eigenlijk de stap om meerdere partities aan te maken. Nou is dat niet nodig, maar keek ik eroverheen ?

groet van Amaldo

Als alles werkt is het goed.
Punt 2, je kunt als je op die manier gaat indelen aangeven hoe groot de partitie moet worden, en kun je
dus meerdere partities maken.
Die ruimte wordt aangegeven als unallocated of unused oid

ruud

Ik denk dat ik daar dan overheen heb gekeken.

Nog een laatste vraag.
Bij het opstarten komt direkt in het begin een foutmelding over een 80 pins cable. Ik heb nogal zitten hannesen met de kabels. Zou dit betekenen dat de kabel beschadigd is of zit een aansluiting verkeerd om ?
Ik heb de rode ader telkens aangesloten bij de rode draad van de voedingstekker.

Amaldo

Dat is goed, maar waarschijnlijk heb je ze aangesloten met een 40pinskabel, dan maakt de computer geen optimaal gebruik van udma100 (of 133).

Dus als ik de 40 pins lintkabel verwissel voor een 80 pins moet die fout weg zijn.

Amaldo

Ik zal zou gauw mogelijk een andere kabel kopen en erin zetten.

Komt van die verkeerde kabel misschien ook het herstarten van de pc vandaan.
Bij het starten, een volledige start, aanmelding, bureaublad, herstart de computer eenmaal.

amaldo

Lijkt me niet, maar hoe het wel komt kan ik je helaas ook niet uitleggen ;)

Er zit een 80 pins kabel in, maar aan die kabel hangt een hd van 80 gb, die door het moederbord niet wordt herkend, vandaar de foutmelding, kan verder geen kwaad.
Het blijkt toch beter te zijn om de 2e HD en DVD brander niet op dezelfde kabel te zetten, als er al iets wordt gebrand, is dit meestal op de 2e HD opgeslagen.
De herstart van de computer wordt veroorzaakt door het bijplaatsen van (teveel) geheugen.
Loopt weer als een zonnetje. Jullie antwoorden hebben me goed opweg geholpen.

groeten van Amaldo

Het bijplaatsen van teveel geheugen? Dan lijkt het me eerder dat het nieuwe geheugen beschadigd is geweest of zo, daar kan je wel makkelijk herstarts van krijgen, of verkeerde stuurprogramma's...

En als je veel van je 2e hd brandt is het idd verstandiger om die niet samen met je brander op een kabel te zetten :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan