2e harde schijf uitbreiding,maar niet vlekkeloos

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mirandaonline

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2003
Ik ben weer bezig met de computer van mijn moeder om er een tweede harde schijf in te plaatsen.

Ik heb 2 schijven van 2 gb en 1 van 4 gb.

Ik wil grag de Western Digital Caviar 22100 plaatsen, maar om één of andere reden wil die niet werken.

Er zit al wel een Seagate 6 gb in de computer, kunnen die niet met elkaar overweg? Is de instelling van de nokjes/jumperstjes anders dan die van de seagate? De seagate is de master en de western digital de slave, te minste dat denk ik, want er staat niets over op de behuizing.

Ik moet er wel ff bijzeggen dat ik het kabeltje van de cd-rom gebruikt heb, want die zat op het zelfde kabeltje van de master harde schijf.

Ik heb die andere schijven (seagate) ook geprobeerd en die pakken beide wel, maar het liefst wil ik de westerndigital er in hebben.

Is het opgelost als ik een nieuw kabeltje er bij plaats zodat de cd-rom speler weer aangesloten is als normaal en dat de 2e harde schijf als slave aangesloten wordt op de 2e aansluiting van het moederbord?

Volgende vraag:

Hoe zet ik de master harde schijf om in ntfs zonder windows te verwijderen?

Volgende vraag:

Zet windows altijd iets op de harde schijf als je die hebt geformateerd?

Volgende vraag:

Als ik een schijf wil formateren en de computer wil dat niet omdat er nog iets zou draaien wat wat ik niet kan zien, want er staat niets op die schijf, wat kan dat zijn?

Volgende vraag wat bedoelt de computer bij de harde schijf als die zegt dat de parameters onjuist zijn?

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Mirandaonline
Is het opgelost als ik een nieuw kabeltje er bij plaats zodat de cd-rom speler weer aangesloten is als normaal en dat de 2e harde schijf als slave aangesloten wordt op de 2e aansluiting van het moederbord?

Op de Primaire kabel (IDE 0) zit de master = schijf waar windows op draait; en de slave = 2e harddisk of cd-rom.

Op de secundaire kabel (IDE 1) zit een master = 3e harddisk of cd-rom en de slave = 4e harddisk of cd-rom / brander.

Volgende vraag:

Hoe zet ik de master harde schijf om in ntfs zonder windows te verwijderen?

Helaas, dat gaat niet lukken. Als je van Fat 16 of 32 naar ntfs gaat, gaat je hele harddisk leeg.
De partities moeten vervangen worden.
Daar zorgt de setup van Win 2000 of xp voor.

Volgende vraag:

Zet windows altijd iets op de harde schijf als je die hebt geformateerd?
Nee, in princiepe niet. Aleen de index, die onzichtbaar is.
Als je een ntfs partitie installeerd, neemt windows wel 8Mb in beslag voor eigen gebruik.

Volgende vraag:

Als ik een schijf wil formateren en de computer wil dat niet omdat er nog iets zou draaien wat wat ik niet kan zien, want er staat niets op die schijf, wat kan dat zijn?

Hoe doe je dat? Probeer je de schijf te formatteren waar windows op draait? dat gaat niet.
Sluit alle software op je taakbalk af. Ga naar een andere partitie dan C:.
Je kunt bijvoorbeeld E:\ of F:\ wel formatteren, mits er geen software op staat die in gebruik is.
Doe dit anders via de setup van windows cd-rom, of met win 98 2nd opstartdiskette, en dan in dos.
(alleen fat 16 en 32)

Volgende vraag wat bedoelt de computer bij de harde schijf als die zegt dat de parameters onjuist zijn?

Dat kan een paar dingen zijn:
de harddisk is beschadigd, of de jumpers zitten niet goed (master / slave), of de flat-cable is niet helemaal correct aangesloten (beetje los).

1.

Het maakt dus niet uit aan welke kabel ik de tweede harde schijf hang?

2.

Dus als ik van fat 32 naar ntfs wil moet windows er af, ik heb berepen dat het beter is alleen niet waarom.

3.

bij de 4 gb schijf was het in ntfs 21 mb, klopt dat?

4.

Ik bedoel de 2e lege schijf.

5.

Dat laatste ga ik vanavond ff uitzoeken, want ik zit nu niet achter die computer.

Bedankt voor je antwoorden. :thumb:

Geplaatst door Mirandaonline
1.

Het maakt dus niet uit aan welke kabel ik de tweede harde schijf hang?
Nee, zolang hij op de eerste kabel (IDE 0) maar geen master is, want daar draait windows nu op.
Tenzij je alles gaat herinstalleren, dan maakt het niet uit.

2.

Dus als ik van fat 32 naar ntfs wil moet windows er af, ik heb berepen dat het beter is alleen niet waarom.
Is niet beter, maar gaat vanzelf.
Het is de manier hoe bestanden op de schijf worden geschreven, zeg maar.
Als je dat gaat veranderen, gaan de bestanden die erop staan er vanzelf af.

3.

bij de 4 gb schijf was het in ntfs 21 mb, klopt dat?
Nee, dat hoort altijd 8 Mb te zijn.
Als dat anders is, is er een fout gemaakt met indelen van de partities.
Een onderzoek van een deskundige is wel gewenst.

4.

Ik bedoel de 2e lege schijf.

5.

Dat laatste ga ik vanavond ff uitzoeken, want ik zit nu niet achter die computer.

Bedankt voor je antwoorden. :thumb:

Het is zo te lezen wel raadzaam dat je deskundige hulp hebt bij het (ver)plaatsen van harddisken.

@Paul-RT

Moet je niet voor het formateren aangeven dat de harde schijf in NTFS gezet moet worden? Hoe doe ik dat?

@all

Als ik formateer via windows in NTFS, kan ik diverse grotes aangeven, standaard, 512 enz. enz, welke is het beste?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan