2e harde schijf-werkt-niet-vraag-pro...

• Onderwerp starter Onderwerp starter AK47
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

AK47

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2007
Hallo,

Door een stroomstoring kreeg ik te maken met de " famous blue-screen " ...Nieuwe installatie moeten doen, ok.

De oude config was 1 HD met 2 partities: C: & E: met o.s. op C: als Prim.Mstr, en 1 HD voor data-oplslag D: , als Sec.Slave.

De her-installatie heb ik op E: moeten doen,C: wilde niet meer; Sindsdien kan ik niets meer met mijn 2e HD, die nu I: is geworden; NTFS overigens.

In de device manager zijn beide HD's zichtbaar, The device is working properly...jaja.

In de bios heb ik alle mogelijke combi's al gehad, zonder resultaat. Sterker nog, de 2e HD is alleen maar zichtbaar als hij op Sec.Slave staat. Het staat nu dan ook alsvolgt:
1e HD > PM
CD-ROM > SM
2e HD > SS

Met Partition Magic zie je de HD wel, echter als Dynamic Disk en kan er met linker nog rechter muisknop iets mee. Ik wil vooralsnog het formatteren nog even uitstellen , aangezien er veel data op staat.

Wat verder opvalt is dat 117.240 MB " in use" is en 0MB beschikbaar...

Als ik op de 2e HD in de verkenner klik, krijg ik de melding: The disk Drive I: is not formatted, do you want to format now?.........nee dus.

De vraag is, wat kan ik doen om deze HD alsnog te lezen, behalve dan inpluggen op een andere pc. Data overzetten naar de oude HD, door master/slave te verwisselen is geen optie, omdat de oude schijf vele malen kleiner is.

Wie kan me helpen?:confused:

Wat ik meestal doe is de besturing installeren als er 1 HD aangesloten is.
Pas als alles is geinstalleerd, koppel ik de tweede HD aan, dan kunnen er ook geen fouten gemaakt worden met alle primaire en secundaire schijven die allerlei vreemde stationsletters kunnen krijgen.

Gaat altijd goed, dus probeer het ook eens.

Je uitspraak: C wilde niet meer snap ik effe niet

2e HD

Goedemorgen,

Bedankt voor de reactie.:thumb:

" De C: schijf doet het niet mee" : daar stond het os,xp-pro op , in de oorspronkelijke config.

Ik zal iets meer toelichten over de oorzaak: per ongeluk de stekker eruit getrokken...
Daarna kreeg ik de blue screen, opstarten vanaf het cd station lukte ook niet meer, ook na aanpassen van de bios, kortom helemaal down. Ik kon dus niet her-installeren en eerst de 2e HD eruit halen.

Uiteindelijk is het gelukt met een oude opstartdiskette van Win98, heb fdisk gedaan, daarna lukte het me om windows te opnieuw te installeren. Dit is op de 2e partitie gedaan van de " oude " HD, omdat daar meer ruimte over was. Wellicht is het daar fout gegaan.

Ik ga straks proberen om de HD eruit te halen en alles opnieuw te installeren.

Vraag: Als ik nu de 2e HD (veel groter) alleen erin prik en als PM instel en daar het os op installeer, raak ik dan mijn bestanden kwijt? Moet de schijf dan eerst geformatteerd worden?

Zijn het na al je acties (met een 98 opstartdisk) eigenlijk nog wel NTFS schijven? Of is het hele zwikkie FAT32 geworden.....98 kan niet zo "NTFS-en"
Wellicht dat daarom iets is misgegaan...kun je met partitio magin wellicht even controleren.

Of uit eigen ervaring; Ik heb ooit ook eens een bijna vergelijkbaar geintje gehad ik heb toen een bootdisk gebruikt die iets van NTFS voor DOS ondersteunde...en daarmee kon ik scandisk uitvoeren en zo het prutje weer aan de gang helpen. Blijkbaar was een andere scanblijven steken en daarop "hing" het hele systeem.

Of een en ander zuiver aan elkaar is gerelateerd is/was mij onduidelijk, maar het hielp wel!

Bedankt voor je antwoord.

Eigenlijk moet ik volgens mij de 2e -schijf als Logical instellen en niet als Primary zoals hij nu staat. Klopt dit en zo ja, hoe moet ik dat doen?

Primary is volgens mij in eerste instantie bedoelt voor de C: schijf. De systeemschijf dus, waarvan er wordt opgestart.

Overigens zie ik niet waarom je partition magic een en ander ziet als Dynamic disk.
Heb je de twee (fysieke) schijven soms gekoppeld? In een raid configuratie of anders??

Met de functie Dynamic Disk kun je bijvoorbeeld twee schijven aan elkaar knopen. Om er virtueel één van te maken...Dit kan in "systeembeheer - schijfbeheer" Maar het kan ook zijn dat de schijven in een RAID config staan in het BIOS en dat Partition magic dat als Dynamic Disk aanziet.

De optie schijf op ander machine backuppen lijkt me vooralsnog de verstandigste...zeker als je nogal zuinig bent op je bestanden.....

Ik geef het op. Heb de schijf afgekoppelt; krijg hem na opnieuw aansluiten niet zichtbaar.

Jumper eraf, jumper erop, kabels gecontroleerd, bios alles op auto gezet...

Er bestaat een kans dat de kabels exact op de toegewezen apparaten moeten staan (DELL) ik weet alleen niet hoe je dat moet controleren. Het lijkt me sterk dat dat de oorzaak is. Het lijkt me ook sterk dat ik de verkeerde kabels aansluit, heb zelfs voor de zekerheid wat variaties gemaakt, zonder resultaat.

Rest mij volgens mij nog 2 opties; in een andere pc proberen of constateren dat de schijf z'n beste tijd heeft gehad...of misschien toch nog iets vergeten...?:rolleyes:

Harde schijf in andere (werkende) machine hangen en back-up maken.
en als dat gelukt is, de machine opnieuw opbouwen. (alles formatteren en opnieuw partitioneren)

Lijkt mij in dit geval de beste optie....ook op de lange termijn. er zal vast een oplossing zijn, maar voor die gevonden is, zijn de bestanden inmiddels verdwenen of onleesbaar...

Succes....

Ok, thanks voor de reacties iedereen.
:thumb:

Mocht ik de oplossing hebben dan denk ik dat ik een hele boel mensen blij ga maken, aangezien ik erg veel vragen hieromtrent heb gezien op het web...

AK

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan