2e harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Schul

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2006
ik heb de 2 interne harde schijf er bij geplaatst. De 2e schijf slave aangesloten en de jump op CS (cable select) gezet.
De pc start prima op en werkt verder goed alleen kan ik de 2e schijf niet vinden. Waarschijnlijk moet ik die ergens instaleren en benoemen, maar waar?
Kan iemand mij een aanwijzing geven?
Het gaat om een besturing systeem van windows XP home edition.

vr.gr. Jan

start
configuratiescherm
systeembeheer
schijfbeheer
zie je daar wel de nieuwe disk.
Is deze al geformatteerd.

Je moet hem denk ik nog naar NTFS formatteren.
Dat doe je door naar deze computer op de rechter muis knop te drukken. Dan naar beheren te gaan of in het engels (Manage) ga dan naar opslag en dan schijfbeheer(lokaal).
Nu zal je schijven zie die partie heeft dat zal voor jou wel de C schijf zijn die wel een partitie heeft en de andere zal wel niet activie worden gezien ga nu naar die schijf met je muis.

En druk op je rechtermuis knop en formatteren naar NTFS (snel).

............................................................................................................................
Ik help graag mensen, danken zijn altijd welkom.

Je zal de jumper op slave moeten zetten,je hebt hen nu op cable select staan!

Probleem is vermoedelijk dat je drive wel cable select ondersteund (doen de meeste), maar in bijna geen pc een kabel zit die hier mee om kan gaan.
Deze kabels zijn namelijk eens stuk duurder om te maken, lijn 28 moet geaard worden bv op lijn 40, dan de eenvoudige waarbij je zelf moet aangeven via de jumpers welke master en welke slave is.
ide-cable-select-hard.gif

Bron: http://www.unixwiz.net

Gewoon zelf aangeven welke master en welke slave is.
Aansluiten; normaal gesproken zitten er 3 aansluiting op de kabel, de middelste is voor de slave die er vlak bij aan het eind voor de master en de ander kant gaat op je moederbord.

Laatst bewerkt:
start
configuratiescherm
systeembeheer
schijfbeheer
zie je daar wel de nieuwe disk.
Is deze al geformatteerd.

Er is geen schrijfbeheer wel computerbeheer die bestaat uit systeemwerkset en opslag, hierin is schrijfbeheer. Ik zie hierin schrijf 1 als "niet toegewezen" (deze schrijf heb ik toegevoegd)
Hij is niet geformateerd hoe gaat dat? Dan alleen deze schijf.
Klik in met rechter muisknop er op dan krijg ik - nieuwe partitie of eigenschappen? Partitie gaat de schrijf verdelen en dat wil ik niet. Hoe formateer ik die schrijf? Hoe geef ik er een naam aan?

Jan

Probleem is vermoedelijk dat je drive wel cable select ondersteund (doen de meeste), maar in bijna geen pc een kabel zit die hier mee om kan gaan.
Deze kabels zijn namelijk eens stuk duurder om te maken, lijn 28 moet geaard worden bv op lijn 40, dan de eenvoudige waarbij je zelf moet aangeven via de jumpers welke master en welke slave is.
ide-cable-select-hard.gif

Bron: http://www.unixwiz.net

Gewoon zelf aangeven welke master en welke slave is.
Aansluiten; normaal gesproken zitten er 3 aansluiting op de kabel, de middelste is voor de slave die er vlak bij aan het eind voor de master en de ander kant gaat op je moederbord.

Ik heb de kabel waar master en slave op staat en zoals boven beschreven staat aangesloten. de jump van beide schrijven zitten op CS.

De vraag is even of wat je ziet "niet toegewezen" de nieuwe HD is of een restje op de oude dat niet "niet toegewezen" was.

Als je er zeker van bent dat het de nieuwe is gebruik dan de rechtermuisknop.
"nieuwe partitie" klik deze aan, kies primaire partitie.
Vervolgens wordt je gevraagd naar de grote. Neem de hele schijf, wat voorstelt wordt en daarna kan je nog een vinkje zetten bij snel formatteren.

De vraag is even of wat je ziet "niet toegewezen" de nieuwe HD is of een restje op de oude dat niet "niet toegewezen" was.

Als je er zeker van bent dat het de nieuwe is gebruik dan de rechtermuisknop.
"nieuwe partitie" klik deze aan, kies primaire partitie.
Vervolgens wordt je gevraagd naar de grote. Neem de hele schijf, wat voorstelt wordt en daarna kan je nog een vinkje zetten bij snel formatteren.

Bingo!!
Het is fanfastische als je op een forum als deze kan terug vallen.
Het zijn een paar aanwijzingen die wonderen verrichten.
Ik ga de pc weer aankleden. In iedergeval bedankt voor een ieder die de moeite heeft genomen mij te antwoorden.

vr.gr. Jan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan