2e harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

veerle01

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2006
ik heb een lacie externe hdd, deze deed het niet meer. Ik heb deze uitelkaar gehaald en er zit een seagate Barricuda 250 GB in.
Heb deze in pc gestopt en bios herkent deze ook, heb deze als slave aangesloten, maar windows bij opstarten duurt super lang,
start bijna niet op. Heb deze ook al eens andersom aangesloten, lukt dus allemaal niet, heb inmiddels alle combinatie geprobeerd ook icm met dvd, maar niks (is IDE).
1 keer heb ik via verkenner de bestanden op de hd kunnen zien.
dus denk tot voeding van de lacie kapot was, denk tot met de HD zelf niks mis mee is.
Maar hoe krijg ik deze in pc aangesloten tot die goed en snel functioneerd, heb dus alle combinaties geprobeerd

Lijkt er toch heel erg op de de harddisk zelf niet meer in orde is, als deze het en in de externe behuizing en in de pc intern niet doet!

Lijkt er toch heel erg op de de harddisk zelf niet meer in orde is, als deze het en in de externe behuizing en in de pc intern niet doet!

.... precies.

Veerle:

Je vermeldt er niet bij of je zelf ook een idee hebt waardoor dit komt.
Voorbeeld: het laten (om-)vallen van de externe schijf terwijl deze nog aan staat is voldoende om beschadigingen aan de schijf te veroorzaken.
Dan helpt het niet écht om die gemolde schijf ergens anders in te plaatsen ......

Je pc gaat proberen toch nog die schijf te benaderen, maar ....... dat lukt dus niet. En je pc maar blijven zoeken ....... vandaar dat het zo lang duurt. Sterker, mogelijk niet verder gaat met het startproces van Windhoos .... :p

Hardware

Als Windows op je C schijf staat, wordt daarvan opgestart ongeacht wat er verder aan schijven aanhangt. Als dat niet gebeurt moet je concluderen dat door het koppelen van die tweede schijf de BIOS de aanwezige hardware verkeerd interpreteert en misschien wel van je (kapotte) harde schijf probeert te booten. Dus als je hardware instellingen goed staan moet windows opstarten en daarna wel of niet je tweede schijf zien.
Ik lees hier http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=388748 net dat alles wat aan een flat cable in je PC zit ervoor zorgt dat de snelheid zo snel wordt als het traagste device. Als je 2e schijf kapot is zou dat betekenen dat niets het meer doet omdat de snelheid van de 2e schijf nul is.

Laatst bewerkt:
Als Windows op je C schijf staat, wordt daarvan opgestart ongeacht wat er verder aan schijven aanhangt. Als dat niet gebeurt moet je concluderen dat door het koppelen van die tweede schijf de BIOS de aanwezige hardware verkeerd interpreteert en misschien wel van je (kapotte) harde schijf probeert te booten. Dus als je hardware instellingen goed staan moet windows opstarten en daarna wel of niet je tweede schijf zien.

... precies, maar wat wil je hiermee nu zeggen :o
Ts hád een normaal opstartend systeem en heeft daar een tweede harde schijf in geplaatst.
Daarna startte de pc niet goed meer op. Nauwkeuriger: Windows start op, maar blijft hangen ..... dus start wel degelijk op vanaf de syteempartitie ... máár blijft hangen.
Dus zoek ik de oorzaak bij het 'zoeken' wanneer die ándere schijf gevonden wordt.

Er zijn drie mogelikheden:
1. De jumper van de tweede harde schijf staat niet goed (moet S, of C zijn: Slave of Cable selected)
2. Ts heeft tóch niet de juiste connector/kabel-combinatie gebruikt.
3. De harde schijf is naar de filistijnen.

schijf

Dank jullie wel voor de snelle antwoorden.
De externe schijf gebruikte ik vroeger heel weinig.
als ik hem gebruikte dan deed ik hem daarna weer in de originele doos met tempex en bergde hem goed op. Ik was er dus heel voorzichtig mee. Maar op een keer kreeg ik dus geen connectie met deze schijf. Op een andere pc kreeg ik toen wel connectie, dus gelukkig snel gebackup'd. Ergens op een forum gelezen tot misschien de voeding van deze externe schijf kapot was, dus daarom probeerde ik gisteren om deze schijf eruit te halen, en vast in de pc te duwen.
Rare is dat ik de 1e keer de schijf kon lezen via de verkenner, maar daarna niet meer.
alle combinatie dus geprobeerd, ook bios erop aangepast, maar zoals jullie zeggen start de pc idd heel langzaam op. Kan ik deze schijf niet op 1 of ander manier formatteren.

ps. de bios ziet wel altijd deze schijf? Kan hij dan toch kapot zijn?

Hoi,

Kijk eens of hij in Windows onder schijfbeheer ook te zien is.
De jumper op de schijf staat - als hij in een externe behuizing zit - meestal op 'Master'.
Wanneer je hem als tweede in je pc zet moet de jumper verzet worden naar Slave, of Cable selected

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan