2e hardeschijf gemonteerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

deltaP

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2009
hallo mensen,

Heb zo juist een 2e hardeschijf gemonteerd van een oude pc met Vista 32bit besturing erop.
Bij het opstarten direkt naar de bios gegaan om de schijf aan te wijzen die het systeem moet opstarten.
Het lukt mijn niet met de handleiding, technisch Engels.:confused:
ik heb een Asus P6T SE moederbord.
kan iemand mijn helpen om dit probleem te tekkekelen:rolleyes:

Alvast bendankt:thumb:
Gr deltaP

Laatst bewerkt:
Hoi,

Welkom op Helpmij,

Ik begrijp je niet helemaal probeer je met de tweede hd die je hebt ingebouwd waar vista op staat je pc op te laten starten?

Modag

Nee, ik wil mijn pc niet laten opstarten met de oudeschijf maar omdat er wel besturing op staat start de pc tekens opnieuw op.

De Bios weet niet met welke schijf hij moet opstarten om dat ik nog niet aangegeven heb
Weet niet hoe dat moet de bios te veranderen, zie mijn vraag Asus P6T SE moederbord.

gr deltap

Hoi,

Nu begrijp ik wat je bedoelt, je kunt de opstartinstellingen als volgt veranderen (toevallig heb ik hetzelfde moederbord :)):

- Tijdens het opstarten druk je op DEL om in de BIOS te komen.
- Navigeer dan met de rechter pijltjestoets naar "Boot"
- Selecteer daar dan "Boot Device Priotrity" en druk op enter. Er verschijnt dan een
lijst met apparaten waar je vanaf kan opstarten.
- Selecteer daar je oude harde schijf en druk op de "-" toets (minteken-toets) om de
harde schijf naar beneden toe te schuiven.
- Druk dan op F10 om de instellingen op te slaan en om opnieuw op te starten

Veel succes!

Modag

Laatst bewerkt:
Dual boot systeem

Bedankt probleem is opgelost:thumb:
Ik kreeg een ander manier doorgespeeld zonder in de bios iets te veranderen en die is de volgende voor XP home:
-enter op start (rechts onderaan)
-enter op "deze computer"
-enter op system informatie weergeven.
-enter op tabblad geavanceerd, enter op "instellingen van opstart en herstelinstellingen"
-enter op het pijltje rechts en je ziet dan de beschrijving van je twee schijven.
-enter nu op een van de twee en dat wordt dan de eerste opstart schijf.
-bij elke opstart krijg je nu de keuze van welke schijf je wil opstarten, deze keuze blijft maar even staan(die wachttijd kan je ook instellen 20,30 of 40 sec.)
-maak je geen keuze dan start de PC verder op van de eertste keuze schijf die je aangaf.
Dat werkt bij mij zo en voortreffelijk.

Groeten,

R. Baert

Bijlagen

• opstart1.jpg
    opstart1.jpg
    27,9 KB · Weergaven: 27
  • opstart2.jpg
    opstart2.jpg
    38 KB · Weergaven: 13
  • opstart3.jpg
    opstart3.jpg
    51 KB · Weergaven: 23
Bedankt,
maar zoals de vorige de oplossing beschreef lukte maar een keer.

Heb de de harde schijf toen geformateerd toen ik er in kwam maar blijft iets staan wat ik niet zie, het register denk ik van de vorige besturing.
Ik kan geen Fdisk doen zoals vroeger met dos.
Moeilijk schoon maken zo. er zal wel iets zijn wat ik nog niet weet.

heb de nieuwe schijf los gekoppeld anders start de pc niet op.?:confused:

Gr deltaP

Bedankt,
maar zoals de vorige de oplossing beschreef lukte maar een keer.

Heb de de harde schijf toen geformateerd toen ik er in kwam maar blijft iets staan wat ik niet zie, het register denk ik van de vorige besturing.
Ik kan geen Fdisk doen zoals vroeger met dos.
Moeilijk schoon maken zo. er zal wel iets zijn wat ik nog niet weet.

heb de nieuwe schijf los gekoppeld anders start de pc niet op.?:confused:

Gr deltaP
Ik mag aannemen dat je een format van die tweede schijf probeert te doen van op de C waar je OS op staat want je kan niet opstarten van een schijf (bvb van op je tweede schijf: D) en die schijf dan ook nog formatteren, zoiets gaat niet.
Zoals ik het beschreef lukt het bij mij perfect, ik zet de PC aan krijg dan een zwart scherm met witte lettertjes en daar kan ik met de pijltjes toets aangeven van welke disk ik wil starten dat zijn er bij mij twee (de C schijf met alles wat ik nodig heb en de D schijf die ik video schijf noemde en waar alleen video montage programma's op staan en uiteraard ook XP home dat op de beide schijven staat) dit zou men een dual boot systeem noemen naar het schijnt
Hopelijk heb je er wat aan,

R. Baert

Ik mag aannemen dat je een format van die tweede schijf probeert te doen van op de C waar je OS op staat want je kan niet opstarten van een schijf (bvb van op je tweede schijf: D) en die schijf dan ook nog formatteren, zoiets gaat niet.
Zoals ik het beschreef lukt het bij mij perfect, ik zet de PC aan krijg dan een zwart scherm met witte lettertjes en daar kan ik met de pijltjes toets aangeven van welke disk ik wil starten dat zijn er bij mij twee (de C schijf met alles wat ik nodig heb en de D schijf die ik video schijf noemde en waar alleen video montage programma's op staan en uiteraard ook XP home dat op de beide schijven staat) dit zou men een dual boot systeem noemen naar het schijnt
Hopelijk heb je er wat aan,

R. Baert

Jij hebt waarschijnlijk een dual boot, maar daar gaat het hier dus niet om!

Ga vanavond een boot usb maken met een tool fdisk erop misschien lukt het dan wel

Tip van mijn werk.

Gr deltaP:rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan