2e hd plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

amaldo

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2000
Hallo,

Ik heb een HD (40gb) met XP home erop. Ik wil deze schijf uiteindelijk helemaal wissen en als extra opslag gaan gebruiken.
Ik heb er een 2e HD bij geplaatst (80 gb). Deze heb ik als master aan het eind van de kabel geplaatst en mij oude schijf als slave.
In het bios staan ze keurig: primary ide slave 40 gb en primary ide master 80 gb.
Bij computerbeheer heb ik op schijf 0 (80 gb) een partitie gemaakt en D: toegewezen (Ik had de letter D al vrijgemaakt van andere apparaten)
In verkenner is mijn oude schijf C: en de nieuwe D: De pc start nog op de oude (XP home) op. Voordat ik verder ga even enkele vragen.
Als ik op D: XP home (ik wil daarna naar XP pro met een update versie) installeer, waar gaat de computer dan mee opstarten ?
Kan ik in computerbeheer vervolgens van D: C: maken en van C: D: maken ? (natuurlijk geef ik ze eerst andere letter om D; en C: vrij te maken).
Of vergeet ik een stap ?

groeten van Amaldo

Je kunt toch eerst alleen je nieuwe schijf erin hangen, opstarten met de xp cd en deze op je nieuwe schijf installeren? in de setup kun je partitioneren, formateren etc.

Daarna, als alles werkt, je oude schijf erbij hangen als slave of tweede master en leegmaken.

PS

Je kunt zelfs met Maxblast, BartPE opstart cd en/of Knoppix opstart cd, je hele c: schijf kopieëren naar je nieuwe schijf, en dan deze alleen eraan hangen, als dat goed gaat de tweede erbij hangen.

Laatst bewerkt:
Gebeurd !
Ging eigenlijk probleemloos.

Rest mij nog 2 gele vraagtekens bij Apparaatbeheer, Overige apparaten:
Multimedia-audiocontroler en
PCI-invoerapparaat.
Ik weet eigenlijk niet goed naar welke drivers ik moet zoeken, heb al de Intel cd, LAN Adapter diskette en nog wat anderen geprobeerd.
Zijn de drivers misschien van mijn oude HD te halen (Windows/system/system32) ?

Of moet ik deze vraag afsluiten en hem elders stellen?

groet van Amaldo

Als je weet welke hardware het is, de drivers bij de desbetreffende fabrikanten ophalen, indien je nog de cd hebt van je moederbord en het zijn onboard chips, windows hierop de drivers laten zoeken, worden ze vanzelf geinstalleerd.

Dat is nou juist het probleem.
Ik weet niet waar het over gaat. Multimedia-audiocontroller, ja mijn geluid doet het niet, maar met de Intel cd kom ik er niet uit. En PCI-invoerapparaat, wat is dat ?
Windows zelf laten zoeken, helaas.
Ik weet het even niet.

Heb je een pci geluidskaart, een losse insteekkaart dus, of zit de geluidschip on board, oftewel op het moederbord?

Bij de eerste kun je kijken op de chip welk merk en type erop staat, en misschien ook wel op de print, dat kan namelijk verschillen, op de tweede mogelijkheid staat het ook op de chip.

Indien op moederbord, dan kun je ook even naar de site van je moederbord fabrikant gaan en daar de drivers ophalen.

Ik denk dat die pci huppeldepup je gameport is.

Ondertussen het een en ander geprobeerd.
Geluid zit on board en werkt inmiddels, ik heb ook NVIDIA GeForce2 doet het inmiddels ook. Toch nog steeds en geel vraagteken bij Multimedia-audiocontroller.
Ik heb een draadloze muis en draadloos toetsenbord, drivers geinstalleerd, zelfs de
F-toetsen doen het nu. Maar nog steeds een geel vraagteken bij PCI-invoerapparaat.

Ik heb beide verwijderd, na herstart worden ze weer herkend en zijn ze er weer.
Mijn computer werkt tot nu toe goed, mis niets. Toch blijf ik nieuwsgierig naar die gele vraagtekens.

groeten van Amaldo

Laat windows zoeken naar die drivers op zijn eigen cd of die van de computer/moederbord fabrikant.

Of de upgrades nazien op de site van microsoft, misschien dat die nieuwe drivers voor de hardware heeft.

Dag Lange Pier,

Inmiddels bij Intel rond gekeken. Ik heb D850EMV2, enkele drivers gedownload en geinstalleerd, o.a. voor het BIOS. Maar de gele vraagtekens zijn er nog. Er resten nog drivers maar die gaan over LAN en dat werkt prima.
Ook bij Windowsupdate geweest en alles opgehaald wat voor handen was, maar de vraagtekens zijn er nog.
Ik heb PC Wizard 2006 en daar ook nog mee rondgekeken of daar aanwijzingen bij staan, maar ik herken ze niet.
Mocht je nog een tip hebben dan houd ik me aanbevolen.

groeten van Amaldo

Kijk ook nog even bij de moederbord fabrikant, misschien staan daar nog updates voor dit bord, gele vraagteken roepen om een oplossing.:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan