2e HD schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Amorlaura

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2002
Berichten
821
Ik wil een hele nieuwe HD schijf als 2 e schijf in m'n pc plaatsen Mijn vraag is moet deze schijf ook geformatteerd worden of kan ik hem zo als slave plaatsen.
 
Amorlaura,

Je moet hem als slave plaatsen, daarna het programma fdisk draaien, om er een parititie op te zetten en daarna formatteren.
 
2de HD installeren

Ja u moet de HD formatteren, en ja u moet ze op slave zetten als u ze op dezelfde IDE kabel aansluit als uw eerste HD.

Als u de 2de schijf op dezelfde kabel steekt als de eerste dient deze om te beginnen op slave te staan (in de veronderstelling dat uw eerste schijf op master staat)
Start dan op met een Partition magic diskette , selecteer de 2de schijf in dit programma en create logical drive op deze schijf (anders heb je enkel unallocated space op je schijf en kan je de schijf dus niet zien in windows). U kan kiezen om deze schijf te formatteren onder diverse Filesystemen, kies voor FAT32 of NTFS.
Eenmaal dit gedaan start je de pc op in windows en is uw 2de schijf zichtbaar en bruikbaar.

NB: u kan eventueel uw nieuwe schijf in verschillende partities verdelen ook.

Veel succes;
KVWA
 
Hallo,
ik gebruik dan altijd de windows xp pro cd, eerst de harde schrijf plaatsen zoals vermeld wordt (slave) daarna booten van de xp cd. Dan windows (zogenaamd) installeren dan kan je kiezen op welke harde schrijf je deze wilt installeren en in dat menutje kan je dus ook je harde schrijf instellen heel simpel. Dan afsluiten en in windows xp zelf even formateren. Met fdisk krijg ik altijd problemen maybe is partition magic wel handiger maar ik doe het altijd zo. Indien je meerdere partities wilt maken kan je het beter op een andere manier doen.
Greetz
A.I.
 
Je kan het zelfs met windows XP doen, helemaal, nadat je de 2e schijf op slave hebt ingesdteld. Configuratiescherm>systeembeheer>computerbeheer>Opslag>schijfbeheer. Dan zie je je vers aangesloten schijf staan en kan je hem partitioneren/ formatteren. Het makkelijkst vind ik het zelf in partition magic, zoals aangegeven hierboven.

Groeten,

Bas
 
Hij kan gewoon als slave gebruikt worden, maar je moet het eerst met FDISK aan de computer bekend maken en formateren, en daarna in XP ook weer formateren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan