2e HD voor RAID aansluiting

Status
Niet open voor verdere reacties.

hjllo

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2002
Ik heb op dit moment een seagate 60gb HD(barracuda IV 7200rpm)

Nu wil ik een RAID configuratie maken en heb dus een 2e HD nodig.Nu komt het probleem,de 60gb schijven zijn bijna niet meer te krijgen.De 40gb en 80gb versies zijn echter nog wel volop leverbaar.

Moet ik voor RAID nu precies de zelfde HD'en gebruiken of zijn 2 schijven uit de zelfde serie ook voldoende dus een 60gb en 80gb samen uit de Barracuda IV serie.

B.Jager

De schijven moéten niet exact hetzelfde zijn. Wel is het zo dat de grootte van de kleinste schijf genomen wordt. Dus als je nu 60 + 80 GB hebt, zal je 60 + 60 = 120 GB hebben.

Overigens zijn 60 GB schijven best vlot te verkrijgen.. Zie www.tweakers.net/pricewatch

Het zou dus zonde zijn om een 80gb erbij te plaatsen en er vervolgens maar 60gb van kunnen gebruiken.

En idd. de 60gb schijven zijn ook nog volop te krijgen,ik zie het nu ook.

Maar er is mij vertelt(door een webwinkel) dat deze dus erg moeilijk te krijgen zijn(lange levertijd) en dat de 60gb schijven van maxtor er al uit zijn.

Gewoon ergens anders bestellen dus!

Thanx Steve.

B.Jager

Kijk hier voor je HDD: http://www.tweakers.net/pricewatch/19488

Op welk moederbord komt dit trouwens?

Iig een tipje voor je begint.. Zorg dat de twee schijven op een aparte RAID-poort zitten, met een andere kabel (beide als master). Bij het aanmaken van de Array moet je RAID-0 (striping) kiezen. En bij het installeren van Windows zal je de drivers nodig hebben (als je boot vanaf CD-ROM op een gegeven moment op F) drukken, zorg dat je deze downloadt van de site van je moederbordfabrikant.

Het komt op een Gigabyte 7VAXP KT400.

Volgens mij heeft deze een standaard promise controller.

Ik zal dan eerst de drivers maar even downloaden en dan op diskette/cd-rom zetten,anders heb ik mischien een probleem met de instalatie.Maar levert Gigabyte de drivers er niet bij dan?

Nogmaals dank!

B.Jager

Misschien wel, misschien niet. Download ze voor de zekerheid toch.

Oja, op de meeste borden zit de "Lite" versie van de Proimse TX2000 controller - die Lite houdt in dat je enkel Raid 0 of 1 kan kiezen, verder niets, ook geen opties om in te stellen. Er is echter een BIOS-versie voor je moederbord beschikbaar die ervoor zorgt dat je chip als volwaarde TX2000 wordt herkend.. Ik heb het ook gedaan, en het werkt perfect. Zie: http://www.anycities.com/user/mainboards/giga/giga.html

Ik heb die link geprobeerd steve,maar ik krijg een melding van een "missing link".

B.Jager

Zo te zien ligt de hele site een beetje plat.. Dus ik zou even afwachten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan