2e OS verwijderen lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

jan 86

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2008
hoi,

ik heb een probleem met mijn besturingssysteem.
Ik had (een tijd geleden) win vista, maar na wat problemen heb ik win 7 op een andere partitie geïnstalleerd en werkte tot nu toe dus met dualboot.
Ik werk eigenlijk nooit meer in vista, maar heb deze nooit verwijderd.
Nu ik ruimtegebrek krijg wil ik graag win vista verwijderen. Het is me door dit forum gelukt om hem uit de dualboot te halen (ik krijg bij het opstarten dus niet meer de keuze welk systeem ik wil opstarten) maar ik krijg vista niet verwijderd.
Als ik in win 7 zit dan staat dit gewoon op c: en de partitie van vista is d: Als ik in win 7 de mappen van vista wil verwijderen dan krijg ik de volgende melding:
'you require permission from administrators to make changes to this folder'
heb hier ook wat mee staan stoeien, maar ik krijg het niet voor elkaar om als admin de boel te verwijderen.
Daar komt nog bij dat ik niet eens zeker weet of ik dit wel zomaar kan verwijderen en of dit win 7 beschadigd.

Wie kan mij helpen?

Bedankt voor je (snelle) reactie, maar ook dat lukt niet.
Ik heb zowel via verkenner als via schijfbeheer geprobeerd de boel te formatteren, maar ook dan krijg ik een foutmelding:
'windows cannot format the system partition on this disk'
Hetzelfde geldt voor het deleten van de partitie.

Beste Jan,
als ik het goed begrijp kunt u Windows Vista niet verwijderen van de partitie omdat u geen Administrator Rechten heeft?
Hier is de oplossing
,

Net als Windows Vista kent ook Windows 7 een Administrator account die standaard uitgeschakeld is. Je kunt dit Administrator account inschakelen op de
volgende manier. Ga naar Start en klik met de rechtermuisknop op Computer. Klik dan in het menu op "Beheren" waarna een nieuw venster opent.
In het venster dat opent klik aan de rechterkant op 'Lokale gebruikers en groepen' en klik daarna op Gebruikers. Je ziet dan een overzicht van gebruikers
waaronder het Gast account maar ook het Administrator account. Dubbelklik dan op Administrator en verwijder hier het vinkje voor 'Account is uitgeschakeld'.
Druk nu op OK en het Administrator account is weer ingeschakeld en beschikbaar zodra je opnieuw aanmeld.

Ik hoop dat het werkt,
bedankt om jouw vraag te stellen op dit forum,

Met Vriendelijke Groeten,

Copchase

Kan je wat met deze informatie (klik hier)?
Hier (klik) kan je zien hoe in windows 7 de boot van msconfig systeemconfiguratie er uit ziet en waar de info in het register zich bevindt, maar dat heeft niks met de mappen te maken.
In de eerste link kan je lezen hoe je weer eigenaar kan worden van de partitie, je kan het ook in de veilige modus uitvoeren.
Als je windows 7 opstart start niet de partitie op waar vista op staat, dus is de partitie waar vista op staat geen systeem partitie, dat is de partitie waar windows 7 op staat, als je windows opstart ziet de gestarte windows de partitie waarop die is geinstalleerd als systeem partitie, waarvan je de windows mappen niet zo maar kan en mag verwijderen.
De partitie waar vista op staat kan je geheel leeggooien als je weer eigenaar bent van de gehele schijf, zoals je via de eerste link in kan stellen.
Als je daarna de mappen van vista verwijdert is er gewoon geen vista meer, wel windows 7.
Dus windows vista is dan als systeem verdwenen, windows 7 bestaat nog steeds als nooit te voren.

Laatst bewerkt:
Hoi,

helaas werkte het antwoord van copchase niet, toch bedankt voor de reactie.
Het antwoord van erik777 werkte wel. Ik heb de windows map kunnen verwijderen.
Maar nu duikt het volgende probleem op:
Ik krijg de schijf/partitie nog steeds niet geformatteerd (deleten werkt ook niet).
De schijf zegt nog bijna 9gb in gebruik te hebben terwijl er alleen nog een map 'gebruikers' op staat die verder helemaal leeg is, maar die ik niet kan verwijderen.
Dat wil zeggen: ik kan hem deleten, maar hij verdwijnt gewoonweg niet. Krijg alleen de melding 'could not find item, this is no longer located in d:

Ok doe het volgende:
Hier zie je een afbeelding hoe je systeemherstel moet openen.
207mb77.jpg

In het venster zie je stations in het venster Beveiligingsinstellingen, Check hier of de partitie waar vista op stond uitgeschakeld is, zo niet schakel die daar uit en klik op OK.
Dat kan je instellen wanneer je de partitie waar vista opstond selecteert en klikt op de knop Configureren.
Je kan eventuele systeemherstelpunten van die partitie verwijderen en deze op uitgeschakeld inschakelen.
Dus zorg dat alleen je systeempartitie is ingeschakeld en alle andere stations uitgeschakeld.

Als je systeemherstel van je systeempartitie wil configureren kan je dat ook doen, dan selecteer je je systeempartitie en klik je op de knop configureren.

Je kan dan de grootte instellen die je reserveert voor je opgeslagen systeemherstelpunten.
Zonder systeemherstelpunten werken is tricky als je systeem hersteld zou moeten worden, dus zie het als een belangrijk iets.
(Als dit geen verandering brengt zal ik je helpen handmatig te zoeken naar de data)

Nu moet je even deze computer openen en het station waar vista op stond.
Dan ga je naar menu Extra en open je de mapopties.
Daar verander je de volgende vinkjes in tabblad Weergave:

Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen (aanbevolen) Uitvinken, windows zal een waarschuwing geven maar bevestig dat het ok is.
Verborgen bestanden en mappen weergeven aanvinken.
Extensies voor bekende bestandstypen verbergen uitvinken resulteerd in dat je bij alle bestand altijd kan zien om wat voor type bestand het gaat.

klik op OK.

nu zie je wat meer bestanden.
Nu zie je onder andere de prullenbak ($Recycle.Bin), het virtueel geheugen misschien (pagefile.sys), misschien nog een slaapstand bestand (hiberfil.sys)
De slaapstand van vista is verdwenen, hiberfil.sys in geval die op de partitie staat waar vista op stond kan je die prullenbakkeren, doet ie moeilijk ga je naar tabblad beveiliging en wordt je eigenaar van het bestand, net zoals je eigenaar van de schijf bent geworden.

De prullenbak $Recycle.Bin Afblijven en mooi laten zitten.

pagefile.sys is een ander verhaaltje.
voor deze moet je eerst naar:
Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Systeem >
klik in het linker venster op Geavanceerde systeeminstellingen
Klik op tabblad Geavanceerd.
Klik op de knop Instellingen onder prestaties.
Ga naar tabblad Geavanceerd.

Nu ben je bij het Virtueel geheugen, je wisselbestand pagefile.sys
Als je klikt op de knop Wijzigen... Kan je zien of het wisselbestand van die schijf nog beheerd wordt of uitgeschakeld is.
Schakel die uit, start eventueel opnieuw op en je kan pagefile.sys verwijderen, pas eventuele machtigingen toe.

System Volume Information (mag je niet verwijderen) zie je ook als het goed is, en dat zijn je systeemherstelpunten.
Kan zijn dat je om die te openen de map moet machtigen.
Maar als je voor dat station systeemherstel uitgeschakeld hebt ingesteld zal deze map niet veel data bevatten.
Ik hoop dat je hier wat mee kan, veel succes.
Vergeet in de mapopties niet je beveiligde besturingssysteembestanden weer te verbergen.

Het beste is als je in System Volume Information een machtiging aanbracht deze als je bestanden verwijdert hebt weer te verwijderen. de machtiging van SYSTEM dient in tact te blijven.

Laatst bewerkt:
Ok, ik kom steeds iets verder. Tot zover bedankt!

ik heb nu inderdaad meer ruimte op de schijf, maar kan deze nog steeds niet formatteren...iets wat ik wel graag wil.
Ik wil hem namelijk helemaal legen en deleten (de schijf bestaat namelijk uit 2 partities, 1 van win vista en 1 van oude data)
Ik wil ze beide verwijderen zodat ik de hele schijf kan gaan gebruiken voor data.

hoe wil je de schijf formateren?
je moet in schijfbeheer eerst de partities verwijderen voor je ze kan formateren (NTFS).
Anders start de windows 7 cd op, daar kan het ook mee, maar die installeert wel een windows 7 er op dan.
je kan ook 1 partitie verwijderen die je kan samenvoegen met de partitie die er voor staat.
Dus als je een partitie verwijdert zorg dat het de 2de is als je er 2 wil samenvoegen, bij de eerste die er voor staat kan je dan de partitie uitbreiden, het deel van de verwijderde partitie wordt daarvoor gebruikt.
Je weet wel hoe schijfbeheer werkt toch?
Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Systeembeheer\Computerbeheer\Schijfbeheer
klik met de rechtermuisknop op de partitie die je wil verwijderen en klik op Volume verwijderen.
klik met de rechtermuisknop op de partitie die er voor staat en klik op Volume uitbreiden.
Volg de aanwijzingen op het scherm.
Als je een Volume uitbreidt is deze nog geheel in tact, ook als windows er op geinstalleerd is.

Laatst bewerkt:
Ook het verwijderen van het volume wil niet (in schijfbeheer)
Krijg dan de melding Windows cannot delete the active system partition on this disk.....
Ik snap dat ik hem zou kunnen samenvoegen met de andere partitie zodat ik bijna de gehele schijf kan gebruiken, maar ik wil graag de schijf helemaal leeg hebben...Dus ook met de windows cd werkt t niet.

Is het uberhaupt mogelijk? want blijkbaar blijft win 7 de vista partitie als actief systeem zien. Of moet ik de hardeschijf uit mn pc halen en extern gaan formatteren? (liefst laat ik hem er in zitten natuurlijk)

Lijkt mij dat de opstartbestanden gewoon op de partitie staat waar Vista op staat/stond.
De schijfletter waar W7 op staat is de D: en Vista de C:?
Je zou die waar Vista opstaat zoveel mogelijk leeg kunnen halen en die partitie kunnen verkleinen, w7 opschuiven en partitie erachter aan kunnen maken, primair of een extented met een logisch station.

Of W7 opnieuw installeren en bij de installatie die 2 verwijderen en een nieuwe aanmaken, dien je wel andere partities als die er zijn eerst op hidden te zetten anders heb je w7 nog niet op de C:.
Of bij install de Vista partitie formateren en daar W7 opzetten en later die 2e partitie hergebruiken, waar de huidige W7 dus nu op staat.

Dat zou wel vreemd zijn... win 7 staat echt op c: (is zelfs een hele andere schijf dan waar vista op staat)
Ik heb destijds win 7 gewoon geïnstalleerd op een andere schijf, niet via vista of iets wat daar in de buurt komt.
Heb ik kans dat als ik de schijf waar vista op staat uit m'n pc haal dat win7 helemaal niet meer opstart??
Ik heb namelijk niet zoveel zin om de boel opnieuw te installeren...

In windows zie je het systeempartitie altijd als C: dat was in xp nog niet zo.
Als je 2 keer windows installeerd zal windows zichzelf altijd als C: manifesteren in Computer, andere install's die je in het eigen systeem als C: zag hebben dan een andere stationsletter.
De naam van de stations en de grootte en hoeveel er beschikbaar is zijn betere methoden om te zien in windows of als je een dvd opstart over welke partitie je het hebt. De naam van een station kan je wijzigen in de Eigenschappen.
Als windows het als actieve partitie ziet kan het inderdaad zo zijn dat wat Lange pier zegt, dat er opstartbestanden op die partitie staan.
Dus de stationsletters zijn variabel.
We denken nog wel even verder...

Laatst bewerkt:
Ow, dat is andere koek, staat ze werkelijk op 2 fysieke schijven?
Zo ja alleen met de W7 schijf erin met de W7 DVD opstarten en een opstartherstel uitvoeren

Ze staan werkelijk apart van elkaar op 2 fysieke schijven. Dat is ook te zien in schijfbeheer.
Ik zal vanmiddag/vanavond eens proberen wat er gebeurt als ik de vista schijf er uit haal

Dat zou wel vreemd zijn... win 7 staat echt op c: (is zelfs een hele andere schijf dan waar vista op staat)
Ik heb destijds win 7 gewoon geïnstalleerd op een andere schijf, niet via vista of iets wat daar in de buurt komt.
Heb ik kans dat als ik de schijf waar vista op staat uit m'n pc haal dat win7 helemaal niet meer opstart??
Ik heb namelijk niet zoveel zin om de boel opnieuw te installeren...

In windows zie je het systeempartitie altijd als C: dat was in xp nog niet zo.
Als je 2 keer windows installeerd zal windows zichzelf altijd als C: manifesteren in Computer, andere install's die je in het eigen systeem als C: zag hebben dan een andere stationsletter.
De naam van de stations en de grootte en hoeveel er beschikbaar is zijn betere methoden om te zien in windows of als je een dvd opstart over welke partitie je het hebt. De naam van een station kan je wijzigen in de Eigenschappen.
Als windows het als actieve partitie ziet kan het inderdaad zo zijn dat wat Lange pier zegt, dat er opstartbestanden op die partitie staan.
Dus de stationsletters zijn variabel.
We denken nog wel even verder...

Hoi, ik was even koffie drinken!
Dan kan je gewoon de boot herstellen met de windows 7 dvd. opnieuw installeren hoeft dan niet.
In de bios kan je kijken welke schijf aangesproken wordt. Let wel op welke op master/slave staan, of als single.

in principe zal als in de bios de andere schijf aangesproken wordt dan het geval was en op deze niet als eerste een besturingssysteem geinstalleerd werd de computer geen boot vinden, dat is normaal.
Die staat op de andere schijf.
Op dat moment zou je de boot kunnen herstellen met de windows 7 dvd, je kan die andere schijf voor alle zekerheid afkoppelen, maar ik denk dat het niet nodig is als je in de bios die andere schijf als first en enige boot instelt (de rest op disabled en cd-rom station als second, plaese don't hit me if i'm wrong). dan herstel je de boot met de dvd. Beide schijven hebben dan een boot.

Ook als je dit ritueel uitvoert met de bootschijf afgekoppeld hebben daarna beide schijven een boot.
Alles is in dit geval op te lossen zonder je huidige windows 7 opnieuw te moeten formateren/of te installeren, onthou dat, voor je zulke bewegingen gaat maken, ook als je nu windows 7 zou installeren op een andere partitie zal je huidige windows blijven bestaan. Zolang de bestanden op die partitie staan, zal deze altijd weer gevonden worden als je met de windows 7 dvd de boot zou herstellen en die boot wordt ook gemaakt als je windows opnieuw installeert op een andere partitie, je huidige zal dan ook weer in die boot voorkomen. Hoe dat zit kan je dan weer HIER (KLIK) zien.

Welke als actief gemarkeerd wordt in schijfbeheer is dan afhankelijk van welke schijf je start in de bios.

Yes! gelukt!
Heb de schijf nu leeg en m'n win7 werkt nog.

Hartelijk dank voor de hulp!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan