2e pc aansluiten op internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

SphiXS

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2002
Hallo,

Mijn moeder is sinds kort ook op het internet te vinden en aangezien ze het zeuren bij mij of ze de computer mag gebruiken zat is, heeft ze een 2e hands pc op de kop getikt.
Deze pc moet dus ook op het internet aangesloten worden (Wanadoo Cable). We hebben alleen geen flauw idee hoe dit zou moeten. Ook zitten we er misschien aan te denken om een netwerk aan te leggen.
Zou iemand de voors en tegens eens kunnen noemen + kosten en uitleg qua aansluitingen.

Alvast bedankt!

Dat ligt eraan of je een ethernetmodem hebt.

Je hebt in ieder geval een router nodig. ongeveer (60 eurie) Het kan zijn dat je je modem om kunt bouwen naar router. je moet dan alleen een switcher erbij kopen. Ook moeten beide pc's voorzien zijn van netwerk kaart> ongeveer 6 eurie per stuk. Dan heb je nog wat kabels nodig. dat is ongeveer 1 euro per meter.

Ik heb geen verstand van usb modems. en of je daar ook een router aan kunt hangen

Als je aan die usb modem maar een catagorie5 UTP kabel aan kan knopen is het goed.

Opstelling:

MODEM ---kabel naar router --> ROUTER --kabels naar pc's met een netwerkkaart ---> PC

Als je dus twee PC's hebt, heb je een router nodig met minimaal 2 uitgangen (ofwel poorten).

Wat ook vaak voorkomt is dat je een router neemt die je verbind naar een switch. Vervolgens gaan er vanuit de swich kabels naar elke PC op je netwerk. Waarom deze omweg? Het kan (veel) goedkoper zijn om een router met 1 uitgang te kopen en een switch, dan alleen 1 router met meerdere poorten.

Dan is je hardware compleet, en kan je gaan stuntelen met het software matig instellen. IP adressen, MAC adres...

suc6
:thumb:

je kan ook 2 netwerkkaarten kopen en er een crosscable tussen leggen.
dan hoef je alleen de pc waar de modem aan zit aan te hebben