2e Router Sitecom N300: DHCP uit en nieuw ip adres, maar geen verbinding.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Djurrama

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2013
Hallo,

Ik heb een Sitecom N300 router gekocht, die ik als 2e router, als accespoint wil installeren.
Router 1 verbind ik met een netwerkkabel naar router 2. Er zijn verschillende topics over dit onderwerp en ik heb alles geprobeerd, maar toch werkt het bij mij niet.

Vooral de uitleg bij deze vraag heb ik op de voet gevold, maar zonder resultaat.
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/784755-netwerk-opzetten

Router 1 (Sitecom 300N Wireless Router)
Ip adres: 192.168.0.1
Subnetmasker: 255.255.255.0
DHCP range van 192.168.0.100 tot 192.168.0.200

Bij router 2 heb ik DHCP uitgezet, ip adres verandert in 192.168.0.253
firewall en NAT uitgezet. De LAN poort naar LAN poort verbonden.
Ik krijg dan wel verbinding, meer het internet werkt niet.

De ethernet verbinding krijgt de volgende gegevens:
ip adres 192.168.0.105
subnetmasker: 255.255.255.0
router: 192.168.0.253
DNS-server: 192.168.0.253

Volgens mij moet de router en DNS het ip adres krijgen van router 1, maar dit lukt dus niet.
Ik werk met een Macbook, maar heb het ook op een pc laptop geprobeerd, zelfde probleem.

Wie weet wat ik fout doe?

Groeten,
Femke

[Ik neem aan dat je nu een Sitecom WL-366 Wireless Router N300 als 2de router wilt inzetten, in de rol van draadloze accesspoint + bedrade switch.]

Wat je misschien verkeerd hebt gedaan is het uitzetten van Automatic IP - DHCP op de WAN/Internet poort van de 2de Sitecom.
Ik krijg sterk het idee dat de DHCP server functionaliteit op je 2de Sitecom nog gewoon aanstaat!

Dus op de 2de Sitecom inloggen http://192.168.0.253 en het volgende doen (uit de handleiding, pagina 17):
Op het tabblad DHCP server, bij de sectie LAN IP de optie DHCP Server op Disable zetten en op Apply klikken.

Daarna je pc (of mac) herstarten en hernieuwd (draadloos of bedraad) verbinding zoeken met de 2de router. Je zou dan een ip-adres van de 1ste router moeten krijgen, met ook de juiste Standaardgateway instelling etc.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Het ziet er raar uit. Doe het zo:
a. Kijk na in de DHCP server-instellingen van Router 1 of daar wel Standaardgateway 192.168.0.1 staat ingesteld. [Mogelijk is dat niet eens in te stellen, en wordt automatisch het ip-adres van router 1 uitgedeeld als Standaardgateway.]
b. Herstart alles. Begin met Router 2 uit te zetten. Daarna Router 1 uitzetten. Daarna op de mac en pc/laptop de gebruikte netwerkverbinding uitschakelen en weer inschakelen.
Minuut wachten.
Dan Router 1 weer aan, en wacht totdat die weer helemaal is opgestart.
Dan Router 2 weer aan, en wacht totdat die weer helemaal is opgestart.
Wacht op mac en pc/laptop totdat de verbinding via Router 2 er weer is. Kijk weer de ip-instellingen na.

Tijs.

Punt a: Standaard gateway kan ik niet veranderen op router 1. Deze info staat daar bij Internet Status

Schermafbeelding 2013-10-03 om 16.52.22.png

Punt b: Heb ik gedaan en ik weet niet hoe het kan, maar ik kan nu niet eens meer op de configuratie komen via het ip adres.
Bij netwerkvoorkeuren staat nu dit ip adres, terwijl ik niks verandert heb, alleen alles geherstart.

Schermafbeelding 2013-10-03 om 16.51.03.png

Ik zit er sterk aan te denken om de router te gaan ruilen, of denk je dat het niet aan deze router ligt?

Laatst bewerkt:
Wellicht (als Router 1 en Router 2 beiden volledig aan staan) nog 1x de mac herstarten. Kijk of dat alsnog een 192.168.0.x ip-adres oplevert.

Indien niet, dan zou ik inderdaad gaan vermoeden dat Router 2 kapot is.

NB: Ik ga er hier natuurlijk nog steeds vanuit dat Router 1 en Router 2 via LAN-aansluitingen met elkaar verbonden zijn, dus dat op Router 2 de WAN/Internet aansluiting helemaal leeg is.

Tijs.

Laatst bewerkt:
De routers waren verbonden via de LAN en niet de WAN, maar hoogstwaarschijnlijk was de router kapot.
Ik heb een nieuwe Linksys E1200 gekocht en het werkt nu prima.

Bedankt voor je hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan