2e router

Status
Niet open voor verdere reacties.

jim123425

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2006
Hallo allemaal,

Ik zit met een klein probleem/vraag,

Wij hebben internet van KPN en een modem/router, nu hebben we ook nog een 2e router die ook draadloos kan. Hoe moeten we deze zo opstellen dat de computers die aan de 2e router zitten internet hebben en ook de computers kunnen zien die aan de 1e router zitten?

Alvast bedankt.

Jim

p.s. KPN modem met router is een speedtouch 510 de 2e router is er een van Sitecom.

Zo dacht ik dat het eruit zou moeten zien:

modemrouter ->PC1, PC2, PC3 , Sitecom -> PC4, PS3, Laptop, toekomstige apparaten.

Probleem is dat ik geen idee heb hoe de instellingen moeten.

Laatst bewerkt:
In principe was je om draadloos op internet te kunnen gewoon in orde geweest met een extra switch/accespoint

In ieder geval moeten de computers in hetzelfde netwerk zitten en de router maakt nu een duidelijke scheiding tussen twee netwerken (het verschil tussen een router en een hub/switch).

als ik van jou was zou ik het hele netwerk op de tweede router aansluiten. Mijns inziens is een netwerk op basis een aparte router stabieler en makkelijker te hanteren dan van een router + modem in 1, ik snap uberhaupt niet dat ze zo'n dingen maken.

Als je niet genoeg poorten hebt op je aparte router daar dan even een hub/switch op aansluiten.

suc6:thumb:

Bedankt voor je antwoord, maar heb ik dan niet nog een aparte modem nodig ?
zo ziet het er nu uit:

modem/router -> PC1, PC2, PC3, HUB -> PC4

Die HUB zit achter het schot en is eigenlijk helemaal gebarricadeerd en is eigenlijk een soort duur verlengsnoer.

Even ter verduidelijking, is het een hub of een router?

Je hebt helemaal geen aparte modem nodig dan. Je gebruikt je router + modem in one-apparaat dan gewoon als 'modem'. De routerfunctie van de modem trek je je gewoon niets van aan in dat geval. Is geen probleem;)

Het nieuwe apparaat is een router van Sitecom, Hoe zet je dan de router uit in die modem router combo ?

Is dat nodig? Als je gewoon de kabels allemaal op de nieuwe router aansluit 'verliest' de routermodemcombo toch automatisch zijn routerfunctionaliteit?

Nee, zo makkelijk werkt dat ook weer niet vis ta.

Laat je modem/router gewoon zitten met alles erin, zet je volgende router even alleen aan 1 pc en zet in die router dhcp uit.En verander het ip-adres van je sitecom naar 1 in de reeks die je modem uitgeeft.

Vervolgens sluit je alles weer aan, je tweede router zal nu werken als accespoint en verder niets.

Zet nu alles uit.

Zet je modem weer aan, even wachten tot hij het weer volledig doet, zet dan je sitecom aan, weer even wachten tot die is opgestart. En daarna zijn je computers aan de beurt.

Je moet wel je draadloze (beveiligings)instellingen weer overnieuw doen.

Als het goed is heb je nu 1 netwerk met voor elke computer een uniek ip maar wel in hetzelfde bereik. Zorg er vervolgens voor dat elke computer in dezelfde werkgroep zit en je kunt bestanden gaan delen.

Oh ja, de kabel vanje modem naar je sitecom moet wel aan beide kanten in een Lanpoort.

Laatst bewerkt:
Dat is ook een optie...

Maar toch blijf ik er persoonlijk bij dat een echte router beter is dan een modemrouter en nu je een echte router hebt...Eventueel kan je daar draadloos meerdere machines op aansluiten.

Hetgeen petje wil zeggen is dat je de tweede router gewoon als switch/hub kan gaan gebruiken door 1 van de LAN-poorten te gebruiken.

Verder heeft het dan weer allemaal te maken met de computers zelf en welke systemen daar op draaien. Als het overal hetzelfde is is dat geen probleem. Als dat niet het geval is gedragen deze systemen zich misschien anders en kan het er op neer komen dat je heel je netwerk opnieuw moet gaan configureren. En als je dat dan toch zou moeten doen kan je dat evengoed doen met die nieuwe router, aangezien dat beter/veiliger/efficienter is.

Ok, ik ben nu beetje in de war.

Ik kan hem dus als accespoint gebruiken maar ook als vervanging voor mijn router combo?

@petje: Hoe weet ik naar welk ip ik het moet veranderen ?, waar kan ik dat zien.

Laatst bewerkt:
dat klopt... Maar als ik van jou was zou ik hem gebruiken als vervanging van de routercombo

Dan heb je 1 modem en 1 router wat m.i. beter is.

Maar soms nog eens een keertje op wat je allemaal hebt.

1 modem-routercombinatie
1 draadloze router
en welke apparaten moeten allemaal in het netwerk komen? Welke met kabel en welke kunnen draadloos?

ok dit moet er allemaal in:

PC1 bedraad
PC2 bedraad
PC3 bedraad
Laptop bedraad maar soms ook draadloos kunnen(als ik in de tuin wil zitte bv.)
Playstation 3 draadloos

Dus meestal heb je aan elke router 4 of meer poorten voor het internet netwerk, dus zou ik het zo doen als ik van jou was:

internet ---- modem/routercombo ----- router sitecom ----- alle overige apparaten

aangezien er maar 4 apparaten opkomen.
Probeer in de toekomst zoveel mogelijk apparaten draadloos aan je netwerk toe te voegen. Dan zit je niet beperkt wat betreft de poorten en draadloos kan je meestal zo'n 32 apparaten toevoegen.

Wil je meer apparaten in het netwerk opnemen met netwerkkabels dan 4 dan sluit je op 1 van die poorten van je sitecom een netwerkswitch aan (bijvoorkeur een switch, hub is nadeliger, gedraagt zich 'dommer' wat ten koste van de kwaliteit van je netwerk gaat) en sluit je daar de volgende apparaten op aan. Het voordeel van de switch ipv van de router zal zijn dat je je hier dus verder geen zorgen moet maken over ipadressen en dergelijke, alle apparaten aangesloten op de switch zullen namelijk simpelweg met de router communiceren en niet met die switch waardoor dit geen probleem vormt.

Ooke dat lukt wel, maar hoe zit het dan met instellingen van beide routers ?

Je laat de instellingen van de modem best staan zoals ze zijn denk ik. De modem zal de andere router als een apparaat in het netwerk herkennen. Op zich is dit netwerk dus een 'brug' tussen het 'echte' netwerk en het internet wat eigenlijk bijna net zoveel betekent als gewoon een kabeltje van een doorsneemodem naar een router;)

De sitecomrouter stel je in volgens de handleiding daarvan en je moet het dus beschouwen dat het 'echte' netwerk zich enkel achter deze router bevindt.

Ok ik zal het proberen. Bedankt en ik laat nog wel weten als er problemen zijn.

Nog een vraagje, hoe zit het dan met de ip-ranges ?, en WAN en LAN connectie ?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan