2e Sata harde schijf -> aansluiting mobo?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ron79

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2005
G'middag!

Ik wil een schijf van een gecrashte PC als 2e interne Sata schijf aansluiten in mijn PC.
De 1e harde schijf is aangesloten met een 'zwarte stekker' op de voedingskabel. Voor de 2e schijf zijn er geen 'zwarte stekkertjes' meer over (2 aanwezig; 1 op HDD en 1 op DVD-brander).

Kan ik een 'witte stekker' van de voedingskabel gebruiken icm. de Sata-kabel??

Als dat kan:
Op het moederbord zie ik 4 Sata-aansluitingen waarin de 2 aanwezige Sata-kabeltjes op zijn aangesloten. Kan ik voor de 2e schijf 1 van deze overige ongebruikte aansluitingen gebruiken?

Snap je 't nog? ;)

Alvast bedankt! :)

witte stekker

zon witte stekker is ook goed , zolang die schijf een witte stekker connector heeft ;)

Er bestaan converterkabeltjes zoals deze: http://www.myelectronics.nl/contents/en-us/p1270.html om de "witte aansluiting" om te zetten naar een SATA aansluiting.

Om de SATA op het mobo goed aan te sluiten moet even in het handboek van het mobo gekeken worden op welke ingang die aangesloten kan/moet worden. Maar als er 4 aansluitingen op het mobo beschikbaar zijn dan zou dat geen probleem moeten zijn. gewoon in pluggen op een vrij slot en kijken of de BIOS hem herkent als tweede HD.

Nondetju, ff rondje wezen lopen en meteen al reactie! :thumb:

Op de HDD zit een wittestekkeraansluiting, dus da's al fijn!

Maar ik blaas niks op als ik 'een' slot gebruik? :shocked:

Aangesloten en de pc herkent 'm in de bios. Na opstarten kreeg ik een melding dat de schijf gevonden was. Wanneer ik kijk in 'deze computer' wordt de schijf daar niet weergegeven.

In discmanagement staat hij wel alleen dan als 'foreign', ik kan 'm importeren maar ik wil even zeker weten of mijn bestanden op die schijf behouden blijven.

Thanks, had ik zelf nog niet gevonden. Maar als ik 't goed begrepen heb leest XP-Home geen bestanden van een XP-Pro-schijf, in mijn geval is het andersom nl. een XP-home-schijf onder XP-Pro. XP-home zou m dan wel kunnen lezen?

Als 't alsnog niet kan neem ik wat betreft deze bestanden even liever 't zekere voor 't onzekere:
is er een andere manier om de bestanden van de schijf te krijgen?

Lees dit artikel van MS eens http://support.microsoft.com/kb/222189
wellicht dat daar het antwoord te vinden is.
Ik heb helaas geen ervaring met het verschijnsel "schijfgroepen", want daar schijnt het mee te maken te hebben. En als ik deze problemen lees denk ik niet dat ik ooit aan schijfgroepen ga beginnen :D heb je ook niet zo veel problemen met het onderking uitwisselen van HD's :p

Wat betreft het aansluiten van de HDD is 't voor mekaar, voor die andere vragen open ik een nieuwe topic. Allebei bedankt! :)

Thanks, had ik zelf nog niet gevonden. Maar als ik 't goed begrepen heb leest XP-Home geen bestanden van een XP-Pro-schijf, in mijn geval is het andersom nl. een XP-home-schijf onder XP-Pro. XP-home zou m dan wel kunnen lezen?

Als 't alsnog niet kan neem ik wat betreft deze bestanden even liever 't zekere voor 't onzekere:
is er een andere manier om de bestanden van de schijf te krijgen?

Ja hoor. Een heel veilige manier is met behulp van een externe aansluiting op USB met bijv. Kama Connect http://www.alternate.nl/html/summaryListing.html?searchCriteria=kama&cat1=012&cat2=000&cat3=018

toch maar even verder :D

van microsoft technet:

A dynamic disk's status is Foreign.
Cause: The Foreign status occurs when you move a dynamic disk to the local computer from another computer running Windows 2000, Windows XP Professional, Windows XP 64-bit Edition (Itanium), or the Windows Server 2003 family of operating systems. A warning icon appears on disks that display the Foreign status.

In some cases, a disk that was previously connected to the system can display the Foreign status. Configuration data for dynamic disks is stored on all dynamic disks, so the information about which disks are owned by the system is lost when all dynamic disks fail.

Solution: Add the disk to your computer's system configuration so that you can access data on the disk. To add a disk to your computer's system configuration, import the foreign disk (right-click the disk and then click Import Foreign Disks). Any existing volumes on the foreign disk become visible and accessible when you import the disk.

For more information about disk status descriptions, see Disk status descriptions.

Ze hebben t hier dan toch echt over het kunnen raadplegen van bestanden na importeren, geloof ik, of bedoelen ze met volumes iets anders................

Laatst bewerkt:
Het lijkt er wel op........., maar garantie tot de hoek is m.i. vaak van toepassing bij dit soort zaken.
laat eens weten als het gelukt is. Je weet maar nooit of deze kennis nog eens van pas komt.

Laatst bewerkt:
Zeker! Maar ik open toch eerst even een nieuwe topic want na een rondje zoeken ben ik niet veel wijzer geworden, met name wat betreft de Home-schijf onder XP-pro. :confused:

:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan