2e wireless-router aan ADSL-router

Status
Niet open voor verdere reacties.

MichCapich

Gebruiker
Lid geworden
6 okt 2006
Hallo!

Ik heb een beetje goofy-probleem;

Ik heb een ZyXEL-adsl-model (non-wireless). Hierop heb ik via utp-kabels gewoon 3 pc's aangesloten. Op die router heb ik een firewall aan staan en softwarematig op de PC's ook (2 pc's Windows en 1 pc ZoneAlarm). Alles werkt goed, ook het delen van gedeelde mappen en printen van andere PC werkt prima. Maar een laptop moet ook wireless, dus kocht ik een Sweex LW150 wireless-router. Zo wilde ik eigenlijk alleen extra UTP- en draadloze- aansluitingen te kunnen creeren. Maar de Sweex heeft standaard een firewall aanstaan en kan niet uitgeschakeld worden. Zodoende kun je draadloos niet meer bestanden delen en printen, maar wel internet op.

Nu denk je; sluit alle PC-UTP's op de Sweex en het is opgelost (dus 1 UTP van de ZyXEL naar de wan-aansluiting van de Sweex en de rest op de Sweex)! Nou... Helaas! Ten eerste willen enkele poorten niet meer open, ondanks dat ik alles geforward had en vooral het 2e probleem is, dat de ZyXEL steeds onverwachts stopt met internet door te geven en na een kwartier wachten ineens de ZyXEL uit zichzelf herstart en daarna weer even normaal werkt. Dus blijkbaar gaat het zo niet goed. Te druk voor 1 poort op de ZyXEL, denk ik.

Dus wil ik gewoon de 3 PC-UTP's op de ZyXEL houden en op de 4e poort de Sweex aansluiten die gaat dus op de WAN-aansluiting vd Sweex en zo wireless (en in de toekomst wellicht ook de UTP's daarvan) internetten, maar dus vooral ook media delen en printen. (Hopelijk snap je het nog??? :P )

Weet iemand hoe ik die stomme Sweex-firewall kan omzeilen? Dan moet het delen van Windows toch wel werken? ALLE (1 t/m 65535) poorten forwarden werkt trouwens ook niet.

Iemand een idee???

Mijn dank is alvast zeeeer groot! ;)

Wat je kunt doen is de Sweex 'degraderen' tot draadloze accesspoint / bedrade switch. Dit kost je 1 LAN aansluiting op de Sweex (de WAN aansluiting wordt NIET gebruikt in deze setup):

Voordelen:
- De Zyxel, Sweex en alle pc's zitten in 1 (thuis-)netwerk. Dus geen problemen met bestanden- en printerdeling.
- Er hoeft alleen op de Zyxel portforwarding gedaan te worden
- (In jouw specifieke geval): De firewall van de Sweex wordt omzeild, omdat die (normaal gesproken) actief is op de WAN aansluiting, maar die aansluiting wordt niet gebruikt.

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de Sweex zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de Zyxel.
Voorwaarden hierbij (om ip-adresconflicten te voorkomen):
1. Het mag niet het ip-adres van de Zyxel zijn
2. Het mag niet in de reeks liggen die vanuit de Zyxel via DHCP aan computers wordt uitgereikt.
[Als het een standaard Zyxel betreft zou 192.168.1.30 gebruikt kunnen worden, omdat Zyxel standaard ip-adressen uitreiken vanaf 192.168.1.33 en het LAN ip-adres van de Zyxel danwel 192.168.1.1 is danwel 192.168.1.254]

Ook moet het subnetmasker moet overeen komen met die van het LAN netwerk van de Zyxel, meestal is het 255.255.255.0.

Lees de volgende instructie.
Het ip-netwerk van de Zyxel moet je even achterhalen via een pc die je bedraad of draadloos aansluit op de Zyxel, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de Zyxel aan (stel dus dat daar 192.168.1.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.1.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Je kunt je Sweex router ook misbruiken als accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Zyxel). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Sweex van de Zyxel.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Sweex.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Sweex, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Sweex
5. Zet DHCP serving uit op de Sweex
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Sweex uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Sweex een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Zyxel, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP van de Zyxel. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Zyxel als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf 33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de Zyxel al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Sweex.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Sweex bedraad met een LAN poort van de Zyxel.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Zyxel ipv. de Sweex.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Sweex nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Sweex].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Sweex zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Zyxel.
Je hebt dus de Sweex als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Wow!!

Tjonge! Wat een reaktie! Top!! :eek:

Ik kom net thuis en ben nu moe, maar ik hoop morgen even dit trukje (zeg maar gerust truuk!) in te gaan stellen!

Ik laat nog ff weten of het gelukt is. Zo wie zo bedankt voor de respons en grote hulp! :thumb:

De truuk/instructie heb ik al vaker hier op het forum aangegeven. Per slot komen router-na-router configuraties vaker voor, o.a. als de provider een router levert die niet (ook) draadloos is en dan Helpmij-lezers een draadloze breedband router aanschaffen om draadloze toegang erbij te krijgen (draadloze accesspoint functionaliteit).
Ook komt het voor dat men nog een (ADSL of breedband) router ergens 'in de kast' heeft liggen die ze willen gebruiken voor extra bedrade aansluitingen (bedrade switch functionaliteit).

Omdat ik de geciteerde instructie zelf geschreven heb is het voor mij een kwestie van die instructie opvragen uit een andere discussiedraad, plakken in Kladblok en dan met Ctrl-H (van Vervangen) de namen van de routers vervangen voor de merknamen die in jouw situatie van toepassing zijn. De opmaak (met vetgedrukte woorden etc.) blijft dan gehandhaafd.

Heel veel werk is het dus niet geweest voor me; het heeft alleen vrij veel (basis-)werk gekost om de instructie zo volledig en duidelijk te maken als dat die nu is.

Succes morgen met het 'ombouwen'. :D

Tijs.

Top!!!!

Daar was ik weer!

Je mag dan wel even knip-plak en wat vervanging gedaan hebben, maar het heeft me wel even erg goed geholpen!! Ik had al het vermoeden, dat ik beter niet via de WAN kon communiceren, omdat je dan altijd werkt met die verplichte firewall. Maar toen ik de UTP op de LAN aansloot, werkte het ook niet. Maar jij wist gelukkig hoe die enkele instellingen daarop afgestemd moest worden. Shappo!! Bedankt voor je info!

Het werkt nu zoals ik wil en tot nu toe crashed de ZyXEL niet meer. Kan ik eindelijk internetten en netwerken waar en wanneer ik maar wil in mijn huis!

:d BEDANKT, TIJS!! :d

Fijn dat je ermee geholpen bent en bedankt voor de complimenten en de terugmelding! :thumb:

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan