2e XP Multiboot is niet te benaderen

• Onderwerp starter Onderwerp starter htw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

htw

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2000
Ik heb op mijn PC ’n dual multi boot systeem met Win 98 en Win XP (old)
Beide staan op hun eigen primary partition.
Als boot menu gebruikte ik Power Quest Boot Magic en dat werkte prima
Ik heb er ’n nieuwe HD erbij geplaatst, en op ’n nieuwe primary partitie heb ik Win XP (new) geïnstalleerd. Nadat ik Win XP new op het boot menu erbij had geplaatst werkte de nieuwe keuze niet. Ik heb toen Boot Magic gedeactiveerd en de boot.ini in de root van Win XP old aangepast zodat het 2e Win XP new gezien kan worden.
Het ziet er dan als volgt uit:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP UK old" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows 98SE"
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP NL New"

Ik kan nu net als ervoor Win 98 en Win XP old opstarten maar als ik voor Win XP new kies krijg ik net als ervoor met Boot Magic de error melding: NTLDR missing.

Wie kan mij vertellen wat ik hier aan moet doen om het wel werkend te krijgen zonder van voren af aan te moeten beginnen.

jean42 zei:

Heb ik gedaan maar kan hier niets van verwachten omdat de vraagsteller eruit ook geen enkele baat bij heeft gehad. Bij hem lag het aan z'n CD rom speler. Dat kan bij mij niet het geval zijn omdat die op beide andere OS'en ook werken.

Wie heeft er nog 'n ideetje

Groet:

Hans

Zou best kunnen maar het is 'n heel lang verhaal wat ik beetje bij beetje moet uitproberen en dat zal wel even duren. Bedankt Jean42

Groet:

Hans

je laat je bootmenu zoals het is, haal de oude harddisk eruit ... en plaats alleen de nieuwe, installeer daar je nieuwe XP op ... en plaats dan beiden terug
klaar zou dat moetten zijn :)

De nieuwe XP staat al op de nieuwe schijf. Duzzzzz

htw zei:
De nieuwe XP staat al op de nieuwe schijf. Duzzzzz
dit helpt niet als de bootsector en opstartbestanden ontbreken ...
vandaar de NTLDR is missing

Laatst bewerkt:
Bij multiboot systems met 2 schijven zal windows de boot.ini van de Master (boot) disk C:\ eerst op starten en krijgt vanuit daar de opdracht om het systeem op de andere partie of slave drive op te starten. Wat je zou kunnen proberen is om je gehele boot.ini opnieuw in te richten met bootcfg /rebuild.. Kan je het beste even de originele boot.ini terug plaatsen zodat alleen het primary boot systeem op de master opstart..

Stop dan de xp cd rom er in en start de recovery console en type

bootcfg /rebuild

en toets enter, nu gaat windows zoeken naar alle geïnstallerede systemen en vraagt daarna of je deze wil toevoegen met de vraag J/N toetsen..

Geef het toe te voegen systeem een naam bv. XP Pro Eng en toets enter en voeg dan de opstart opties toe zoals /fastdetect /NoExecute=Optin

Werk zo het rijtje af voor alle drie systemen en in de regel zou dat goed moeten komen.

Bv. in mijn multiboot (2 systemen) ziet de boot.ini op de master drive er zo uit..
Code:
[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="XP NL" /fastdetect /NoExecute=Optin /noguiboot
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="XP UK" /fastdetect /NoExecute=Optin /noguiboot

( /noguiboot haalt de XP bootscherm weg uit de opstart = optioneel en niet nodig)

Hallo ZipPe,

Ik begrijp je verhaal niet helemaal daar mijn 3 OS'en allen op hun eigen C: schijf staan. Dus niet op C:, D: en E:
D.w.dus zeggen op aparte Primary partitions waarbij er altijd slechts één: Active is en twee: Hidden zijn.
Dit hangt dan natuurlijk af van welk OS je kiest uit het bootmenu.
Dit bootmenu staat in de root van slecht 1 willekeurige C: partitie Momenteel dus XP-UK old welke als default OS staat ingesteld in het boot.ini verhaal.De andere twee roots hebben geen boot.ini file

Heb je hier wat aan om mij verder te kunnen helpen?

Ik hoor het graag

Groet:

Hans

Tis voor mij even geleden. maar volgens mij heb je nu zelf je eigen antwoord gegeven

waarbij er altijd slechts één: Active is en twee: Hidden zijn........
De andere twee roots hebben geen boot.ini file

De twee andere hebben niet alleen geen van beide een boot.ini maar ook de rest van de benodigde opstart bestanden zijn niet aanwezig

zorg er eens voor dat de "Boot" partitie niet hidden is bij het opstarten (vermoedelijk gaat je 2e XP dan niet lekker opstarten wegens schijfletters die veranderd zijn maar hij zou iig niet de mededeling mogen geven "NTLDR etc etc etc..."

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan