Opgelost 2FA van Synology is slechts gedeeltelijk gelukt

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 (25H2) Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal
Ik heb een NAS (synology DS216) en daar wordt/werd aldoor gevraag on 2FA te installeren.
Bij het aan de slag gaan van dit onderwerp is er wat mislukt.
Na eerst de gebruikelijke code en Wachtwoord ingevoerd te hebben volgt het volgende Verificatiescherm
De Synology is niet in m'n Authenticator terecht gekomen, waardoor ik dan ook niet de juiste key kan ontvangen.
Maar Synology heeft voor noodgevallen een oplossing (zie afbeelding) Een noodVerificatiecode
Verificatie 2026-01-06 192548.png
Maar het is natuurlijk niet de bedoeling om deze situatie te handhaven.
Graag zou ik zien dat Synologie in de Authenticator terecht kwam, en zodoende dus de key genereerde.
Zelf hb ik het idee dat daarvoor eerst de huidige 2FA gedeeltelijk werkende methode gereset moet worden.
Maar misschien weten jullie een andere gemakkelijkere manier, dit probeelmpje te herstellen.
Met vriendelijke groet
Dukkel

De Synology komt niet vanzelf in je Authenticator. Ik denk dat je ergens een stap vergeten bent.
Welke Authenticator gebruik je?
Bericht automatisch samengevoegd:

Zie ook deze stappen:

Heb je de Secure Signin app van Synology wel op een telefoon/tablet geïnstalleerd? 2FA houdt in dat je op het ene apparaat inlogt/werkt, en op een ánder (geautoriseerd) apparaat de code krijgt die je op de computer moet invullen. Dat is een code die elke 60 secondes verandert, en is dus behoorlijk veilig.

Je hoeft niet verplicht Secure Signin app van Synology te gebruiken. Google Authenticator werkt ook, of een ander wat maar TOTP gebruikt.

Zolang het de code maar genereert. Maar SS werkt perfect. Dus waarom je data in de handen van Google leggen? 😀

Dat hoeft niet per se, als je de cloud functie in die app uitzet. Dan wordt het lekker lokaal opgeslagen.

Zullen we eerst eens wachten op wat TS te melden heeft?

• Leuk
Waarderingen: Aar
Ik heb Authentictor (van Google) op m'n telefoon staan.
Voor andere programma's werkt die Authenticator prima.
Maar voor Synoligy is niet op de Authenticator zichtbaar, zoals ik al schreef in bericht#1, er is iets verkeerd gegaan met de installatie.
Ik vraag me af of ik in dit geval niet beter Synoligy opnieuw kan installeren, wellicht lukt het dán wel om Synoligy in de Authenticator te krijgen.
Of weten jullie nog een andere manier om dat voor elkaar te krijgen?

Heb iemand gezegd, maar doe het nog wel een keer: installeer de Secure Signin app van Synology zelf. Die werkt (en vind je dat gek?) perfect. Tenzij je maar één app op je telefoon wil hebben, zie ik het probleem van het installeren van een aparte app voor de NAS niet. Zelf heb ik een apart mapje waar alle Synology mobiele apps netjes naast elkaar staan. Ik grijp in ieder geval,nooit mis.

Al die Authenticator-apps werken eigenlijk allemaal hetzelfde. Ik denk dat je ergens bij het instellen een stap hebt overgeslagen om met je telefoon een qr-code te scannen. En daarin staat je geheime authenticatiesleutel waarmee de app weet dat het om jouw Synology gaat.

Zie het als een slot waarvan je geen sleutel meer hebt. Ik denk dat het beste is om 2FA op je Synology uit te zetten, en deze opnieuw aan te zetten. En deze natuurlijk deze toe te voegen aan je Authenticator app, en deze ook te controleren. Het is dus niet nodig om twee verschillende apps te gebruiken.

Precies, dát denk ik ook. Er is kennelijk een stap overgeslagen.
Nu gaat het er om: Hoe zet je 2FA op Synology uit

Dat staat hier onder het kopje Instellingen 2FA beheren:

• Leuk
Hallo @Aar en @edmoor
Ik denk dat 2FA nu goed werkt. Bedankt voor jullie interesse en inbreng.

• Leuk
is nu gebeurd

• Leuk
Terug
Bovenaan Onderaan