2HDD hoe verander ik de drive-aanduiding?

Status
Niet open voor verdere reacties.

VERNON01

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2002
Ik heb een computer waar ik een tweede HDD bijgeplaatst heb.
Beide HDD's zijn 80 gig schijven.
De bestaande HDD had de driveletter "c" en veranderde na bijplaatsing in "e" . en de bijgeplaatste HDD kreeg de driveletter "c"
"d" is de dvd-brander
Het systeem start op op de E-schijf en de C-schijf gebruik ik voor opslag data.

De E-schijf staat op master en de C-schijf op slave.

Nu wil ik van de E-schijf de C-schijf maken en andersom. De E-schijf is ntfs en de C-schijf is in Fat32. Maar die wil ik ook in ntfs hebben .

De vraag is hoe en waar ik de driveletters kan aanpassen?

De driveletter waar Windows op staat kan je echt niet verandern, anders werkt Windows helemaal niet meer, dat komt omdat alles, bijv. in het register staat ingesteld als E: of een andere letter. De andere schijf kan je wel letter wijzigen.
Dat kan bij: Configuratiescherm --> Systeembeheer --> Computerbeheer --> Schijfbeheer en dan rechtsklikken op je schijf.

Er klopt iets niet, een C:\ schijf veranderd niet zomaar in een andere schijfletter, als daar het systeem op staat, kan wel als je XP opnieuw hebt geïnstaleerd, en die partitie hebt verwijderd en opnieuw hebt aangemaakt in de XP setup.

re:

De bijgeplaatste schijf, daar stond ook windows XP op.

Ik vermoed zelf dat het ergens mis ging toen de schijf werd bijgeplaatst, ik heb idd windows opnieuw geïnstalleerd, maar was er toen van overtuigd dat dat op de andere schijf werd geplaatst.

Is de beste oplossing nu om de E-schijf los te koppelen, de C-schijf te formateren en opnieuw te laden met windows XP , die schijf krijg dan de driveletter C. Vervolgens de andere schijf bij te plaatsen daarvan windows te verwijderen en dan die te gebruiken voor opslag ?

Alvast bedankt

Idd, plaats eerst de schijf waar je XP op wilt hebben alleen in de comp, let wel, niet de partitie vewijderen, alleen formateren, of zo laten, alleen als je alle partities eraf haalt, en opnieuw indeeld, zal windows een C: partitie aanmaken en gebruiken voor zichzelf.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan