• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2x Dropdown list zonder dubbele waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Soppuh

Gebruiker
Lid geworden
11 mei 2015
Ik heb in een excel bestand een tabblad genaamd Materialen. In dit tabblad staan in kolom B vanaf cel B4 allemaal verschillende materiaal soorten. Veel materialen staan er ook dubbel in. De materialen lijst ziet er als volgt uit:

[table="width: 500, class: grid"]
[tr]
[td]Materiaal (Cel B3)[/td]
[td]Materiaal dikte(Cel C3)[/td]
[td]KG op voorraad (Cel D3)[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Verenstaal Klasse C SH[/td]
[td]0,5[/td]
[td]455[/td]
[/tr]
[tr]
[td]1,0[/td]
[td]33[/td]
[/tr]
[tr]
[td]1,5[/td]
[td]105[/td]
[/tr]
[tr]
[td]2,5[/td]
[td]50[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Staal 37[/td]
[td]1,0[/td]
[td]978[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Staal 37[/td]
[td]2,0[/td]
[td]74[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Verenstaal RVS 302[/td]
[td]2,0[/td]
[td]748[/td]
[/tr]
[tr]
[td]3,0[/td]
[td]86[/td]
[/tr]
[tr]
[td]3,5[/td]
[td]44[/td]
[/tr]
[tr]
[td]4,5[/td]
[td]12[/td]
[/tr]
[/table]

Nu wil ik graag het volgende: In een ander tabblad moet in een cel een drop down list komen te staan. In deze drop down list moet de keuze zijn uit alle soorten materialen die in de gehele kolom B staan. Maar dan moeten alle dubbele waarden er uit gefilterd worden.
Vervolgens moet daar onder een drop down list komen te staan, met de bijbehorende materiaal dikten.
Als ik dus in de eerste dropdown list Staal 37 kies, moet in de volgende dropdown list alleen de keuze zijn uit 1,0 en 2,0.
Kies ik voor Verenstaal RVS 302, moet in de volgende dropdown list alleen de keuze zijn uit de draaddikten 2,0 en 3,0 en 3,5 en 4,5.
In de draaddikten zit geen logische volgorde. Het kan zijn dat er op een gegeven moment het materiaal Staal 37 wordt toegevoegd met de draaddikte van 1,5. (De materialen lijst wordt automatisch geupdate aan de hand van een koppeling met een database bestand).

Ik ben nu inmiddels al heel wat dagen aan het zoeken op internet en ik kom er maar niet uit. Via onderstaande link kom ik uit bij een document wat eigenlijk precies moet doen wat ik ook wil. Echter krijg ik het niet voor elkaar om zelf het hele document zo uit te lezen en te begrijpen waar ik alle formules kan vinden en waar ik ze vervolgens moet plaatsen. Ik hoop dat jullie mij hier een eind mee op weg kunnen helpen zonder te veel moeilijke excel termen. :)

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/261893-Distinct-drop-down-list

Halllo,
Je bent op zoek naar getrapte gegevensvalidatie, maar het is wenselijk om een vbtje te plaatsen dan zal je vlugger geholpen worden:)
groet

Hallo,
Ik persoonlijk zou zoiets in een een userform gieten zie heel snel voorzetje in bijlage
Maak maar een keuze en zie de inhoud van de keuzelijst

groet

Bijlagen

Hallo,
Ik persoonlijk zou zoiets in een een userform gieten zie heel snel voorzetje in bijlage
Maak maar een keuze en zie de inhoud van de keuzelijst

groet

Ziet er goed uit. Maar de gegevens die ik selecteer uit de dropdown list (Materiaal soort en materiaal dikt), ben ik nodig om verticaal te zoeken in het tabblad Materialen. (Daar staan namelijk nog meer gegevens in, maar die hoeven niet openbaar te zijn). :) De gekozen gegevens moet dus wel ergens in een cel komen te staan.

Is het niet mogelijk om ergens op een niet snel zichtbare plek in de materialen sheet een zoekfunctie te laten lopen over alle materialen en dan de dubbele waarden er uit te halen? Dan is dat tenminste al opgesplits. Ik weet alleen niet hoe je die zoekfunctie doet.

Laatst bewerkt:
Iemand nog enig idee? Want ik heb het nog niet voor elkaar gekregen.

Probeer deze eens.

Nice!! Dit moet ik inderdaad hebben! Maar nu nog 1 vraagje, Hoe krijg je dat aparte materialen lijstje zonder de dubbele waarden? Deze moet wel geautomatiseerd zijn omdat er soms nieuwe materiaal soorten worden toegevoegd.

Of met een matrixformule. Plaatsen in F4 en afsluiten met <Ctrl> + <Shift> + <Enter>

PHP:
=ALS.FOUT(INDEX(soort;VERGELIJKEN(ONWAAR;ISGETAL(VERGELIJKEN(soort;$F$3:F3;0));0));"")

Jullie zijn mijn helden! Het werkt! Heel erg bedankt!!! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan