2x XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

2jane

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2003
Berichten
241
TJa....
Heb 3 partities, C,D,E. Op D staat mijn 'normale' windows, heb op C net ook een windows gezet in de veronderstelling dat ik wel een dualboot zou krijgen. Niets minder is het geval. Ik kan dus niet inloggen op mijn schijf op D. Waar ik dus wel wezen moet. Hoe kom ik op D? en dan bedoel ik niet via de verkenner, maar gewoon als je opstart.
groeten,
Jane.
 
Als op C: oorspronkelijk je boot.ini heeft gestaan, dan zou er inderdaad een dualboot moeten zijn gemaakt. In feite betekent dat alleen maar dat een extra regel aan een bestaande boot.ini wordt toegevoegd. Je kunt dat ook zelf doen door onder [oprating systems] een regel als onderstaand toe te voegen:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
Hierdoor zou je OS op de 2e partitie moeten kunnen worden opgestart, hoewel het feit dat er geen dualboot is gemaakt niet normaal is, dus er zou nog iets anders aan de hand kunnen zijn. Maar probeer dit eerst maar even. Denk er om dat boot.ini een hidden systembestand is, dus in Mapopties eerst deze opties uitschakelen, anders vind je het niet.
 
Die staat er al, zie ik zojuist. Ik heb wel Home editie, maar dat maakt niet uit neem ik aan. Goed,dit werkt dus ook niet.. wat nu?

grtzz,
jane
 
ohwacht, ik heb het uitgeprobeerd, en krijg nu wel 2 opties, maar als ik optie 2 kies, dan geeft ie een heleboel foutmeldingen, oa. dat disknummer niet goed is. snapte er niet veel van, maar hetzit dus niet helemaal goed. Betekend dit dat ik er dus niet meer opkom? of moet ik in de regel een schijfnummer aangeven? "D"ofzo?
Jane
 
Nee, bovenstaande zou goed moeten werken voor een Primary Master IDE schijf, waarop WinXP staat geïnstalleerd op de 2e partitie in de map WINDOWS. Wat je zou kunnen proberen is opstarten in Recovery Console: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q314058 en daar met bootcfg /add proberen om de 2e installatie toe te voegen.

Wat ikzelf ook zou proberen als bovenstaande niet lukt is het nogmaals installeren op die 2e partitie, zonder de bestaande te verwijderen. WinXP wordt dan in een andere map (bv WINDOWS2) geïnstalleerd en er wordt nog een regel in boot.ini toegevoegd. Pas daarna de regel aan, zodat de map weer naar de oude WINDOWS map verwijst en kijk of er dan wel goed wordt opgestart.

Ben trouwens wel benieuw hoe je de 2e installatie oorspronkelijk hebt uitgevoerd??


PS: Je hebt toch niet een 2e harde schijf wel???
 
Laatst bewerkt:
ja, C is één harde schijf, D is de andere waarbij nog partitie E staat. Op D was oorspronkelijjk xphome geínstalleerd. Heb op C een ander OS geinstalleerd, na enige tijd er weer af en heb de schijf geformatteerd. Toen kwam ik D niet meer op en heb op C dus (noodgedwongen) nogmaals xp geinstalleerd. Geeft dit een ander beeld?

Jane
 
Ja, natuurlijk. De regel moet dan zijn: multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
Die regel verwijst dan naar de 1e partitie op de 2e HDD.
 
YES!! kheb alles weer terug...:))) pff, hartstikke bedankt Binary, je was fantastisch!

happy Jane
 
:) Goed zo! En de volgende keer wel even je boot.ini op diskette zetten voordat je weer gaat formatteren, OK?
 
nou ik je toch spreek...;), ik wil nu alles op C weer eraf hebben, want 2x xp is wat te veel van het goede, maar formatteren kan dus niet, want daar staat dus een deel op van de installatie die op D staat.. hoe pak ik dit nou aan? Gewoon alles in de prullenbak?
 
Er zijn 3 bestanden die moeten blijven staan: NTLDR, NTDETECT.COM en BOOT.INI, dus die zou ik even naar bv diskette kopiëren. Daarna kun je gewoon formatteren, alleen gaat dat niet lukken vanuit Windows zelf. Wel vanaf bootdisk of vanuit het Recovery Console: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q314058. En dan later natuurlijk die bestanden terugzetten.
Heb je NTFS, dan wordt het wel ietsje lastiger. Dan zou ik gewoon alles van C: verwijderen, behalve die 3 bestanden. PAGEFILE.SYS kun je dan ook wel laten staan, maar die maakt Windows toch wel gewoon weer aan.
 
ja, ik heb NTFS. Bedankt voor de tip, ik weet nu weer ietsje meer van wat ik doe..:)

groeten,
jane
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan