3,2 of 1,6 GHZ

Status
Niet open voor verdere reacties.

hagenbeek

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2005
halo ik heb een computer met daarin een pentium 4/3,2GHZ processor. Nu kan ik een computer kopen (HP Pavilion a6110.nl - Pentium Dual Core E2140 1.6 GHz) en mijn vraag is , is deze dan twee keer langzamer dan mijn oude of moet ik dat anders zien.

BvD Willem

halo ik heb een computer met daarin een pentium 4/3,2GHZ processor. Nu kan ik een computer kopen (HP Pavilion a6110.nl - Pentium Dual Core E2140 1.6 GHz) en mijn vraag is , is deze dan twee keer langzamer dan mijn oude of moet ik dat anders zien.

BvD Willem

De Dual Core E2140 1.6 GHz is veel beter, heeft een betere arcihtectuur, word minder warm en is een stuk stiller en sneller omdat hij 2 core's heeft.

Ik snap het nog niet helemaal wat snelheid betreft. Ik kan me wel voorstellen dat twee vervoerders van 1,6 samen 3,2 kunnen dragen maar is die dan ook sneller?

Gr Willem

Ik snap het nog niet helemaal wat snelheid betreft. Ik kan me wel voorstellen dat twee vervoerders van 1,6 samen 3,2 kunnen dragen maar is die dan ook sneller?

Gr Willem

Ehm zie het meer als dit:

Een bestelbusje kan niet zo heel veel vervoeren. Maar kan wel heel snel rijden.
Een vrachtwagen kan wel veel vervoeren, maar kan wat minder snel rijden.
En in dit geval zijn het 2 vrachtwagen die alleen niet zo hard rijden. Maar toch meer spullen op plaats van bestemming krijgen.

Je kan het ook anders zien.

Iemand is erg sterk en kan een 300 kilo zware kast optillen, maar moet dit wel in zijn eentje doen.
Er zijn ook 2 mensen die elk 150 kilo kunnen optillen en die tillen de kast ook op, maar zijn wel met zijn tweeen.

Dit houdt dus in dat die 2 mensen kleinere spullen makkelijk appart in hun eentje kunnen tillen terwijl die sterke man het allemaal in zijn 1tje moet doen.

2 x 1.6 Ghz is sneller dan
1 x 3.2 Ghz.

Je laad photoshop en dan gebruikt ie de 1ste core.
Daarna installeer je op hetzelfde moment een virusscanner en dan gebruikt ie de 2de core erbij om alle processen te verlichten.

Hoop dat je het nu wat beter snapt.

Een P4 laat in taakbeheer ook een dubbele core zien, de P4 heeft toch hyperthreading?

M'n ouwe P4 3GHz machine voelt in de praktijk minstens zo snel aan als mijn nieuwe 2,4 GHz dualcore systeem, (zelfde OS en programma's) dus dat valt wel mee... :cool:

...ik doe niet anders, maar daar gaat het niet om, ik wilde hagenbeek iets duidelijk maken.

Ik heb hier een Pentium D staan 3.0 Ghz en ik heb een dual Core staan met 1.9Ghz en ik heb een Quad Core staan 2.4Ghz. Maar ik merk echter toch wel verandering bij die Pentium D in tegenoverstelling tot die Dual Core.

Hij loopt wel eens vast met meerdere taken, overkopieren, comprimeren etc.
Dit heb ik bij die Dual Core niet.

met een dual core kan je veel beter meerdere taken tegelijk doen, maar toch heb je nog de sterkte vn een 3,2 processor als je 1 taak gebruikt

Okey, nu begrijp ik wat je bedoelt. Dus bij een Quad core wordt er maar 1 processor gebruikt voor 1 taak. Als er meerdere taken komen gebruikt ie pas de andere processor(s).
Bij een dual core gebruikt ie hoe dan ook alle 2, dus verdeeld hij de taken. Vandaar dat het dus ook beter is om er spellen mee te spelen. thanks m8

zoiets ongeveer ja :p, normaal gebruik je maar 1core per taak, maar als deze core niet sterk genoeg is, gebruikt hij er meerdere

Laatst bewerkt:
Okey, nu begrijp ik wat je bedoelt. Dus bij een Quad core wordt er maar 1 processor gebruikt voor 1 taak. Als er meerdere taken komen gebruikt ie pas de andere processor(s).
Bij een dual core gebruikt ie hoe dan ook alle 2, dus verdeeld hij de taken. Vandaar dat het dus ook beter is om er spellen mee te spelen. thanks m8

Niet helemaal. Als er een taak bij komt gebruikt hij een andere core, maar ALLEEN als dit door de software ondersteund word. Multithreaded applicaties zijn schaars.

Verder zeggen Mhz en Ghz niet veel. De opbouw van de cpu is meer van belang. Aangezien de C2D volgens een volledige andere architectuur is opgebouwd ben je appels met peren aan het vergelijken. Wil je toch perse een vergelijking:

http://www.tomshardware.com/charts/cpu-charts-2008-q1-2008/benchmarks,16.html

Selecteer een test en vergelijk de cpu's met elkaar. In b.v. de 3d mark cpu test verschillen de D840 en de 2160 niet zo gek veel van elkaar terwijl er toch 1,6 Ghz verschil in zou moeten zitten.

Zoveel mensen zoveel meningen maar het is me wel wat duidelijker geworden. bedankt

Gr Willem

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan