• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

3 cellen automatsch aanvullen door in de eerste een naam te kiezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

davylenders123

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2010
Ik ben bezig met een bestandje te maken.

Hier zou op het tab blad evaluatie in de cel D5 een keuzen menu moeten komen die de gegevens bevat van tabblad arbeiders kolom A 2 tem A 150.

Als je dan een keuzen hebt gemaakt zou in het tabblad evaluatie in de cel D6 de gegevens moeten komen van tabblad arbeiders van kolom B.
De gegevens moeten overeenkomen met de rij van u keuzen in tabblad evaluatie D5.

En op L6 (evaluatie) de gegevens van tabblad arbeiders kolom C.
De gegevens moeten overeenkomen met de rij van u keuzen in tabblad evaluatie D5.

Maar weet niet goed hoe hieraan te beginnen.
Kan mij hier iemand mee helpen ?

Bekijk bijlage evaluatie1.xls

Bijvoorbeeld zo:
Bekijk bijlage evaluatie1.xls

Als je trouwens met Office 2003 werkt denk ik dat de gegevens validatie niet werkt.
Welke versie van Office gebruik je?

Laatst bewerkt:
@ Edmoor,
Ik dacht dat in Xl 2003 gegevens validatie werkt via gedefinieerde namen

Ik weet het zo niet en heb op mijn PC thuis geen Office 2003 om het even te proberen.

Dat is dan voor TS. De VERT.ZOEKEN functies heb ik al toegevoegd.

@edmoor,
Waarom het gebruik van een besturingselement, als het net zo goed zonder kan? Voor de vragensteller, die kennelijk een beginner in Excel is, maak je het daarmee alleen maar moeilijker denk ik. het besturingselement werkt bij zelfs niet in Excel 2010, ook niet als ik het bestand als een Excel 2010-document opsla.

@plongske,
Voor gegevensvalidatie in Excel 2003 is het niet nodig om gedefinieerde namen te gebruiken.
Je kunt het daarin hetzelfde gebruiken als in Excel 2007 en hoger.

@davy,
Selecteer D5, kies in het menu van Excel 2003: Data - Valideren, kies als 'Toestaan': Lijst en vul in: =arbeiders!A2:a150
In D6 en D7 kun je dan vert.zoeken gebruiken. Dat zou je zelf moeten kunnen, het behoort tot de prille basiskennis van Excel.

Ik heb geen enkel besturingselement gebruikt, alleen de 2 VERT.ZOEKEN functies toegevoegd. Geen idee dus wat je bedoeld.

Laatst bewerkt:
Dat is vreemd.
Als ik jouw bestand (ik bedoel: het door jou bewerkte bestand van de vragensteller) start, opent het in compatibiliteitsmodus. Klikken op het pijltje van de gevalideerde(?) cel D5 (er staat een pijltje naast) heeft geen enkel effect. Als ik dan "Ontwerpmodus" aanklik, kan ik in D5 met ingedrukte linkermuisknop een besturingselement (keuzelijst) weghalen. Die keuzelijst werkt niet, ook niet als ik het bestand opsla als xlsx- of xlsm-bestand. Kennelijk 'converteert' Excel de validatie naar een keuzelijst (beter gezegd: probeert dat te doen, want het slaagt daarin niet). Kortom : de compatibiliteit is wat dit betreft zoek.

Oh, ok. Dat is dus de gegevensvalidatie uit Office 2013. Die werkt niet in een .xls (2003) Kennelijk is die blijven hangen.

Ja, dat zal het wel zijn.
(Het was overigens Excel 2010 waarin ik het bestand opende).
Sorry dat ik jouw oplossing verkeerd interpreteerde.

Geen probleem :)

Edmoor

Ik werk inderdaad nog met excel 2003.
En het voorbeeld bestandje dat je gemaakt had werkt niet in 2003 zoals zapatr al melde.

Ik heb de validatie gebruikt van plongske en zo werkt dat stukje al.

Maar de vert.zoeken fuctie raak ik niet uit.
Is misschien wel een prille basiskennis maar heb daar nog nooit mee gewerkt en ken dan de vert zoek functie helemaal niet.
Heb die van edmoor erin gebruikt maar deze werkt niet omdat er enkel maar naar het tabblad arbeiders wordt verwezen en niet naar de naam die ik het bereik gegeven heb.(denk ik)
Heb het er al proberen tussen te zetten of vervangen maar lukt niet.:o

Alle al bedankt voor jullie reacties top :thumb:

Bijlagen

Je bijlage doet het hier zonder wijzigingen prima. Zodra je een naam selecteert worden de juiste cellen gevuld. Je moet nog wel even de eigenschappen van de cel achter "In functie sinds" zo aanpassen dat het een datum is.

Ik kan het hier hier helaas niet in Office 2003 testen omdat ik op deze PC alleen Office 2013 heb staan.

Wat betreft het tablad of een naam, het maakt qua werking van de VERT.ZOEKEN functie niet uit of je zelf een bereik opgeeft of een benoemd bereik gebruikt, zoals je nu hebt gedaan.

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk is het bereik in de vertikaal zoeken formule te beperkt waardoor het lijkt dat deze niet werkt. Met foutafhandeling wordt de formule dan bv zo
PHP:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(D5;arbeiders!A3:C150;2;0));"";VERT.ZOEKEN(D5;arbeiders!A3:C150;2;0))

Bijlagen

@plonske, er ging iets mis met uploaden dacht ik. Dus berichtje verwijderd en opnieuw geplaatst. Blijkbaar was het wel goed gegaan.:D

@VenA
Ok, nu gelukt om te downloaden
Ik zal vorig bericht verwijderen om de logische volgorde te respecteren.

Laatst bewerkt:
Alle antwoorden waren al gegeven. Alleen het toepassen blijkt soms wat moeilijk.:d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan