3 harde schijven in een desktop mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

heinflhs

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2014
Ik heb een oude 80Gb schijf voor de programma's en een WD 320Gb voor back-up en bestanden in mijn PC. Nu heb ik nog een 80Gb schijf liggen. Kun je drie harde schijven in een desktop plaatsen en gaat dat werken?

bedankt,

Hein

Ja hoor, natuurlijk kan dat, mits er genoeg ruimte in de behuizing is en er genoeg aansluitingen zijn op je moederbord ;)

oei, da's een lastige voor mij. van moederborden heb ik helaas geen verstand. het is niet mogelijk om bijv. via een adapterkabel of zoiets een doorverbinding met een andere harde schijf te maken?

Op zich kun je meer harde schijven in een desktop plaatsen, als je de aansluitingen daarvoor in je computer hebt zitten. (en een plek kunt vinden om de harde schijf te plaatsen)
Voor je software etc maakt het niet uit.

Aan de formaten (80GB) te zien is dit een relatief oude pc, met waarschijnlijk nog een PATA/IDE aansluiting (platte, brede meerdraadse kabel)
Dan kunnen er twee hardeschijven (of cd-rom spelers) op één zo'n kabel.
De meeste pc's hebben echter maar twee van deze aansluitingen op het moederbord. En ik meen dat het afgeraden wordt om een cd-romspeler en hd op dezelfde kabel te plaatsen. Maar uit ervaring kan ik melden dat dit wel werkt. Al zou ik dan de cd/dvd-rom speler loskoppelen.

Wat ook een mogelijkheid is, is om een uitbreidingskaart (PCI) te zoeken en de schijf hierop aan te sluiten.
Of een externe USB-behuizing voor de extra harde-schijf te kopen.

Als je een nieuwere computer hebt met sata aansluitingen (platte halve cm brede kabel, vaak rood ;-) ) dan moet je even kijken of er op het moederbord in je computer nog een plaats vrij is.
(sata aansluitingen zitten vaak als set bij elkaar op het moederbord)

EDIT
Adapterkabels zijn er eigenlijk niet, en doorverbinden van een andere schijf kan alleen bij PATA kabels, als er nog een stekker vrij is op de kabel.

Laatst bewerkt:
Even ter aanvulling,

Bij IDE schijven kan het totaal aan harde schijven en CD/DVD lezers/branders tezamen nooit meer dan 4 zijn.

Bij IDE moeten er ook jumpers goed gezet worden om alles goed te laten werken.

Dan zal het een externe USB behuizing of een nieuwe externe disk moeten worden, denk ik.

Bedankt voor alle tips.

Je hebt moederborden met en IDE en SATA aansluitingen, nergens is het te zien welk merk en type moederbord of merk PC het is en derhalve ook niets zinnigs over te zeggen.

Kijk met Speccy hoe of wat, je kunt hier ook een link naar de uitdraai plaatsen.
https://www.piriform.com/speccy/download

Spanning 2,500 V
Moederbord
Fabrikant MSI
Model MS-7191 (CPU 1)
Versie 1.0
Chipset-fabrikant ATI
Chipsetmodel Xpress 200 (RS480)
Chipset herziening 10
Southbridge-fabrikant ATI
Southbridge-model SB400
Southbridge-herziening 80
Systeemtemperatuur 46 °C
BIOS
Merk American Megatrends Inc.
Versie 080012
Datum 14-10-2005
Spanning
CPU VCore 1,442 V
MEMORY CONTROLLER 3,328 V
+3.3V 3,072 V
+5V 4,987 V
+12V 1,824 V
PCI data
Slot PCI
Slottype PCI
Slot gebruik Beschikbaar
Busbreedte 32 bit
Slot benaming PCI1
Kenmerken 3.3V, Gedeeld, PME
Slotnummer 0
Slot PCI
Slottype PCI
Slot gebruik Beschikbaar
Busbreedte 32 bit
Slot benaming PCI2
Kenmerken 3.3V, Gedeeld, PME
Slotnummer 1

Als ik het mijn lekenoog bekijk zou er nog een slot vrij zijn?

Pc van 10 jaar oud. Dus hoogstwaarschijnlijk IDE met een max. van 4 schijven. Gewoon kast open maken en kijken of je de extra schijf kunt aansluiten gelijk de overige 2 schijven.

f_0008271.png
Die chipset heeft/geeft ondersteuning aan 2 IDE poorten waar 4 IDE apparaten op aangesloten kunnen worden en 4 SATA poorten waar nog eens 4 SATA apparaten op aangesloten kunnen worden, dus opties genoeg.

Het is een merk PC, daar het type en merk ervan had je ook op kunnen geven, overigens.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan