• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

3 Korte vraagjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Evelthoven

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2006
Goedemiddag,

Een collega van mij heeft enkele korte vragen over het bijgesloten bestand (TestBestand.zip). Omdat hij geen lid is van het forum heeft hij mij gevraagd hierover met jullie contact op te nemen.
De titel van het bericht heb ik genoemd 3 Korte vraagjes omdat er geen algemeen onderwerp te geven is voor deze vragen.

Vraag 1:
Het eerste tabblad heeft de naam LogSheet.
Is het mogelijk dit tabblad voor iedereen onzichtbaar te maken en dat het door niemand behalve mijn collega weer zichtbaar te maken is. Hij alleen, de maker van dit bestand, moet het blad weer zichtbaar kunnen maken (ik denk bv. met een wachtwoord ?)

Vraag 2:
Het tweede tabblad heet: Data Beverage Dispensing.
Links en boven het werkblad zijn er mogelijkheden om met + en - meer informatie te zien te krijgen of te verbergen. De vraag is nu of het blad zodanig te beveiligen is dat alleen deze + en - links en boven het werkblad door iedereen te gebruiken zijn en niets meer.
Dus niemand moet de feitelijke data kunnen wijzigen. Ook in dit geval alleen de maker van dit bestand.

Vraag 3:
Is het mogelijk ervoor te zorgen dat het bestand niet met Opslaan als.. onder een andere naam is op te slaan ? De oorspronkelijke naam moet de enige zijn die te gebruiken moet zijn. Misschien dat andere gebruikers alleen maar het recht moeten krijgen om Alleen Lezen te kunnen gebruiken.

Tot zover de vragen.
Wij zijn benieuwd naar jullie reacties.

Namens mijn collega alvast bedankt voor alle moeite.

Groeten,
Eric

Bijlagen

Vraag 1: in Module zetten
Code:
Sub SheetHidden() 
Sheets(1).Visible = xlSheetVeryHidden 
End Sub

Sub SheetVisible()
Sheets(1).Visible = xlSheetVisible
End Sub

Eventueel VBA code beveiligen met paswoord

Vraag 2 :

dit stukje code zet je van onder bij Private Sub Workbook_Open in ThisWorkbook:
Code:
With Worksheets("Data Beverage Dispensing")
        .Protect Password:="Paswoord", userinterfaceonly:=True 'paswoord aanpassen
        .EnableOutlining = True
End With

Vraag 3: Zet onderstaande code in ThisWorkbook:

Code:
Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
    Cancel = True
End Sub

Pierre

Laatst bewerkt:
Pierre,

Sorry dat ik zo laat reageer.

Antwoord 1 is goed.

Antwoord 3: Helaas werkt dit niet goed. Misschien heb ik de vraag wat verkeerd gesteld.
Het is de bedoeling dat iedereen behalve de maker van het bestand het kan openen, maar niet kan wijzigen. Men moet alleen maar kunnen lezen. Ook moet men niet de mogelijkheid hebben het bestand op te slaan onder een andere naam.
Met jouw oplossing kan ik op geen enkele manier opslaan. Ik had namelijk je code in This workbook gezet. Toen ik het bestand wilde sluiten werd gevraagd of ik de wijzigingen wil opslaan. Bij "ja" kon ik niet opslaan en bij "nee" ging het wel maar bij opnieuw openen van het bestand kwam ik in de oude situatie, dus zonder de toegevoegde code.
Als de maker wijzigingen heeft aangebracht moet hij het bestand onder iedere gewenste naam en ook de bestaande naam kunnen opslaan.

Antwoord 2: deze oplossing hebben we nog niet getest. We komen hier op terug.

Bedankt en groeten,
Eric

Als je je bestand opslaat met Opslaan als dan krijg je een scherm met rechts bovenin de tekst Extra. Klik hierop en selecteer de optie Algemene opties, In het geopende scherm kun je vervolgens wachtwoorden instellen voor openen en schrijven en ook het bestand aanmerken als alleen lezen.

Groeten,

M.

Pierre en Wim,

Beiden bedankt voor jullie hulp. Mijn probleem is opgelost.

Groeten,
Eric

Goedemorgen,

Hoewel ik deze vraag al als opgelost had staan heb ik hem toch weer op onopgelost moeten zetten omdat ik nog een aanvullende vraag heb. Ik weet niet of dit de juiste manier is, maar ik hoop dat het geen probleem is.

Misschien kan ik hem ook stellen als algemene vraag.

Normaal als je een macro wilt uitvoeren kun je o.a. via Alt+F8 de macro's zien die behoren bij een bepaalde werkmap en dan de juiste kiezen om uit te laten voeren.
Omdat anderen het bestand gaan gebruiken zou ik graag willen dat de verschillende macro's niet zichtbaar zijn voor hen. Is dit te realiseren ? Zelf kan ik de macroknoppen gebruiken in het tabblad "Logsheet" om de macro's wel uit te kunnen voeren.

Ik hoop dat het mogelijk is.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Bedankt,
Eric

Ipv.

Code:
Sub MijnMacro

doe je

Code:
Private Sub MijnMacro

Status
Niet open voor verdere reacties.