3 Routers in 1 netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

danielmolenaar

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2010
Beste Helpmij leden,

Ik zit met een probleem. Ik wil 3 routers in een netwerk zetten om zo de range van het draadloos netwerk te vergroten. Mijn netwerk zit nu als volgt in elkaar:

[Zolder]
Router 1 (Sitecom Wireless Gigabit Broadband Router 300N 192.168.1.1)
DHCP: 192.168.1.10 - 192.168.1.19
===============================================

[Slaapkamer]
Router 2 (Sitecom DC-202 V3 Broadband Router 192.168.1.2)
DHCP: 192.168.1.20 - 192.168.1.40

Wireless Access Point (Linksys WAP54G 192.168.1.4)

[Woonkamer]
Router 3 (Sitecom WL-143 Wireless Broadband Router 192.168.1.3)
DHCP: 192.168.1.41 - 192.168.1.60

De router op zolder is met de WAN poort op het modem aangesloten wat beneden in de woonkamer staat. Vanuit Router 1 gaan er 4 kabels naar beneden. 3 naar pc's en 1 naar Router 2 die op de slaapkamer staat. Vanuit router 2 gaan de kabels als volgt: 1 komt vanaf de Zolder Router, 1 naar de PC, 1 naar de Wireless Access Point en 1 naar beneden naar Router 3.

Nu krijg ik internet op de routers 1 en 2, maar bij router 3 wil het gewoon niet werken. Routers 2 en 3 zijn niet op de WAN poort aangesloten en de IP Ranges liggen bij elkaar binnen bereik. Verder heb ik op alle routers DHCP ingesteld die elkaar aanvullen.

Nu is mijn vraag ook, moet ik de DNS server in de routers verwijzen naar Router 1 of moet ik elke router zijn eigen DNS Server laten zijn?

Ik hoop dat het zo duidelijk is. Zo niet, laat het dan a.u.b. even weten.

Beste is om het gewoon 1 IP-netwerk te maken, waarbij 1 router de DHCP doet. Opsplitsen van de DHCP scope is géén goede oplossing. DHCP laten uitvoeren door het apparaat dat het dichtst bij de Internet-verbinding zit of (in het geval van een routermodem) de Internet-verbinding beschikbaar stelt. Dus maar 1 router in je netwerk, de rest (als zodanig omgebouwde) accesspoints/switches.

Kijk naar de volgende instructie. Kan ook gebruik worden voor meerdere draadloze routers, maar dan moet je natuurlijk conflicten vermijden door elke router zijn eigen LAN ip-adres te geven én je raakt (natuurlijk) LAN-poorten kwijt. Komt erop neer dat er maar 1 apparaat een router is, en de rest wordt gedegradeerd tot accesspoint/switch. Het is mogelijk om deze 'omgebouwde' routers aan elkaar te rijgen als dat practisch is, dus het volgende kan (2 voorbeelden):
Voorbeeld 1:
Internet routermodem -> Draadloze router1 (als accesspoint/switch)
Draadloze router1 (als accesspoint/switch) -> Draadloze router2 (als accesspoint/switch)
Draadloze router2 (als accesspoint/switch) -> Draadloze router3 (als accesspoint/switch)
Voorbeeld 2:
Internet modem -> Draadloze router1 (gewoon als draadloze router)
Draadloze router1 (gewoon als draadloze router) -> Draadloze router2 (als accesspoint/switch)
Draadloze router2 (als accesspoint/switch) -> Draadloze router3 (als accesspoint/switch)

Instructie m.b.t. het degraderen van een draadloze router tot accesspoint/switch:

Kijk naar de volgende instructie. Vergeet zeker ook niet om UPnP uit te zetten. "Provider-routermodem" is de enige router(-modem) die je in je netwerk als router gebruikt, "thuisrouter" is de draadloze router die je als accesspoint/switch wilt gaan inzetten,

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de thuisrouter zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de provider-routermodem.
Voorwaarden hierbij (om ip-adresconflicten te voorkomen):
1. Het mag niet het ip-adres van de provider-routermodem zélf zijn
2. Het mag niet in de reeks liggen die vanuit de provider-routermodem via DHCP aan computers wordt uitgereikt.

Ook moet het subnetmasker moet overeen komen met die van het provider-routermodem-netwerk, meestal is het 255.255.255.0.

Het ip-netwerk van de provider-routermodem moet je even achterhalen via een pc die je bedraad aansluit op de provider-routermodem, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de provider-routermodem aan (stel dus dat daar 192.168.1.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.1.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Je kunt je thuisrouter router ook misbruiken als accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (provider-routermodem). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de thuisrouter van de provider-routermodem.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de thuisrouter.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de thuisrouter, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de thuisrouter.
5. Zet DHCP serving uit op de thuisrouter
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de thuisrouter uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de thuisrouter een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de provider-routermodem, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP van de provider-routermodem. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de provider-routermodem als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf 33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de provider-routermodem al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de thuisrouter.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de thuisrouter bedraad met een LAN poort van de provider-routermodem.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de provider-routermodem ipv. de thuisrouter.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de thuisrouter nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de thuisrouter].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de thuisrouter zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de provider-routermodem.
Je hebt dus de thuisrouter als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Fijn dat het geholpen heeft.

Graag nog de vraag op opgelost zetten: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan