3 schijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

boom

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
52
Ik heb een probleempje.

Ik heb een Asus mainboard P5L 1394 met 4 S-ATA aansluitingen.
Mijn huidige schijven zijn IDE, dus heb ik een PCI kaartje gekocht met 2 IDE aansluitingen.
Dit werkt allemaal prima.
Vandaag heb ik een S-ATA schijf gekocht en aangesloten op een van de S-ATA aansluitingen.
Bij het opstarten was de 2e IDE schijf verdwenen, en de S-ATA nog niet aangemeld.
Mijn vraag is eigenlijk: Kan de configuratie met 2 IDE schijven en 1 S-ATA schijf wel?
 
je moet in het bios de sata controller aan zetten .
en de drivers laden van de controller .
 
Doe even het volgende:
Haal eerst de s-ata schijf van je systeem, om de originele schijvenindeling weer terug te hebben. Doe dat terwijl je systeem is uitgeschakeld.
PC opstarten en kijken in Schijfbeheer (Start -> Uitvoeren -> diskmgmt.msc) welke schijfletter je 2de IDE harde schijf normaal heeft. Zijn er meerdere partities op die 2de IDE-schijf, schrijf dan per partitie op welke schijfletter die hebben.
Je pc weer afsluiten en nu ook de s-ata schijf weer aansluiten. Je pc weer opstarten daarna.
Weer in Schijfbeheer kijken, rechtsklikken op de s-ata schijf, en kiezen voor Initialiseren. Maak nog geen partities aan op die schijf!
PC herstarten, en kijken of je nu je 2de IDE-schijf weer in beeld hebt in Schijfbeheer. Indien niet (direct) zichtbaar: Kies in Schijfbeheer voor Beeld -> Boven -> Schijvenlijst, en kijk of je hem dan wel ziet. Kijk dan even na welke schijfletter die heeft, en ken die er anders aan toe door (in het venster beneden) de partities van die 2de IDE-schijf weer hun originele schijfletter terug te geven door middel van per partitie erop rechtsklikken en te kiezen voor "Stationsletter en paden wijzigen" -> knop Wijzigen -> [Kies de juiste gewenste schijfletter]. Zodra dit gelukt is, partities aanmaken op de s-ata schijf en die formatteren.

Maak als bovenstaande niet lukt een schermafdruk van de situatie zonder s-ata schijf en een schermafdruk mét die s-ata schijf en post die hier op het forum.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Doe even het volgende:
Haal eerst de s-ata schijf van je systeem, om de originele schijvenindeling weer terug te hebben. Doe dat terwijl je systeem is uitgeschakeld.
PC opstarten en kijken in Schijfbeheer (Start -> Uitvoeren -> diskmgmt.msc) welke schijfletter je 2de IDE harde schijf normaal heeft. Zijn er meerdere partities op die 2de IDE-schijf, schrijf dan per partitie op welke schijfletter die hebben.
Je pc weer afsluiten en nu ook de s-ata schijf weer aansluiten. Je pc weer opstarten daarna.
Weer in Schijfbeheer kijken, rechtsklikken op de s-ata schijf, en kiezen voor Initialiseren. Maak nog geen partities aan op die schijf!
PC herstarten, en kijken of je nu je 2de IDE-schijf weer in beeld hebt in Schijfbeheer. Indien niet (direct) zichtbaar: Kies in Schijfbeheer voor Beeld -> Boven -> Schijvenlijst, en kijk of je hem dan wel ziet. Kijk dan even na welke schijfletter die heeft, en ken die er anders aan toe door (in het venster beneden) de partities van die 2de IDE-schijf weer hun originele schijfletter terug te geven door middel van per partitie erop rechtsklikken en te kiezen voor "Stationsletter en paden wijzigen" -> knop Wijzigen -> [Kies de juiste gewenste schijfletter]. Zodra dit gelukt is, partities aanmaken op de s-ata schijf en die formatteren.

Maak als bovenstaande niet lukt een schermafdruk van de situatie zonder s-ata schijf en een schermafdruk mét die s-ata schijf en post die hier op het forum.

Succes,

Tijs.



Sorry voor de lange afwezigheid.

De schijf ( 2e IDE ) is aanwezig, de S-ATA schijf is wel aanwezig in Win XP, maar wordt tijdens de start van het systeem en in BIOS niet gezien. Ik kan overigens wel met de schijf werken.Hij is geinitialiseerd en ondertussen heb ik ook partities aangemaakt.
Alleen dat start en bios verhaal.... is het wel veilig om hier nu mee te werken?
 
Laatst bewerkt:
Dus mogen we concluderen dat je problemen zijn opgelost?

Tijs.
 
In principe wel, maar kan het geen kwaad als hij in BIOS en bij systeemstart niet gezien wordt?
 
Als het goed is, zie je de controller waar hij aanhangt voorbij komen, als je opstart, niet de schijf zelf, die vaak ook niet in de bios wordt gezien, afhankelijk van de chipset en/of controller daarin of erbuiten.
 
In dat geval kun je stellen dat het probleem opgelost is.


Bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan