3 servers, wat waar installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

danny198611

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 okt 2008
Hallo,

Ik heb een 3tal fysieke servers die ik in 1 netwerk wil laten functioneren.

De 1e moet een fileserver worden de 2e een proxyserver en de 3e een exchangeserver.

Nu is aan jullie de vraag, waar installeer ik mijn active directory, op de fileserver of op de exchangeserver?

Ook heb ik een vraag over de proxy server, kan ik af met de standaard windows 2003 sbs software of moet ik een apart programma hebben die als proxy functioneert?

alvast bedankt,

Groet Danny

Je wilt sbs2003 gaan gebruiken?

Dan wordt dat ook je domaincontroller en daar draait je AD op. Als je de ISA van sbs2003 wilt gebruiken dien je wel de premium versie van sbs te hebben.

Wil je perse 3 servers hebben?

ja, op alle 3 de servers staat sbs2003 geinstalleerd en ja perse 3 fysieke servers

dus... op de fileserver maak ik mijn active directory aan?

3 x sbs zou niet mijn voorkeur hebben maar als er niks anders is heb je weinig keus.

Over de keuze van domain controller. Daar gaan verschillende verhalen over rond. De 1 zegt dat exchange geen DC moet zijn, de ander dat de fileserver geen DC moet zijn en zo ook met de isa.

SBS is er voor het MKB en heeft veel aan boord (isa, sql, exchange) en doorgaans staat er maar 1 server en voorziet dus het netwerk van alles (dns, dhcp, etc etc).

Zelf zou ik zeggen zorg dat je allereerst de fileserver in de lucht hebt en die DC is en dat daar de AD op draait.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan