• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

3 simpele(?) vragen excel 2007

• Onderwerp starter Onderwerp starter KB5
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

KB5

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2006
Best lezer,

Aangezien ik mijzelf altijd redelijk thuis in excel voelde heb ik een familielid aangeboden een simpele papieren vragenlijst in excel om te zetten (3 tabbladen).

Mijn opzet is nu zo goed als klaar maar ik loop tegen een drietal problemen op waarbij de help functie en google mij niet wijzer maken.

Ik schat in dat het voor een excel die-hard vrij eenvoudig op te lossen problemen zijn dus ik hoop dat iemand me er mee wil helpen. Voor de duidelijkheid heb ik het bestand toegevoegd als bijlage.

1) In tabblad 2 en 3 verwijs ik regelmatig naar bepaalde cellen uit tabblad 1. Als een cel in tabblad 1 echter leeg is, is in de corresponderende cellen van tab 2 en 3 een "0" te zien. Ik heb al verscheidene formules geprobeerd (bijvoorbeeld ALS(blad1!C6="";"";blad1!C6) en ALS(ISLEEG(Blad1!C6);"";Blad1!C6) ) maar ik krijg continu de melding dat de formule een fout bevat. Hoe krijg ik die "0" weg?

2) Er is nu ruimte voor de gegevens van 29 personen (dit past precies op 1 te printen pagina). In tabblad 1 wil ik die 29 mensen alfabetisch rangschikken op naam. Dit gaat prima, alleen hoe zorg ik dat de rijen die bij de personen horen ook automatisch mee verspringen? Ik heb met de optie "groeperen" lopen stoeien, maar dat is duidelijk niet de bedoeling.

3) De 3 tabbladen moeten uiteindelijk ruimte bieden aan de gegevens van minimaal 100 personen. Ik kan het lege schema met de 29 personen nog een aantal keren naar beneden copy pasten, maar het probleem is dat je op een gegeven moment niet meer weet hoe de verschillende kolommen heten. Ik weet dat er een mogelijkheid moet zijn om de kolomkoppen op één of andere manier zichtbaar te laten zijn als je naar beneden scrollt. Maar hoe?! En is het alfabetiseren van de namen dan nog mogelijk voor de volledige lijst van bijvoorbeeld 100 personen?

Alvast bedankt voor eventuele hulp. Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom!

Groet,
KB

Bekijk bijlage Prospectschema2.xlsx

KB

De formules heb ik aangepast, nu geen 0 meer. Kijk maar eens naar de formule.

Vraag 2 : Niet alleen de kolom selecteren die je wil sorteren, selecteer alle kolommen en geef aan op welke kolom je wilt sorteren. De ander gaan dan automatisch mee.

Vraag 3 : Ga op een positie net onder de kolomhoofden. Kies voor Beeld > Deelvensters blokkeren. Als je nu naar beneden scrollt dan blijft het gedeelte boven en links van de gekozen cel zichtbaar.

Kleine aanvulling bij het antwoord van Gelens:

Bij vraag 3 kan je ook nog kiezen voor TITELS AFDRUKKEN en dan aangeven welke rijen hij bovenaan elk blad moet afdrukken, in jouw voorbeeld zou dat gaan om rij 1 & 2 volgens mij. resultaat is dat jij je niet meer druk hof te maken hoeveel er op 1 blad past.

Succes,

KB

De formules heb ik aangepast, nu geen 0 meer. Kijk maar eens naar de formule.

Vraag 2 : Niet alleen de kolom selecteren die je wil sorteren, selecteer alle kolommen en geef aan op welke kolom je wilt sorteren. De ander gaan dan automatisch mee.

Vraag 3 : Ga op een positie net onder de kolomhoofden. Kies voor Beeld > Deelvensters blokkeren. Als je nu naar beneden scrollt dan blijft het gedeelte boven en links van de gekozen cel zichtbaar.

Beste gelens,

dank voor je snelle reactie.

1) Waar heb je de formules precies aangepast?

2) Dit werkt inderdaad goed. Alleen: als ik dit voor het eerste tabblad doe (namen op alfabetische volgorde), worden de namen in tab 2 en 3 ook op alfabetische volgorde gezet (omdat die gelinkt zijn aan tab 1). De rest van de rijen blijft dan staan, zelfs als ik deze ook van te voren selecteer en dus raakt alles in de war.
Tab 2 en 3 apart alfabetiseren heeft dus ook geen zin want nadat tab 1 gealfabetiseerd is, zijn er in tab 2 en 3 al wijzigingen in de kolom met namen opgetreden.

3) Ideaal, zo makkelijk!

groet,
KB

KB

Aanpassing formule van :

Code:
=Gegevens!A6

naar

Code:
=ALS(Gegevens!A6="";"";Gegevens!A6)

Het alfabetiseren op tab 1 werkt door op tab 2 en 3. Maar daar zijn apart gegens ingevoerd. Helaas gaat dat niet lukken.
Is het een optie om alle gegevens op een Tab te verzamelen als data en andere tabs te maken om printbare gegevens te creeren ? Dus alle input op een tab en een selectie op andere tabs.

Kleine aanvulling bij het antwoord van Gelens:

Bij vraag 3 kan je ook nog kiezen voor TITELS AFDRUKKEN en dan aangeven welke rijen hij bovenaan elk blad moet afdrukken, in jouw voorbeeld zou dat gaan om rij 1 & 2 volgens mij. resultaat is dat jij je niet meer druk hof te maken hoeveel er op 1 blad past.

Succes,

Uitgeprobeerd,werkt perfect. Het begint allemaal al ergens op te lijken. Dank.

KB

Aanpassing formule van :

Code:
=Gegevens!A6

naar

Code:

Als ik deze formule toepas krijg ik nog steeds dezelfde foutmelding.
(En omdat ik 't idee heb dat ik iets over 't hoofd zie: waar had je de formules nou in eerste instantie aangepast? Toch niet in het excel bestand?)

Het alfabetiseren op tab 1 werkt door op tab 2 en 3. Maar daar zijn apart gegens ingevoerd. Helaas gaat dat niet lukken.
Is het een optie om alle gegevens op een Tab te verzamelen als data en andere tabs te maken om printbare gegevens te creeren ? Dus alle input op een tab en een selectie op andere tabs.

Mmm, dit kan ik even niet direct visualiseren. Is het ok als ik me daar morgen in ga verdiepen? Op dit moment ben ik niet zo scherp meer...

KB

Aanpassing formule van :

Code:
=Gegevens!A6

naar

Code:

Op tabblad Woonwens de formule van Gelens ingevoerd in A3, en naar beneden gekopieerd. (dit werkt perfect)

In cel A3 tabblad woonwens volgende formule invullen (sorry werk met Engelse versie):

Code:
=IF(Gegevens!A3="";"";Gegevens!A3)

Bovenstaande formule door trekken naar beneden.

Je kan toch een Autofilter op Rij 2 zetten, en dan sorteren van laag naar hoog.
Ik zou dan wel elke kolom een naam geven.

Vast zetten van cellen doe je door in de cel te gaan staan en dan: Spilt en daarna voor Freeze Panes te kiezen.

Laatst bewerkt:
Of met deze in elke bladmodule van tab 2 & 3
Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
With Sheets("Gegevens")
    .Range("A3:C" & .Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row).Copy [A3]
End With
End Sub
Om deze te gebruiken verwijder je alle formules uit kolommen A, B en C op blad 2 & 3. Telkens blad 2 of 3 geactiveerd wordt, word de lijst geactualiseerd met de gegevens op Blad Gegevens.
Nu heb je geen problemen meer met het sorteren op Blad gegevens terwijl je de andere tabbladen nu ook individueel kan sorteren zonder dat je gegevens door elkaar raken.

Laatst bewerkt:
Op tabblad Woonwens de formule van Gelens ingevoerd in A3, en naar beneden gekopieerd. (dit werkt perfect)

In cel A3 tabblad woonwens volgende formule invullen (sorry werk met Engelse versie):

Code:
=IF(Gegevens!A3="";"";Gegevens!A3)

Bovenstaande formule door trekken naar beneden.

Geen idee waarom dit mij blijkbaar niet lukt.

Bijgevoegd heb ik 2 screenshots van de foutmelding die ik krijg wanneer ik exact =ALS(Gegevens!A3="";"";Gegevens!A3) in cel A3 van tab woonwens invoer. Verder ook een geupdate versie van het bestand.

Foutmelding.jpg
Foutmelding2.jpg
Bekijk bijlage Prospectschema3.xlsx

Of met deze in elke bladmodule van tab 2 & 3
Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
With Sheets("Gegevens")
    .Range("A3:C" & .Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row).Copy [A3]
End With
End Sub
Om deze te gebruiken verwijder je alle formules uit kolommen A, B en C op blad 2 & 3. Telkens blad 2 of 3 geactiveerd wordt, word de lijst geactualiseerd met de gegevens op Blad Gegevens.
Nu heb je geen problemen meer met het sorteren op Blad gegevens terwijl je de andere tabbladen nu ook individueel kan sorteren zonder dat je gegevens door elkaar raken.

Het effect wat je noemt klinkt me als muziek in de oren maar ik moet eerst nog maar eens goed uitzoeken hoe dit werkt. Aanpassingen doen in de bladmodules heb ik nog nooit gedaan, sterker nog, ik hoor er nu voor het eerst van. :eek:

Iedereen tot nu toe al veel dank voor alle hulp, extreem nuttig!

Zit volgens mij in het verschil tussen ; en ,
Probeer eens , te gebruiken in je formule.

Zit volgens mij in het verschil tussen ; en ,
Probeer eens , te gebruiken in je formule.

Inderdaad, met , ipv ; werkt de formule wel.

Zoals ik het nu zie denk ik dat het bestand dankzij jullie hulp is geworden zoals ik het voor ogen had. Twee dingen vraag ik me nog af:

1) In kolommen W en X staat de informatie die wordt weergegeven in de drop-down menu's van kolommen J, K en L. Is het mogelijk om er voor te zorgen dat deze informatie (de kolommen W en X dus) nooit meegeprint wordt?

2) Is het mogelijk om de inhoud van de cellen zoals ik die nu heb te vergrendelen/vast te leggen? Mijn familielid kennende, is er binnen no-time wel ergens per ongeluk een formule'tje veranderd en dan ben ik degene die dat weer moet aanpassen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan