300 GB schijf wordt niet herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.

Clit13

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 jan 2001
Beste...,

Vandaag ben ik de trotse eigenaar geworden van een 300 GB Maxtor DiamondMax 10 schijf.
Eindelijk geen gehannes meer met wat er verwijderd moet worden: gewoon volgooien!
....
Dacht ik.
Ik had 2 schijven van 120 GB aan boord evenals een DVD speler en een DVD brander.
De DVD speler heb ik er zo lang uitgehaald en de 300 GB er in gestopt.
1 120 GB is nu primair master, de 300 GB primair slave.
De andere 120 GB is secundair master en de DVD brander is secundair slave.

In de BIOS (Phoenix BIOS, ik dacht de laatste versie) wordt de nieuwe harde schijf wel weergegeven (als een MAXTOR SABRE), maar hij kan de grootte niet bepalen. Alles staat op 0 (cylinders, grootte, etc.)
In Windows wordt de schijf ook niet weergegeven.
Zowel in de Explorer niet als in Diskmanagement (WinXP Pro SP2).
Ik heb een tooltje van Maxtor geinstalleerd, maar dat helpt alleen als de schijf onder Windows gevonden wordt.

Wat kan ik doen om toch gebruik te maken van de harde schijf?

Alvast bedankt!

groet,
Dave.

Hang hem er eens aan als secundary master, en kijk of je hem dan kunt benaderen in schijfbeheer, hij moet toch tenslotte ingedeeld worden.

en word de schijf ook niet gezien via
start
configuratiescherm
systeembeheer
computerbeheer
schijfbeheer.

Ik kan hem vanmiddag wel eens ergens anders hangen, eens zien wat hij doet.

In Windows is hij echt helemaal niet te zien, ook niet onder device management.

Clit13 zei:
Ik had 2 schijven van 120 GB aan boord evenals een DVD speler en een DVD brander.
Welke drivers hadden die twee? SATA/RAID Controllers?
Kun je in de BIOS kiezen voor sata/raid-modus?
(SATA werkt niet met master en slave.)

Ik heb (helaas) geen SATA apparaten aan boord.
Alles is PATA.
Welke drivers kan ik updaten zodat Widnows wel de HD kan zien?
Ik kan me voorstellen dat Windwos in ieder geval een disk moet zien, ook al is hij, volgens de BIOS, 0 MB.

Clit13 zei:
Ik heb (helaas) geen SATA apparaten aan boord.
Alles is PATA.
Mmm...erg vreemd, zie deze site.
Jouw Maxtor HD wordt volgens mij uitsluitend geleverd als SATA.
Heb je er geen manual en/of CD met drivers bij gekregen?

Als ik op de Maxtor-site het typenummer laat opzoeken, krijg ik bij 300Gb uitsluitend SATA.

Maar goed, op de site kun je installatievoorschriften vinden voor SATA en (133Gb) ATA.

Ik blijf het vermoeden houden dat jouw harddisk SATA gestuurd moet worden.

haal die andere hdd eraf en sluit alleen de nieuwe hdd aan en kijk wat hij in de bios zegt. en hoeveel mb werkt dit niet ga dan met de jumpers spelen dus uitproberen op master, slave, cable select en zo. bij somige hdd`s moeten er 2 jumpers op zitten maar dan moet je effe op je label op je hdd kijken.

PS: makkelijk zou zijn op het merk en type moederbord er bij te vermelden.!!!
Kun je ook je serienummer vermelden hier (staat op hdd)

Veel succes

Laatst bewerkt:
Ben nu op het werk, dus kan geen serienummers vinden (die van de HD weet ik nog uit mijn hoofd: 6L300R0).
Ik heb een Medion PC (ohoh...), de 8008 (die met de eerste DVD brander).
Daar zitten geen SATA aansluitingen op.
Tevens: een SATA aansluiting ziet er toch heel anders uit dan een PATA aansluiting?
Ik moet dan zowat met een soldeerbout aan de slag om het passend te krijgen... Met andere woorden: ik moet wel een PATA schijf hebben.

Vanavond kan ik in de weer met jumpers (er zit er overigens maar 1 op voor master, slave en cable select).
Ik bedenk me nu wel dat ik de jumper niet nodig zou hebben voor master en dat ik de jumper dus op een manier heb aangesloten dat het geen combinatie zou zijn (helemaal rechtsonder, horizontaal als het ware).

Het is opgelost!

Ik heb alle IDE apparaten er uit gehaald en alleen de disk met Windows erop en de 300 GB disk er weer in gedaan.
Windows disk uiteraar dop primairy master en de 300 GB disk op secondairy master.
En toen vond de BIOS hem wel!
En Windows dan dus ook.
Daarna de PC weer uit en de rest er weer ingedrukt en nu ziet de BIOS alles (en Windows ook weer).

Mijn dank voor jullie gedachten!

Mvg,
Dave.

Duidelijk, de credits voor dit vraagstuk gaan naar:

**** Lange Pier ****

:cool:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan