32" @ 1080p = verschrikkelijk beeld

Status
Niet open voor verdere reacties.

ultrafloss

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 jan 2014
Hallo iedereen,

Onlangs heb ik een 32" Samsung led tv gekocht (eu32eh5000) full hd en de bedoeling was/is dat ik deze als hoofd monitor zou gebruiken. De tv is aangesloten aan de laptop(Toshiba L670-143) met hdmi (1.4 kabel) en ik draai op dit moment windows 8.1. Alle drivers zijn trouwens geupdate en de Catalyst control center is versie: v.2013.1206.1603.28764

Wanneer ik de resolutie op 1920 x 1080 draai (tv staat op beeldoptie: volledig + gaming mode doet niets), dan ziet het beeld er niet uit.
- Korrelig
- Bijna dun te noemen letters

Als gevolg daarvan staat hij nu op 1680 x 1050 (16:9) , maar dat voor deze grote en afstand iets too much en niet prettig om op te werken.

Heeft iemand een idee of het aan de instellingen ligt of dat dit een logisch gevolg is van de resolutie van de tv vs de hdmi resolutie?

*Op een screenshot/camera ziet alles er goed uit, dus ik heb helaas geen beeldmateriaal.

Alvast heel erg bedankt voor het lezen en of het aandragen van een oplossing.

Ruben

TV's zijn niet gemaakt om als monitor te dienen, dat effect ga je altijd hebben. (vooral bij letters).
Vaak is de enige manier om dit op te lossen de resolutie verlagen.

Pixels van een tv zijn groter dan die van een monitor (1080p op een 16'' lijkt beter dan 1080p op een 30'') *meer detail op een kleinere oppervlakte

Linkje over 30'' monitor als monitor:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/56048-3-monitor
http://www.techspot.com/community/topics/using-tv-as-a-monitor.185299/

Groetjes,
Maximvdw

Laatst bewerkt:
Welkom op Helpmij.nl:thumb:
Vraag verplaatst van beeldschermen naar televisie

Dank jullie wel Maximvdw en Jackall :D

Kleine update met betrekking tot het scherm:

Het is uiteindelijk gelukt en ook al is niet de scherpte die je gewend bent om mee te werken in vergelijking met een bv 24", is het voor mijn doeleinden (tekstverwerken / browsen / video & film kijken / jurisprudentie en slechte kopie�n van aantekeningen lezen) toch goed genoeg.

Het belangrijkste is in ieder geval dat je een minimale afstand van tenminste 90 cm aanhoudt. (dichterbij dan die grens zorgt ervoor dat het tegen je werkt > eerste rij in de bioscoop verhaal)

Computer instellingen:
- Zorg echt voor een driver die up to date is voor je videokaart, want anders zie je vreemde contrasten welke je anders niet zou moeten zien
- Tekst zo klein mogelijk (100%)
- Cleartype instellen naar wens
- Eventueel nog een aantal zaken manipuleren met je gpu driversoftware

TV:
- Update de software van de tv (wanneer mogelijk)
- Kies niet voor gaming modus (zorgt voor een degradatie in beeldkwaliteit)
- Stel de kleur / contrast / helderheid / belichting in naar wens (zeer belangrijk)
- Verlaag de scherpte tot 0 en of in ieder geval zodanig, dat tekst er goed uitziet
- Probeer de tv verder als plug n play monitor te beschouwen zonder allerlei 'technieken' te activeren

Je moet wel veel zaken manipuleren en voor de echt die-hards zal het wellicht niet een geschikte optie zijn, maar voor een gemiddelde gebruiker die op z'n bureau (basically een glazen eettafel 90x160) niet meer ruimte heeft voor de tv en laptop (in een strook 30x160) en de rest nodig heeft voor boeken en of moet letten op de ruimte, omdat er te veel gitaren + pedalen in de omgeving aanwezig zijn die ook nog een hoop ruimte in beslag nemen, dan is dit een ideale optie. Daarbij moet ik wel vermelden dan 27 tot 30 inch waarschijnlijk wel een beter compromis is.

Mischien nog een paar tips:
- Configuratiescherm < Systeem < Geavenceerde systeeminstellingen < Presatie Instellingen < Zachte randen rond schermlettertypen weergeven afzetten (bij aangepast)
- Gaming modus zal hoogstwaarschijnlijk de refreshrate aanpassen (met tegenprestatie beelkwaliteit), dus waarschijnlijk ga je moeilijkheden hebben als je geen vSync hebt aanstaan in games?
( althans had ik dat toch enkele keren )

Mvg,
Maximvdw

Thanks Maxim!

Ik heb het geprobeerd zonder met de eerste aanpassing, maar deze schakelt de cleartype optie uit. Het werkt goed zonder, maar cleartype op de minst vette (of schaduwvolle) wijze geeft een toch iets duidelijker beeld weer met betrekking tot tekst.

Ik moet wel terugkomen op mijn eerdere adviezen met betrekking tot de beeldscherm instellingen. Speel er zoveel mogelijk mee, want tekst ziet er nu echt goed leesbaar uit. Het zal natuurlijk per fabrikant verschillen, maar je kunt een hoop optimaliseren door even de tijd te nemen.

+ Gotta love that PiP :D (tv kijken + computeren op 1 scherm...:love:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan