3de hardeschijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

denickmans

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2002
Hey,

Ik heb al heel wat threats zitten lezen, maar ik ben nog altijd niet uit men probleem.

Eerst en vooral dit zijn mijn systeem specs.

Ik heb al 2 harde schijven in dit bakje zitten: 1 maxtor van 40gig en 1 western digital van 120gig, nu heb ik daarstrax nog een maxtor schijf van 120gig gaan halen en ik wilde deze er bij insteken maar...
Op ide1 zit men writer en men dvd-rom,
op ide2 zitten dan men 2 harde schijven en nu dacht ik dat ik op ide3 of ide4 gewoon die derde schijf moest aansluiten, maar als ik dit doe, herkend hij deze niet.

Wat is er mis?
Alvast bedankt!

Jumpertje achter op de schijf wel goed ingesteld?
(master/slave)

dat staat nu op slave, of moet ik het (omdat het op een ander ide-slot staat) op master zetten?

je ide's zitten toch vol zo?
als je nog meer ide's hebt zijn dat waarschijnlijk je raid ide's zal ik maar zeggen, of niet?
in dat geval kun je die 2 van 120 daar in doen, en dan een array voor je raid configuratie maken.
is ff lastig, maar dan loopt de boel zo'n 30% sneller.

ok, maar ik wil dit niet doen, is er dan nog een andere mogelijkheid om die derde hardeschijf aan te sluiten?

nee, maar ik ben wel een arme belgische student :D
maar ale, toch bedankt, ik zal het wel in orde krijgen!

Geplaatst door denickmans
dat staat nu op slave, of moet ik het (omdat het op een ander ide-slot staat) op master zetten?
Master en Slave heeft niks met een ander IDE aansluiting te maken.
Alleen met waar je de hardeschijf/cd-rom op de IDE kabel aansluit.

Als ik het verhaaltje in je eerste bericht goed begrijp, heb je meer dan 2 IDE aansluitingen?

Als dit zo is, dan zal dat inderdaad de Raid-controler zijn.
Deze moet wel ingeschakeld zijn in het Bios.
Is dit niet zo, dan zul je even moeten uitleggen hoe je alles, nu met die nieuwe schijf erbij, hebt aangesloten.

ja, ik denk dat het idd de raid-controller is, maar ik dacht eerst omdat er bij de sloten "ide3" en "ide4" bijstond, dit gewoon extra aansluiting waren.
gamemaster111 zei iets van 'die 2 van 120 in er raid configuratie zetten", maar dit gaat toch enkel als je 2 identiek dezelfde schijven hebt (of is dat niet zo?), want hier gaat het om ééntje van maxtor en ééntje van western, dus die kan je toch niet in raid zetten.
Is er trouwens een raid configuratie waarbij ik 240Gig heb, met andere woorden, waarbij de tweede niet als kopie van de andere dient?
en zo ja, hoe doe ik dat dan?

en even ter zijde crash...ik denk dat de site met de foto's van de casemod, niet meer werkt, maar het kan ook aan mij liggen natuurlijk ;)

Heb even geen zin om het na te zoeken, maar volgens mij kan je IDE3&4 zowel als RAID, als UltraATA configureren, je zal daarvoor waarschijnlijk een jumper moeten verzetten op het moederbord. Kijk eens in de handleiding of je daar wat over kunt vinden.

Je kunt twee verschillende merken hardeschijven gebruiken.
Het gaat erom dat ze even groot zijn.
Als je 2x 120gb, dus 240gb wil kunnen gebruiken moet je Raid 0(striped) gaan gebruiken.
Zo wordt er van twee schijven 1 grote schijf gemaakt.

Let op,
als je dit gaat doen ben je alle data, die eventueel aanwezig is kwijt!!!
Daar de schijven opnieuw gepartitioneerd en geformateerd moeten worden, nadat je de Raid configuratie hebt ingesteld.

Je kunt inderdaad, zoals Maestro12 aangeeft, de Raid-controler als "normale" IDE gebruiken.
Soms kan dit ook in het Bios ingesteld worden.
Zie daarvoor je handleiding van je moederbord.

Lees hier meer over de diverse Raid configuratie's:
http://www.weethet.nl/dutch/hardware_raid.php
(Nederlands:))

PS de site met foto's van m'n casemod doet het gewoon.;)

Laatst bewerkt:
Ok, dat ziet er dan vrij goed uit, maar nog 1 vraagje: als ik raid0 gebruik en er crashed 1 schijf, dan is alle data verloren van beide schijven, maar is de 2de schijf dan nog bruikbaar om appart te gebruiken?
ahja, en wat is die UltraATA nu?

ATA
(Advanced Technology Attachment.)
(IDE.)
Standaard voor de verbinding tussen moederbord en harddisk, een norm die aangeeft hoe schijfaansturingen in hardware geïmplementeerd moeten worden. Deze vereist dat een bitje in het statuswoord van de harde schijf aangeeft of in een diskettestation een diskette uitgenomen of verwisseld is
ATA-4
(Ultra DMA.)
(Ultra ATA.)
ATA-3 met foutcorrectie, 33 Mbps.
bron;
http://www.computerwoorden.nl/woorden/php/index.php3

Als er 1 van de twee schijven crasht, ben je inderdaad je data kwijt.
je kunt gewoon de tweede schijf nog gebruiken.
Met een beetje mazzel is de gecrashte schijf soms ook nog te herstellen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan